Frågor om roadtrip med en plåtis till Schweiz / norra Italien slutet av juni/början av juli

Det låter som en riktigt trevlig semester i slow mo, men max fem timmar i bilen om dagen på Bundesstrasse innebär att det tar 3-4 dagar att ta sig till Schweiz och lika lång tid att komma hem.

1 gillning

Hej.
Får man kidnappa tråden lite.
Vi har också planen på att ta oss med bil till Italien, dock med personbil.
Är det någon som åkt genom Polen och eller Tjeckien nyligen? Hur är vägarna och den allmänna upplevelsen att köra i dessa länder?

Jag tar gärna emot generella tips en tänkt resa med dessa preliminära destinationer plus stopp mellan dem :
Göteborg - Prag - Zugspitze - Garda - La Specia (eller där i kring).

1 gillning

Kul resa! Vi har gjort ungefär samma resa fem gånger. Dock med personbil och bott på B&B. Brukar stanna lite längre i Norra Italien ca 1 vecka. Resorna har varit totalt ca 2 veckor.

Min spontana tanke är att om man ändå äger en personbil som går att åka fyra personer i tror jag upplevelsen bli bättre av att använda den. Det finns gott om boenden där nere och man är betydligt flexiblare. Hyra en Plåtis samt betala ställplats bör inte bli billigare?

Vi har flugit ner till Italien och hyrt bil där nere också. Vår upplevelse var att bilresan genom Tyskland (rätt gjord utan stress) är en behaglig upptrappning på semestern och Tyskland är väldigt fint på landsbygden.

När vi bokat boende har vi gjort det via Hotels och prislappen har landat runt 1,5-2,5’/natt för ok ställen men ingen lyx (dock alltid Pool och Ac). Den största nackdelen är väl att matkostnaden för oss brukar dra iväg då B&B gör det enklast att äta åtminstone middagen på restaurang. Men det är ju semester. :sunglasses:

Jag hade nog inte utmanat familjen med en resa dit ner med Plåtis utan att gjort det ett flertal gånger i närområdet hemma först. Speciellt inte med en tonåring. :sweat_smile:

Undvik “flygmindsetet”, dvs. att bara fokusera på slutdestinationen. Ge er tid till att uppleva saker varje dag hela vägen, inklusive Tyskland, istället för att bara kötta på.

14 dagar tycker jag är fullt görbart. Återigen beror det på om ni har “flygmindset” med transportdagar + upplevelsedagar eller om ni ser alla dagar som upplevelsedagar.

Ha marginal i planeringen för att fastna i bilkö några timmar, framför allt i norra Tyskland.

2 gillningar

Vad jag har förstått så blir det ingen långemester med husbil.
Husbil är fantastiskt. Rekommenderar verkligen att hyra en husbil en vecka på semestern och gör en liten sverigeresa.
Att ha en husbil på uppfarten är fantastiskt. Från maj till september gör vi helgutflykter i stort sett varje helg. Husbilen står grundpackad och vi slänger bara in helgens mat, underkläder och kläder efter väder/behov och så är vi iväg på ett par timmar efter jobbet på fredagen.

Hur ser ekonomin ut för att ha en husbil tillgänglig?

Man kan köpa en lite äldre begagnad husbil för 300-400 000kr. Uppåt finns nästan ingen gräns. Värdeminskningen är betydlig lägre än på bilar, inte ens hälften. Vår förra sjönk 10% på 4 år. Skatt och försäkring betalar man bara när den är påställd (14 dagars karens)

1 gillning

Hur gick det? Kom ni iväg? Gjorde nästan exakt samma resa i år (Schweiz, Frankrike, Italien) tog tre veckor :+1:

Jag vill minnas att Jan sade i något avsnitt nyss att de skippade och gjorde nåt annat i stället.

1 gillning