Tips och råd för tågluff

I sommar ska jag både resa själv och tågluffa första gången. Så jag tänkte fråga alla kloka människor här om era bästa tips och råd för tågluff/ensamresa😊

Jag kommer hålla mig mest i Tyskland då jag har några vänner jag vill besöka där, men blir även Tjeckien, Österrik, kanske Italien och Schweiz.

1 gillning

Väl värt att känna till är att för månaderna juni, juli augusti kan man i Tyskland köpa en biljett för 9€ som gäller för regionala tåg, bussar, lokaltrafik som ubahn, S-bahn, spårvagn etc. I hela Tyskland, alla städer på samma biljett! I en hel månad för 9€.

Helt sjukt, kommer att vara kaostrångt i Coronatider. Är en del av ett energistödpaket men nog tycker jag att pengarna borde spenderats på att bygga ut trafik en med mer avgångar för att göra det mer rimligt att välja publika färdmedel istället för bil.

3 gillningar

Yes! Fick det tipset även av min tyska kompis. Håller med att det är helt löjligt bra pris!

Hur långt i förväg måste man boka hostel? Den tanken slog mig nu att jag inte tänkt på. Tänker att halva tanken med tågluff är ju att man är väldigt fri att göra hur man vill så då vill man ju inte boka en massa rum när man inre vet om man ska vara där eller inte🤔

På den tiden vi tågluffade (80-tal) bokade vi inte boende i förväg utan det fixade sig ändå.

Har aldrig bott på hostel i Tyskland, så jag vet inte beläggningen. Men jag skulle kunna tänka mig att det är fullt pga reseerbjudandet. Säkert många som tar chansen och resa runt när det är “gratis”.

När jag backpackade i Australien en evighet sedan bokade jag alltid innan (telefon och temporärt visakort på den tiden). Dumt att bli bostadslös på okänt ställe när man kommer fram sent.

Tror att hostels.com i nutid har rätt så generösa avbokningsregler, så kolla på det.

Tack för tipset. Du (eller någon annan) råkar inte har koll på när tyskarna brukar ha semester?
Vet att sydeuropéer tenderar att ha semester i Augusti.

Skollovet är i år (iallafall i BW) 28 juli till 10 september. Kan skilja lite mellan Bundesländer. Tror inte det är värt att planera runt det. För folk gör det och det blir lika bökigt hela tiden iallafall :joy::person_facepalming:

Ah nä hade inte tänkt planera runt det utan jag har semester i juli så förhoppningsvis slipper jag det mest då🤞🏼

När jag rest själv på senare år har jag alltid använt Couchsurfing. Nu har det förändrats och det har införts en avgift. Jag kan inte svara på exakt hur tjänsten fungerar idag men för att använda Couchsurfing bör man vara social och inställd på att umgås med folk man bor hos. Man kan ofta bli medbjuden till olika grejer eller göra saker tillsammns på annat sätt. Jag var tidigare värd också i ganska stor skala och tog emot gäster löpande.

1 gillning

Ett tips jag tar med mig till framtiden. Känner mig inte riktigt bekväm med att bo hos främlingar på min första resa själv😅

En ungdom i min närhet har kommit hem från 2 mån europaluff med kompisar. De räknade ut att lösbiljetter tåg/buss var billigast, särskilt som vissa nätter var sovandes på buss. Alla biljetter och hostels bokades ett par v i förväg. ”Flexibilitet” är överskattat. Bättre lägga tid innan resan på att planera resmål och biljetter än att behöva göra det under färden då man har fullt upp med annat (upplevelser). Att resa själv betyder också att man måste sköta allt själv. 3 mål om dagen, alla planering och transport, förseningar, förkylningar, vakta värdesaker etc. Även när man är trött och slut. Beroende på budget så antingen eget rum eller ”trygghet i flocken” - sovsal.

Man behöver inte nödvändigtvis bo hos folk om man inte vill. Det finns också varianten att mer träffa folk och hänga runt med dem. Jag har provat det också. Det här med att gå runt i olika städer och titta på husfasader är meningslöst. Det är ju att träffa lokala personer som är hela poängen med att resa.

Jag känner mig tyvärr lite osäkert på ”nuläget” eftersom det har börjat kosta pengar. Säkert är avgiften i sig rätt obetydlig men det kan innebära att förutsättningarna försämrats.

Couchsurfing och tidigare Hospitality club är saker som påverkat mitt liv väldigt mycket. En kompis tipsade mig om det sättet att resa och jag gjorde det sedan till min grej. De bästa resorna gick till olika industristäder och liknande ställen. Där var jag i princip garanterad en bra vistelse med de coolaste människorna i stan.

Känns som väldigt mycket mer planerande att köpa lösbiljetter än interrailkort. För mig så är inte biljettpriset den stora kostnaden så tänker att jag unnar mig lyxen att slippa planera in i detalj. Jag har redan en lös skiss på när och vart jag ska resa sedan om det blir en dag mer eller mindre på vissa ställen så tänker jag ta det som det kommer.

Att sköta mig själv tror jag inte kommer bli något större problem. Har bott själv i drygt fyra år så är van vid att fixa grejer även när levet inte leker.

Du kan mycket väl ha rätt. Dock behövs platsbokning på många tåg så planerande krävs ändå. Bo själv ger såklart bra träning. Möjligen kan man tillägga att ensam på resa är ett lite mer utsatt läge. Men det går säkert bra. Ha en trevlig resa! :+1::grinning::steam_locomotive:

Jo lite planering behövs alltid men i de länder jag tänkt åka så behöver man i det flesta fallen inte boka plast. Lite mer utsatta är man på resande fot men tror det kommer att gå bra. Lite spännande nervös men tror det kommer att gå bra. Tack så mycket😁