Bästa sättet att spara ihop till en dyrare resa? Minska börssparandet eller ta av sparpengar

Hej,

Jag och min sambo har för en tid sedan uppnått möjligheten att boka en bonusresa med amex. Vi har således bokat en businessresa till Los Angeles i maj 2023 för 0kr. Däremot när vi (jag) räknat på vad vi kommer spendera väl på plats så märker man ganska snabbt att USA är dyrt (framförallt nu).

Vi har inte gjort några större resor tidigare utan har mest varit i Thailand och runt Europa tidigare där det varit betydligt billigare.

Jag har gjort en enkel budget nedan:
image

Innan vi bokat satte jag och sambon upp varsitt månadssparande till resan som vi har haft i 3 månader nu där sambon sparar 1000kr i månaden och jag 1500kr i månaden. Dock behöver man inte vara civilingenjör för att inse att den ekvationen inte går ihop och vi då inte kommer vara i närheten av att nå den budget vi tror vi behöver.

Så min fråga är hur borde vi spara/vilka pengar borde man ta av?

Jag tjänar mer än min sambo och månadssparar 8-10tkr i månaden på börsen (varav 1650kr i pensionspar) medans sambon sparar cirka 1500 (pensionssparande).
Jag kommer betala en större del av resan även om vi inte sagt någon summa.
Vi båda har ett par 100tkr på sparkonton inför framtida köp av boende.

Så frågan blir hur bör vi lägga upp sparandet tills resan bär av i maj nästa år? Minska månadssparandet på börsen succesivt nu och öka resesparandet eller bara kapa börssparandet i vår och köra fullt ut i resesparandet? Sparpengar?

Vanligtvis hade jag tyckt denna typ av resor var på tok för dyra men efter senaste avsnittet om “Samla positiva livsupplevelser snarare än pengar” fick jag en liten ögonöppnare om att det kanske är nu vi ska göra dessa saker då vi är 26 & 28 år gamla idag.

All input uppskattas :slightly_smiling_face:
PS: Om någon Amerika-kännare noterar att min budget är åt fanders så tar jag även input där! :smiley:

1 gillning

Tycker det låter ovärt att ta av börspengarna, i synnerhet nu när börsen gått ner då jag antar att 60 000 kr är en betydande del av pengarna ni har på börsen. Hade nog antingen använt månadssparandet till att spara till resan eller lånat av boendesparandet (eller en kombination, beror lite på när ni tänker att ni ska köpa bostad och hur mycket ni behöver).

2 gillningar

Helt rätt! Det blir en häftig upplevelse. Tycker det är väl investerade pengar.

Styr om till semesterspar from nu och lägg 10 papp i mån tills ni åker. Sen styr ni tillbaka det igen.
Vi brukar unna oss fina semesterresor och det tenderar att bli lite dyrare än budgeterat för väl där vill man inte snåla heller.

1 gillning

Håller med övriga här. Låt pengarna som finns på börsen vara och styr om månadssparandet till ett vanligt sparkonto med lite ränta :slight_smile: Låter som en fantastisk resa som ni har framför er!

1 gillning

Jag har bott i USA ett par år och haft årskort på Universal bland annat, dock i Florida.
Ska ni dit bara 1 gång 1 dag så skulle jag rekommendera att ni köper expresspass om ni har tänkt att åka mycket. Ni vill inte köa bort hela dagen.

Sen är mat och dryck ganska dyrt där inne, så jag hade nog höjt budgeten till 6000 där, förutsatt expresspass istället för vanlig entre. Samma gäller för Disney.

Förutom det så antar jag att ni har planerat 1 vecka i LA och typ 3-4 dagar i Vegas med den budgeten?

Sen är ju det fina att när man är på semester så får man ju fortsatt lön, så alla utgifter ni har hemma förutom boendet försvinner. Jag brukar i regel aldrig göra en budget när jag reser någonstans utan använder min lön bara. Funkar i princip överallt.

2 gillningar

Tack :slight_smile:
Jag tänkte inte röra pengarna på börsen utan isåfall sparpengar på sparkonto. Eller minska månadssparandet på börsen till att istället flytta om till att spara till resan

Tack för input!
Också funderat över express eftersom vi bara är där en dag.
Budgeten är satt för 5 nätter i LA och 4 i Las Vegas, glömde skriva det!

1 gillning

Kanske går det att hitta något sorts mellanting?
Om du har möjlighet att gå ner några tusen i investeringar, kanske från 8k till 5k har du 3000 i månaden (24000kr - 27000kr). Utöver det har ni 1500 + 1000 i månadsspar (20000kr - 22500kr).

Ta sedan 10000kr var från sparandet till huset och unna er något som säkerligen är värt mer än pengarna.

1 gillning

Ser ut som en trevlig resa, hoppas ni har kul!

Har ni ingen flygskatt på flygbiljetterna? Eller betalar Amex den?

Hoppas jag också! :slight_smile:
Skatten fick man betala men den har jag redan betalat, tror det var cirka 600kr(?)

2 gillningar

Kul resa, hoppas ni får det fint! Helt rätt att passa på, tycker jag.

Du efterfrågar väl egentligen ett sätt att ha så mycket pengar kvar som möjligt efter resan. Jag hade gjort så här, eftersom tid i marknaden slår marknadstajming:

1. Sluta semesterspara. Lägg de där 1000/1500 per månad och det ni hittills har sparat i er fondportfölj.
  2. Räkna ut när det är dags att börja semesterspara och pausa då all överföring till fondportföljen fram till resan (pensionssparandet kanske ni inte vill pausa).

Sen hade jag nog lagt på 15 % på budgeten, för att inte känna att marginalerna är tajta när ni väl är iväg, det kan lägga sordin på stämningen.

Extremsportsvarianten är att investera allt fram till resan och plocka ut det ni behöver från börsen då, men det passar inte alla.

Om det där boende-inköpet är 2-3 år bort hade jag använt de pengarna till fördel för ökad investering i fonderna.

Jag hade personligen minskat antalet nätter i både LA och LV och åkt antingen till SD eller SF.

Jag förstår inte hur folk reser runt och inte klarar sig på sin lön… Är man 2 som jobbar borde man knappt behöva spara någonting för att åka på det här viset.

Om det nu är så att man måste spara för denna typen av resa, hur har man ens råd alls till det isåfall?

Som TS skriver så sparar han 10k i månaden, då borde man inte behöva spara pengar till den här resan utan leva på sin lön bara. Boka hotellet 1 månad innan och sen ha nästa månadslönen till resan i sig.

2000 va skatten :slight_smile:

Hur menar du nu? Han räknar ju med att resan ska kosta cirka 60k och samtidigt kommer han ha kvar alla vanliga utgifter hemma i Sverige vilket kanske borde vara runt 20k för boende, bil, mat och vilka andra kostnader dom nu kan tänkas ha. Du menar alltså att två unga människor skulle behöva ha en nettolön på cirka 80k och ifall dom inte har det så har dom inte råd med den här resan? Dumheter…

Tror inte det spelar någon större roll hur ni gör i slutänden. Skillnaden mellan alternativen borde bara vara några få tusenlappar på sin höjd. Svårt att veta ens efteråt ifall du valde rätt eller fel.

Tycker inte om att sätta etiketter på mina sparpengar. Eller att skapa ett separat konto/sparande för en särskild händelse. Jag hade fortsatt som vanligt för att inte bryta en god rutin och sedan hade jag använt AMEX kortet för alla utgifter på resan och betalt AMEX räkningen med pengarna från sparkontot när jag väl kom hem.

Viktigast av allt, ge inte din dam känslan av att vara en ekonomisk snåljåp på den här resan. Överraska henne istället med att uppgradera hotellrummet eller något annat som du tror kan tänkas kännas lite extra speciellt för just henne. Speciellt om du är ekonomisk i vardagen.

Du kan undersöka om det finns någon schysst limousine service på flygplatsen, oftast är det relativt billigt och sätter lite guldkant på starten av resan när ni väl har anlänt i staterna. Om hon nu är lagd åt det hållet. :slight_smile:

Nja, enda kostnaden du har i Sverige är ju boende. Resten är 0.
Bil använder du inte, mat äter du ändå på resan, såklart dyrare men kostnaden för mat i Sverige försvinner.

Du kan inte mena på fullaste allvar att om man budgeterar en resa för 60k så behöver man 60k åsidosatt för detta. Det räcker med mellanskillnaden från sin lön minus sin bostad. Och särskilt med läget där TS sparar 10k i månaden så borde det inte vara några som helst problem.

Nu är resan förvisso väldigt kort, jag åker aldrig någonstans så långt bort mindre än 4 veckor, men matten borde vara ganska lik.

Eller så lever vi i helt två olika världar :slightly_smiling_face:

Det behövs långt ifrån netto på 80k för denna resan, mindre än hälften. Men man bör inte göra resor så långt över sin budget så man måste spara till det i flera år kan jag tycka. Då är det bättre att göra någonting billigare, alternativt bo lite sämre etc.

Många glömmer att även fast man är på semester så får man full lön och sparar av den anledningen på tok för mycket till en resa, eller tycker det är för dyrt.

Han säger sig ha hundratusentals kronor på banken. Han behöver inte spara för att ha råd med resan. Om det är rätt eller fel är en helt annan diskussion.

Du vet inte vilka kostnader eller inkomster dom har så varför du drar sådana här slutsatser är för mig obegripligt. För allt som du vet kanske dom har fem hundar och tre hästar som ska in på hotell medans dom är borta eller andra utgifter utöver boendet.

1 gillning

Ok, du har en poäng. Jag har väldigt mycket antaganden! Vi får vänta tills TS vaknar för att klargöra det :slight_smile:

1 gillning

Rekommenderar Universal VIP Experience om ni har möjlighet. Då ingår Express Pass. Gjort det två gånger tidigare men var ett par år sedan. Universal Studios Hollywood - Los Angeles, California - Official Site

När vi var på Universal (Florida) valde vi att inte ta express pass, det var ett mycket bra val för just den dagen vi var där, inga köer alls.
Men vi hade valt dag att gå dit på en vardag precis efter skolorna börjat efter jullovet, så det är ingen generell rekommendation.
Bra att veta ändå om det finns möjlighet att pricka in en lugn dag, kanske svårt under tiden ni är där dock.