Har sedan sommaren 2021 haft en dröm om att tågluffa ner till Italien, främst södra delen av Italien inför kommande sommaren 2023.
Jag har noll erfarenhet om tågluffning i Europa, skulle gärna vilja ta del av andras erfarenheter av tågluffning i Europa, vill ha något länga en resa inför sommaren 2023.
Är bara köpa en tågbiljett och boka ett boende ett boende via hemsida?
Jag var ute och reste i Europa 3 månader under sommaren 2017. Vi hade en plan på att mestadels resa med tåg, men kom snabbt fram till att det är absurt dyrt med Interrail passen som finns, om man inte sitter på ett tåg varje dag och åker långa sträckor.
Under våran resa så hyrde vi bil, åkte buss, åkte tåg, flög och åkte båt, beroende på vad som passade bäst.
Boka aldrig boende mer än 3, max 4 nätter i förväg, du vet aldrig när du får ett tips på vägen som du vill åka till!
Det finns ju olika interrail-pass. Vissa gäller för ett visst antal resdagar under en månad. Det är sannolikt det mest vettiga om det handlar om att besöka en viss region, snarare än att göra en Grand Tour.
3600 för att åka tåg 7 dagar på en månad, och om man missar att åka någon dag så försvinner pengarna.
Man får åka mycket tåg och långt för att det ska löna sig. Oftast när man backpackar så åker man kortare sträckor, onödigt att betala 500kr för en dags resande när biljetten bara hade kostat 200 om man betalat direkt för den. Köp lokala dagspass istället isåfall, det är garanterat billigare.
Jag hade aldrig rekommenderat någon att köpa ett Interrail pass. Då blir man dessutom låst till att man måste åka innan tiden tar slut.
Definitivt inte. Ska man hålla sig inom en liten region kommer man garanterat göra en förlustaffär på att köpa ett Interrail pass för att åka korta sträckor. Interrail pass är endast bra om man ska åka väldigt långa sträckor.
Beror ju helt på vad du är ute efter och vill göra…
Vi planerade allt hemma samt bokade alla biljetter i förväg när vi var ute under 3 veckor men då hade vi småbarn med oss så svårt att vara spontan.
Men det vi satsade på var att ta natttågen så långt som möjligt då man dels sparade in på hotellkostnaden samt kom fram till ny ort på morgon och kunde direkt utforska nya området.
Tågluffade sommaren 2017 i bland annat Italien. Oförglömlig resa även om interrailbiljetten inte kanske var helt prisvärd. Månadsbiljetten var dyr och i Italien och Frankrike tillkom dessutom avgifter för sittplats och man måste boka resorna i förväg.
I övrigt en fin resa med massor av minnen. Ett tips är att ta nattåg om du åker genom landet och spara pengar på boendet. Landet är fullpackat med turister på sommaren så det är svettigt att köa och trängas med tung ryggsäck på ryggen.
Det här är en kraftigt förenklad beskrivning. Poängen är att ha interrail-kortet för att ta sig sträckan från Sverige till regionen i fråga. För de korta resorna på plats behövs inget interrailkort.
Jag tågluffa nu i somras och körde med interrailkort 10 resdagar under 2 månader. Personligen tycker jag att det var väldigt smidigt att kunna göra lite som man vill. Jag hade till exempel bara planerat ca halva resan i förväg men blev ändå lite ändringar för att kunna träffa kompisar längs vägen och då var det himla smidigt att bara gå in i deras app och ändra resan utan att behöva betala extra. Nu slapp jag stora förseningar på mina tåg men vad jag hörde från andra tågluffare som köpt enkelbiljetter så blir det mycket mer administrativt bök om du missar något byte på grunden av förseningar. För mig var det bara att lägga till ett tidigare/senare tåg beroende på vad som passa bäst.
Jag åkte under högsäsong och då är platsbokningar något man inte ska snåla med. Att betala under 50-lappen för att ha ett garanterat säte och slippa hålla på byta runt eller till och med stå är så värt det!
Planerar man smart kan man också göra en mindre dagsutflykt i Sverige med interrailkortets in/utresa. Det är ju egentligen inte tänkt att fungera i sitt boendeland men jag hann med en helt spontan resa till Karlskrona för att träffa en kompis innan jag åkte upp till Stockholm igen
Jag har tagit tåget rätt mycket till och i Europa. Vet man hur man ska åka och kan boka 3 månader i förväg brukar det bli billigare att köpa vanliga biljetter är min erfarenhet. En bra start är att kolla rutt och pris hos Deutsche Bahn (bahn.de). Börjar du i Skåne hade jag tagit dagtåget till Hamburg från Köpenhamn (köp biljett hos DB eller DSB) sen nattåget till Italien med ÖBB. Start i Sthlm eller norröver eventuellt nattåg till Berlin och sen vidare. Boende verkar en del på sistone få problem med att hitta prisvärda om man reser under högsäsong. Jag brukar i alla fall boka i förväg.
Mitt bästa tips för en lyckad resa är att ta god tid på sig och att passa på att se något längs vägen. Då utnyttjar man ressättets fördelar bäst jämfört med t ex flyget tycker jag. Inte alltid möjligt såklart.
Alltid bra att ha marginaler vid byten i synnerhet om man byter tågbolag (de är skyldiga att ta en till “slutdestination” om det blir förseningar och man missar en anslutning men ofta räknas slutdestination som sista resmålet med det bolaget och tar inte hänsyn till om man skulle vidare med ett annat bolag).
Jag tycker överlag det funkar jättebra att ta sig runt med tåg i Europa! Packa lätt och ta med extra vatten och något att äta (tågen genom Danmark har mycket sparsam försäljning om ens någon).
(Gruppen Tågsemester på Facebook är ovärderlig för tips och råd inte minst om det strular med något).
Själv är jag med i FB-gruppen Tågsemester tillsammans med 152 tusen andra (mestadels) svenskar, och blir inspirerad. Sök på Italien i gruppen så kommer du garanterat få en massa idéer och goda råd.
PS - Och nu såg jag att @TeThoni redan tipsat om gruppen:
Tack @tankespjarn för tipset med Facebook gruppen Tågsemester Tågsemester | Facebook
Många i gruppen kan vara till hjälp vid problem med en tågresa
Långt inlägg!
Fördelar med tågluffning
Du får se länders olika landskap och städer från tåget.
Det är miljövänligt.
Du slipper passkontroll, säkerhetskontroll och tullkontroll.
Det är inte så trångt på tåget ifall det inte är så mycket folk på tåget, jämfört med flyg.
Du får se hur lokal bo använder tåget och hur tåginfrastrukturen fungerar i landet.
Interrail kort slipper du köpa enskilda biljetter, slipper stämpla på tågbiljetten innan avresa, slippa stå på en kiosk för tågbiljetter. Lättare var spontant med interrail kortet, men det kan vara billigare köpa enskilda biljetter
Nackdelar
Olika länder har olika regler och olika system när det gäller hantering av platsbokning och ta del av trafikinformation på telefoner.
Det kostar att boka platser utöver inköp av interrail kort och dyrare med höghastighetståg.
Det krävs tålamod, jag tvekade på min resa när jag kom till Sanremo :/, flyget är smidigare jämfört med flyget
Ibland får man vara bered på att stå i längre tid på tåget, detta skedde tågresan Genua och Vernazza.
Det är bra att ha minst 30 minuters transfers tid, flera gånger var tåget mer 30 minuter försenad och riskerade jag att missa med mitt anslutande tåg.
Flera av tågen jag åkte var intercity tåg eller regiontåg.
Bra saker att ha med sig!
Powerbank
Våtservetter
Handsprit ibland kan tåget inte ha vatten
Små mynt vid toabesök
Vattenflaska
En bra bok att läsa under resan
När det gäller boende gjorde jag misstaget att endast boka via Airbnb, så jämför så mycket som möjligt med olika tjänster. Jag bokade lägenhet och rum redan vid februari månad.
Sanremo upplevde jag mindre som turiststad, billigaste platsen att äta och bo Italien var faktiskt Pisa.
Dag 1
Varberg-Köpenhamn-Slagelse (ersättningsbuss) Fredericia Hamburg-Köln-Basel-Lugano-Milano-Genua-Sanremo.
Dag 2
Sanremo-Nice-Monaco
Dag 3
Sanremo
Dag 4
Sanremo-Vernazza
Dag 5
Besöka övriga Cinque Terre byarna insåg när jag var där tillhörde världsarven och La Spiza provins staden. Ta en paus från alla turister.
Dag 6
Vernazza-Pisa
Dag 7
Pisa-Florens-Pisa
Dag 8
Hemgång med flyg
Pisa - Göteborg
Orsaken att jag bokade flyg vid hemresan var att jag inte viste ifall jag skulle hinna med förberedelsen tillbaka till jobbet och ifall jag skulle orka ta tåget tillbaka till Sverige. Första gången jag åkte tåg ner till Italien.