Tågpendling till jobb

Är det någon som har erfarenhet av att jobba på tåget medan man pendlar till/från jobbet? Kanske från Varberg/Halmstad till Göteborg?

Bakgrunden är att jag och sambon idag bor i hyresrätt i Göteborg och planerar att köpa bostad inom ett-två år. Vi är sugna på att flytta ut ifrån staden och har en förkärlek för Varberg-Falkenberg-Halmstad-området. Jag undrar om det överhuvudtaget är rimligt att flytta dit och pendla med tåg upp till min arbetsplats i Göteborg? Jag kan jobba en hel del på distans, men 1-2 dagar i veckan kan jag nog räkna med att vara på kontoret. Sambon jobbar helt på distans. Som jag ser det så hänger det på att jag kan jobba in pendlingstiden. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Hej!

Intressant inlägg, här kommer mina synpunkter av student som pendlade mellan Varberg-Göteborg 4-5 gånger i veckan.

I början av min ämneslärarutbildning på GU så pendlade jag mellan Varberg-Göteborg 2017-2019. Genomsnitt tog det 1 och halv från hemdörr till universitet. En sak som irriterade med tågpendlingen, att Öresundstågen krånglade jättemycket, förseningar var typsikt, ibland överfulla tåg vid rusningstrafik, ibland var jag tvungen att vänta på Nils Ericson Terminalen, för jag kom försent till tågets avgångstid. Fick då en känsla, att pendla mellan Varberg och Göteborg inte ansåg vara hållbart för min del som student.

Tillslut orkade jag inte mer med pendlingen till Göteborg. Jag valde att flytta till Göteborg med anledning av det var så omständigt med pendlingen. Det var det bästa jag kunnat göra, sparar tid alltså liv. Efter föreläsningen var jag hemma inom 30 minuter, kunde fortsätta plugga ifall jag ville det samt slapp vänta på tågavgångar osv. Sedan dess har jag lovat mig själv, aldrig mer pendla, istället ska jag arbeta och bo samma kommun.

Jag hade en tro ifall SJ skulle ta Öresundstågstrafiken, så det bli bättre, istället blev det värre :confused:

1 gillning

Min fråga till dig är “har du nånsin jobbat på tåg eller buss tidigare?”
Hur gick det? Klarade du av att hålla fokus?

Om inte så måste du prova ett par gånger. Andra kan svara på om tågen är lämpliga för jobb men det viktiga är hur du själv klarar av en sådan miljö.

3 gillningar

Jag har nog aldrig provat att jobba på tåg faktiskt. Vore nog en bra idé att testa det för att få en känsla för det! Intuitivt tror jag inte att det skulle vara någon fara med brureducerande lurar på.

Ajdå, tack för feedbacken! Får kolla upp hur ofta sånt händer innan jag tar beslutet då! Att behöva vänta till nästa avgång hade väldigt snabbt blivit väldigt drygt!

Håller helt med om att spara tid = spara liv, och det värsta man kan göra är att sitta fast i trafik och slösa tid. Därför är det sjukt viktigt att den tiden går att inkludera i arbetstid.

1 gillning

Åker själv pendeltåg i Göteborgsområdet halvregelbundet, att pendla längre söderut än Kungsbacka flera gånger i veckan kräver antingen stort tålamod eller god flexibilitet för det kommer att vara förseningar och/eller fullt på tågen i rusningstrafiken.

Tåget är ju en grej. Förseningar och medtrafikanter som käkar ägg-och sillmacka kl 0625 tio cm jämte dig medan du knappt hinner starta upp datorn innan det kliver på nån med platsbiljetter till just ditt säte.

Sen har du mysfaktorn kring Nils E-terminalen. Om du är casual användare av cannabis eller rökheroin är det ju ett bra ställe att möta upp med din kran, annars kan du ju njuta av skyltar med ”försenat” när du ska till och från jobbet i centrala gbg.

Men visst, nån dag i veckan med vassa armbågar, noise cancelling hörlurar och handsprit i literförpackning så…

6 gillningar

Jobbar du som säljare på SJ? :thinking::joy:

3 gillningar

Det är ju inte ens konstigt. När någon klipper tånaglarna är värre.

2 gillningar

Pendlar själv den sträckan ungefär en timme enkelväg. Fungerar relativt bra, jobbar från jag stiger på tills ca 5 min innan stopp.

Oftast går det att komma ut på nätet med tågens wi-fi (som är bättre på de “riktiga” Öresundstågen jämfört med Skånetrafiken/Västtrafik som täcker upp varannan avgång). Annars be ditt jobb utöka surfmängd och dela från mobilen, generellt mer stabilt.

Enda tiden då man kan få stå och det är svårt att hitta sittplats är väl fredag eftermiddag.

Använder alltid hörlurar så medresenärer är inte så mycket av ett problem när det kommer till fokus.

1 gillning

Ja jävlar.
En gång såg jag en tant fila fötterna på bussen.
Det finns folk till allt.

2 gillningar

Ja, alltså, som flera här redan nämnt så är det nog bra med riktigt bra isolerade hörlurar. Om du inte är väldigt bra på att bortse från ljud omkring dig vill säga. Själv får jag inte jobba på tåg på grund av sekretess, men får genast en väldigt vivid bild av alla som sitter och tittar på fotboll på hög volym eller spelar hip hop rakt ut i vagnen :exploding_head:

2 gillningar

Jag har pendlat mellan Göteborg och Alingsås ett tag (sen 2019 men Covid avbröt det c:a mars 2020). Förutom att täckningen var väldigt kass på sina håll så fungerade det ganska bra. Inte alls det mardrömsscenariot som beskrivs av andra här, men då åkte jag heller inte Öresundståg utan Västtrafiks pendel.

1 gillning

Vad jobbar du med?

Jag använder tiden till icke-bandbredds-krävande uppgifter som att läsa dokument, författa e-post (som ibland behöver skickas när jag kommer hem pga svajande nätverk), polera upp excel/ppt etc.

Sen ringer jag samtal på promenaderna till/från stationen.

3 gillningar

Utan att vara expert på Västkusten föreställer jag mig att det är mer njutbart att pendla på X2000/3000 än Öresundståg - färre stopp, tåg anpassat för längre resor, servering ombord, platsreservation och bra förstaklass.

Så funkar det ekonomiskt och man inte behöver flexibiliteten med täta pendeltåg som inte bokas så skulle jag välja det!

Min man pendlade tidigare med Öresundståg men på annan sträcka. Han åkte alltid första klass för att säkert få sittplats och lugnt i vagnen för att kunna jobba.

1 gillning

Jag jobbar med IT säkerhet, men har tillräckligt med uppgifter som inte är sekretessbelagda att jag skulle kunna jobba med dem.

Hur tycker du att det fungerar? Finns det några oväntade nackdelar som du vill flagga för?

Ett alternativ är att söka nytt jobb närmare er nya bostad.

Tror inte det tagits upp än, men är ert distansjobb något ni själva har full kontroll över eller bestäms det av arbetsgivaren? Det kan ju vara så att distans bara är en temporär lösning till pandemin är över, och att båda/någon av er kommer att behöva pendla bra mycket mer. Risken finns att man inom några år jobbar i princip lika mycket på distans som man gjorde innan pandemin. Hur ser detta ut för er och skulle ni orka pendla fler dagar per vecka?

Nackdelen är den uppenbara att svensk infrastruktur inte alltid fungerar och det märks tydligt vid snö, löv på spåren eller ’signalfel’.

Jag tar alltid ett extra tidigt tåg om jag har en tid att passa och ser till att vara flexibel med hemresan.