Bra poänger. Att byta jobb är alltid ett alternativ, men jag trivs väldigt bra där jag är och har ett bra kontaktnät i Göteborg. Sedan har jag ingen koll på hur mycket techbolagen som ligger runt Halmstad/Varberg.
Att inte kunna planera sin dag pga förseningar och inställda tåg låter inte kul. Går väl att genomlida om man kan jobba 4 dagar i veckan hemifrån antar jag.
Återupplivar denna. Jag och min man kollar på hus i halmstad men tanken är att jag skall jobba kvar i Göteborg. Någon mer som har några erfarenheter att dela med sig av? Jobb på tåg och en del hemmajobb så borde det inte vara så farligt, eller? Tänker i så fall åka vid sextiden och jobba in restiden i största möjliga mån, så att jag kan vara hemma i skälig tid.
Din totala restid beror såklart inte bara på Öresundstågens tidshållning, vilken kan vara frustrerande stora delar av året, utan också var i Halmstad ni tänkt köpa hus och var i Göteborg du jobbar. Det blir lätt 2-2,5h dörr-dörr, enkel resa. 4-5 h om dagen. Om allt funkar.
Hur kul det är att åka tåg så långt och så frekvent är ju en annan fråga. Ärligt talat, testa en vecka. Åk varje morgon och eftermiddag i de mest trafikerade tiderna och känn efter. Det är stor skillnad på typ SJ ”tyst kupé”/första klass, och Öresundstågens spartanska miljö. Bra hörlurar, bra rutiner med frukost etc är ju ett måste för att inte varje dag ska kännas som ett kaos.
Personligen hade jag inte gett mig på det om tanken var att göra det permanent. Nåt år eller så medan man letar alternativ, möjligen.
Jag tågpendlar 10 mil enkel väg ca 3-4 dagar i veckan och jag tycker det funkar bra att jobba på tåget, under förutsättning att:
Man har flexibla arbetstider så man kan välja avgångar utanför den värsta rusningstiden för att garanterat få sittplats.
Man har utrymme för förseningar i schemat. För förseningar kommer det bli.
Man alltid har en plan B när det det skiter sig rejält. Har blivit strandsatt ett flertal gånger vid större signalfel, då varken ersättningsbussar eller taxi gått att få tag på. Då är de bra att ha någonstans att ta vägen, en släktning eller kompis.
Jag har under mina 3 år som pendlare aldrig störts av mina medresenärer på regionaltåget. De flesta sitter knäpptysta med sina datorer och brusreducerade hörlurar i öronen, precis som jag. När tåget väl rullar tycker jag att det är en riktigt bra arbetsplats. Bättre än det öppna landskapet på kontoret.
Vid förseningar brukar dock diverse teams-möten dra igång…