Jag brukar försöka tänka att jag har haft tur i livet. Jag har två fantastisk barn, en tonåring och en snart vuxen. Jag har en god inkomst och ett jobb och liv jag trivs med. Men så har jag efter näsan 15 år hos samma arbetsgivare börjat känna mig lite klar. Det är en stor arbetsgivare men jag känner de flesta, träffar på samma hinder som skapar frustration osv. Har under åren gjort karriär och har mycket att tacka min arbetsgivare för.
I skenet av ovan sökte jag ett annat jobb jag nu blivit erbjuden. Är jag helt knäpp som tänker att jag på måndag tackar ja?
Plus
En högre chefstjänst än idag som möjliggör väldigt stora andra karriärmöjligheter framåt om jag vill.
löneökning på 25 000 i månaden
börja om utan att ha arbetsuppgifter från tidigare tjänster i samma företag med sig till ny tjänst
en ordentlig utmaning och en stor skjuts för min självkänsla
Kan öka sparandet och får mer avsatt till pension - bygger större trygghet och valfrihet framåt
Minus
kommer kräva mycket av mig, långa arbetsveckor (vilket jag redan har idag iofs)
Men ändå mindre tid för annat och andra.
Pendling cirka 1 timme enkel väg och jag behöver vara på plats 5 dagar i veckan.
Liten rädsla att jag har det bättre idag än jag förstår och att jag kommer ångra mig
Min omgivning är väldigt glada för min skull och pushar mig.
Missar jag något? Vad hade ni gjort och vad är era erfarenheter av att bryta upp till något nytt efter många år hos samma arbetsgivare?
Det enda som lite talar emot att du ska byta är pendling och krav på att vara på plats. I övrigt låter det som en fantastisk möjlighet vid en tidpunkt då barnen är självgående och ditt nuvarande jobb går på rutin. Jag hade nog ändå tagit chansen.
Det är lätt att sitta hemma och tänka att 1 timmes pendling enkel väg inte är hela världen. Det är det kanske inte för vissa, men det är svårt att veta innan man testat det på daglig basis. Ta en omväg under 2 veckor på ditt nuvarande jobb (dit och hem) för att få en känsla av ökad pendlingstid. Nu har du kanske inte möjlighet till det, men vill bara få fram att pendling är drygt i praktiken, tycker jag i alla fall.
Det låter som att du redan tjänar bra, men är ännu högre lön och nya möjligheter viktigt för dig så är det ju bara köra på. Känner du att du är klar där du är så är det så. Är det mycket nytt på det nya jobbet inkl. markant ökad pendlingstid så lär det ju kräva en del, men det vet du bäst själv om du är redo för det. Lycka till.
Jag har tänkt tanken och det är inte omöjligt, de vill väldigt gärna behålla mig, men väldigt låg sannolikhet då det inte är möjligt att hitta någon tf internt så rekrytering kommer behövas.
Jag vill avsluta snyggt så jag har möjligheter att komma tillbaka i en framtid då tror jag också det är snyggast att bryta. Kanske inte bäst i stunden för mig men långsiktigt
Kan vara pendlingen som avskräcker mest. Samtidigt är jag inte bunden till mitt boende. Jag skulle kunna flytta 30 minuter närmare och ändå få ihop vardagen för övriga livet. Idag har jag 20-25 minuter till jobbet.
Så lösningar finns om jobbet är fantastiskt men pendlingen blir för jobbig.
Om du har vilja och energin, tacka ja och sen löser du en mer flexibel vardag för dig själv när du jobbat in dig några år på nya stället!
Men jag hade nog bara gjort det för sig på den nya utmaningen, för den ökade pendlingen kommer äta lite av de där 10k extra du får ut. Såklart lite beroende på hur din ekonomi är, men har du det redan gott ställt bör det inte vara pengarna som avgör tänker jag.
Fick själv ett liknande erbjudande för något år sen, men då jag befinner mig i andra änden på familjespektrat så tackade jag nej för att inte sätta onödig press på familjelivet. Vem vet hur jag resonerar om 15 år…
Hjärnan är mycket bättre på att se risker, känna rädsla och ha ångest, än att se möjligheter.
Jag tycker det låter bra förutom det där med pendlingen. Vet man hur många pendlingsminuter en person har, så kan man med god precision räkna ut hur glada de känner sig på en skala 1-10.
Många arbetsgivare säger att de kräver arbete på plats men det gäller endast i teorin. Kanske är det så för dig.
Du skriver inte hur gammal du är, och enligt mig spelar det en viktig roll. Frågar du mig så är de där extra pengarna viktigare när man är yngre, men ju äldre man blir desto viktigare blir det det att inte förverkliga sig själv genom sitt jobb, om du förstår vad jag menar.
När man läser vad du skriver så verkar det inte vara så att du är lastgammal, så då är det väl en bra idé att ta det nya jobbet, så länge det inte påverkar ditt privatliv allt för mycket?
@koda_hemma så är det absolut, riskerna får större plats än möjligheterna.
Jag har möjlighet att jobba hemma, jag styr arbete och arbetstid själv men har en arbetsgivare som tror på närvarande ledarskap vilket jag också gör. Men det hindrar inte att jag jobbar hemifrån ett par dagar i månaden men jag kan inte jobba hemma ett par dagar i veckan exempelvis.
10 timmar pendling i veckan hade jag inte pallat. Men behöver man pengarna så är det väll bara att köra. Mycket mer värt att ha tid att lägga på annat som träning och avslappning, speciellt efter 40. Glöm inte att leva utanför jobbet.
Nu har jag ju gjort andra val och jag är inte du, men… om jag var du hade jag hade tagit jobbet primärt för att jag var “färdig” på det gamla, för att utvecklingsmöjligheterna finns och för att det inte gör ont med mer stålar.
Det som talar emot är det uppenbara. Fy fan för pendling och om du upplever vardagens som lite tajt idag (vilket jag inte vet) då är tio timmar i veckan på väg, ganska mycket. Kan du pendla på annat sätt än i bil så finns ju andra fördelar iofs.
Om du stormtrivs, finns det chanser att flytta närmare? Problematiskt med skolungdom kanske, men i en framtid kanske?
Jag tänker inte upprepa alla andras kloka tankar. Tycker också det låter som om du ska tacka ja.
Bara ett litet inspel om pendlingen. Fundera på om du kan nyttja pendlingstiden till något för att spara in tid någon annanstans.
Jag pendlade en period ca 90 min enkel resa och käkade då frukost och mellanmål i bilen t ex. Vet även de som kör bil och använder AI för att få uppläst sammanfattningar av artiklar etc som de behöver vara pålästa på på jobbet, eller tar jobbsamtal i telefonen på vägen hem. Är det inte bil kanske du kan tömma mailkorgen och administrera.
@angaudlinn dina andra val är minst sagt spännande och intressant även för mig i framtiden (om 10-15 år) det här skulle kunna skapa bättre förutsättningar (lite mer pengar att spara varje månad och högre avsättning till pension)
Visst kan jag åka både buss och tåg så möjligheter finns. Även möjligheter till för att kapa restiden ordentligt utan att det ställer till det för mycket för ungdomarna. Tack
Fokusera på vad du vill få ut av jobbet, och låter som du är “klar” och värt att ta på sig en ny utmaning. Värt att se till alla hemma är med på resan, du kommer vara mer sliten av 10h pendling i veckan. Har själv pendlat runt samma tid (3 x 3h) och det sliter. Om du kan åka tåg/buss så kommer det hjälpa mycket.
Kör och om det blir fel så har du ju iaf visat att du kan ta på dig större uppgifter, kommer göra det enklare att få något liknande jobb närmare (eller som andra påpekat, då kanske ni kan flytta närmare)