Älskar mitt jobb, dålig lön, söker tankehjälp

Hej alla kloka!

Jag är en 35 år gammal civilingenjör från KTH som jobbar på en mindre kommun i närheten av Malmö, inom samhällsbyggnad. Jag har jobbat i ca 9 år efter examen och tjänar 45.000, och kommer få omkring 2000kr i vårens revision. Efter två kaotiska anställningar som påverkade min fysiska hälsa väldigt negativt hittade jag mitt nuvarande jobb för några år sedan. Detta är ett krävande jobb det också, men det är en fantastisk ledning och underbara kollegor och jag har funnit en slags inre trygghet som är värt mycket för mig samtidigt som jag hela tiden utmanas och får hugga tag i spännande frågor som utmanar mig intellektuellt. Jobbet är otroligt flexibelt och jag har fullt förtroende och sköter mig själv i princip som jag vill, så länge jag levererar vilket jag alltid gör med goda resultat. Jag skrattar också himla mycket på jobbet, vi har en fantastiskt härlig dynamik och jag känner hur min fysiska hälsosituation har gynnats oerhört av att jag trivs så bra. När det är söndag är jag alltid glad över att en ny arbetsvecka väntar. Detta är för mig ett otroligt fint sätt att leva sin vardag på. Jag tänker aldrig på pension längre utan tänker snarare att om det är såhär kul att gå till jobbet så vill jag lätt jobba tills jag är 80.

Nu till kruxet. Jag bryr mig även mycket om min privatekonomi och känner att vid denna tiden i livet skulle jag vilja tjäna mer, och jag vet ju att med min utbildningsbakgrund så är detta fullt möjligt. Jag har försökt höja lönen hos nuvarande arbetsgivare in i absurdum men kommer inte framåt. Jag skäms nästan över att tänka på min lönenivå givet allt jag drömmer om att kunna uppnå i livet och att jag faktiskt valt denna situationen för mig själv, det kanske låter fånigt men det är sanningen. Samtidigt så vill jag värna min hälsa, för utan hälsan har jag erfarit att ingenting annat spelar någon roll, och även mitt livspussel med ett litet barn, partner, och många intressen. Så jag är oerhört kluven. Jag skulle ju såklart kunna hitta ett annat jobb som är lika fantastiskt som mitt nuvarande och med högre lön, men med två dåliga erfarenheter i ryggen och flertalet kursare som redan gått in i väggen är jag inte lika vågad som när jag var yngre. Jag vill inte heller ha ett för hoppigt cv vilket är risken om jag byter nu och sedan skulle vilja byta igen inom kort.

Jag skulle gärna ta lite perspektiv och lyssna in er klokskap kring detta då jag tänker på saken nästan varje dag.

I övrigt ser min ekonomi ut som följande:
Köpte hus i höstas för 5,5 mkr, totalt har vi ca 3 mkr i kapital som ligger delvis i huset och delvis på börsen. Huset är nytt, mycket låg driftkostnad, okej räntesituation. Jag har en läggning för dyra resor men i övrigt har vi inga stora kostnadsdrivande intressen, utan det är mest livet i sig som kostar :slight_smile:

Partner är 41 och tjänar ca 60 000 i månaden och har även en förmånlig bil från sitt jobb så vi slipper dyra bilkostnader.

EDIT
För att resonera kring detta verkar det vara viktigt att veta om jag vill ha högre lön för mitt “ego” eller om jag vill använda pengarna till något. Det kan jag förstå! Och saken är att jag har en lång lista på saker som jag vill göra och drömmer om i livet som alla kostar pengar. Jag vill fortsätta bygga upp ett kapital som gör att om något oförutsett händer, tex allvarlig sjukdom, så har jag råd att ta med mig familjen utomlands precis så länge jag vill, jag har råd att säga upp mig om en ny chef skulle ta plats och det skulle bli kaos på arbetsplatsen, jag har sedan jag var liten drömt om att ha ett litet sommarställe och den drömmen är starkare än någonsin. Jag skulle i framtiden vilja jobba deltid som ingenjör och delvis med välgörenhet. Jag skulle någon gång i livet vilja hoppa på ett startup. And the list goes on. Men sakerna är i princip uteslutande för min själ. För mig handlar livet inte om att gå runt och jämföra mig med vad andra människor tjänar och om jag tjänar mer eller inte. Det är fullkomligt ointressant för mig. Utan det är ju i ljuset av alla mina drömmar och mål som jag skulle vilja höja min lön och jag vet att det finns jobb där ute som betalar betydligt bättre. Jag vet givetvis att många har det sämre. Men jag har fortfarande kvar min drömmar och mål. Och ja, vi sparar en hel del av våra löner, men allt jag skulle vilja uppleva under detta livet är inte billigt :slight_smile:

Sen så borde jag inte ha skrivit “dålig lön” i rubriken då jag givetvis vet att det per definition inte är en dålig lön. Det var lite slarvigt och jag borde tänkt igenom rubriksättningen mer. Det var inte min mening av provocera någon. Jag borde skrivit “Älskar mitt jobb, men strävar efter högre lön, söker tankehjälp”.

3 gillningar

Jag har haft både låg lön och en ganska bra lön under arbetslivets olika skeenden. Om jag varit i din situation skulle jag faktiskt vara nöjd med helheten och inte fokusera på det ekonomiska. Att trivas på en arbetsplats är mycket viktigare än att få en hög lön, för mig. Men om du tror att du kan hitta ett jobb där arbetssituationen är hyfsat lika och du skulle trivas, så kan det ju ändå vara värt att testa. Kanske kan du komma tillbaks till kommunen om det inte funkar på det nya jobbet?

Man bör också betänka att skillnaden efter skatt inte är så stor som före skatt, givet brytpunkten.

27 gillningar

Med en lön på 45k och snart mer (samt en partner som tjänar 60k) låter det som att du är i en väldigt god ekonomisk situation, så grattis!

Är det något speciellt du vill ha de där extra tusenlapparna till? Du kanske skapar ett problem där det inte finns något menar jag. Lön på 45, snart 47 tusen och ett jobb man älskar är mycket mer än vad många har. För mig låter det som att du redan vunnit spelet. Du kan ju hålla dig öppen för nya jobbmöjligheter, men jag skulle inte stressa över det om jag var du. :slight_smile:

18 gillningar

Hej,
Min erfarenhet är att ju mer erfaren du är som ingenjör, så får du inte bara tillgång till att byta till jobb med högre lön. Du får också lättare möjlighet att jobba på företag med bra arbetsmiljö och trevliga kollegor.
Var därför inte rädd för att söka jobb!
Men självklart, se till att intervjua arbetslaget innan du tackar ja till uppdrag och jobb. Kolla så att de verkar vettiga och empatiska.

Det där med att hoppas på högre lön utan att byta jobb är nog dödfött.

3 gillningar

Jag tänker att du behöver formulera ett tydligt mål, då blir det lättare att se vad du kan göra inom ramen för de förutsättningar du har. Det är just den där vaga känslan av att man borde göra något annat (tex spara mer med oklart mål) som är kontraproduktiv. Man blir inte kreativ så länge man saknar en ram att ta spjärn emot.

Vi brukar ju ställa frågan här: hur ska du göra för att få både mer pengar och behålla jobbet du gillar? Om vi säger tex att du vill ha 2 miljoner sparat innan du fyller 40 (som en tankelek) vad skulle du kunna göra för att uppnå det utan att byta jobb? Du kan inte få högre lön på nuvarande jobb. Kan du sänka utgifterna? Har du tid att konsulta lite på fritiden? Går det att hyra ut ett rum till någon för att dra in pengar? Hyra ut huset via Airbnb när ni är på semester?

3 gillningar

Det låter som att konsultbolag som WSP, ÅF eller SWECO skulle vara det logiska sättet att gå vidare. Jobb av den typen ger i sin tur möjlighet att söka utlandstjänster senare, om det är av intresse.

Jag har flera vänner som jobbar på de tre bolagen ovan och de är nöjda med sina jobb.

5 gillningar

Jag är också civilingenjör och tjänar 54000 idag men har omkring 5 års längre erfarenhet än du - jag tycker jag har en bra lön även fast jag inte ligger så mkt högre än du :sweat_smile: och att ha ett jobb och en arbetsplats som man trivs med och på är värt så oändligt mycket mer än bara lönen i min bok så jag säger grattis till dig! Bra inkomst och bra jobb!

11 gillningar

Grattis till ditt jobb och din trivsel. Det är betydligt viktigare än lönen (som dessutom är helt okej). Du har all tid i världen att skaffa erfarenhet och göra annat senare i livet.

Pengarna är väldigt lite värda utan psykisk och mental hälsa.

7 gillningar

Några olika tankar:

• att trivas på jobbet är mycket värt!
  • är det pengarna som skaver när ni tjänar 100K+ i hushållet, så är det nog ett större problem du har. Du lär ha bland de bästa materiella villkoren i världshistorien. Vad är det du vill ha?
  • eller är det kanske mer känslan av att vara en “sucker” som skaver? Det är väldigt mänskligt i så fall. Men du har större chans att bli lycklig om du jobbar med den känslan, än om du försöker jaga bort känslan genom att tjäna mer pengar.
5 gillningar

Jag förstår då verkligen att du då inte är sugen på att byta från ett trivsamt jobb till ett osäkert kort.

Svårt att bidra med nån form av statistik.

Det enda jag kan säga är en anekdot - att jag själv ibland känt “kan nog inte bli bättre” och sen har jag bytt och då har det blivit ännu bättre.

Men ja, man färgas av sina egna erfarenheter - har man tur att få 3 bra jobb kan man lätt tänka “90% av alla jobb är bra” - eller det motsatta om man får 3 dåliga jobb.

När det gäller lön är det dock statistiskt bevisat att man tjänar på att byta jobb snarare än att hoppas på löneförhöjning.

Du kan ju räkna på din nuvarande lön: om du har 45.000 i år och får 4.4% ökning per (vilket inte är dumt, många får lägre) varje år i fem år skulle du år 2030 då ha nått 55810kr

Men om du istället söker nytt jobb kan du ha tur och hitta nåt där du kan få 55.000kr redan nu. Då kan du räkna slarvigt på att 5000kr extra per månad, då blir det 60.000 extra per år, och 300.000 extra under dessa fem åren.

Är 55.000kr rimligt?

I stockholm hade det varit det.
Beror på, lite tur inblandat, kan skilja sig enormt (till synes slumpartat) mellan bolag, ibland typ 20.000 för snarlika roller.

Har bekanta inom programmering - en kommer få 68.000 på trots att de har mindre än 10 års erfarenhet, medan andra på vissa bolag kanske inte når upp i 55.000, samtidigt som en tredje som konsultar mot Norge kan få 70.000

Ibland andra lägen, på snarlika bolag, är det helt kört och inte ens cheferna tjänar så mycket.

2 gillningar

Välj ett annat tankesätt:

T ex:

“Älskar mitt jobb, mår bra, skrattar mycket :slight_smile: dessutom har jag en helt OK lön som också kommer att höjas ytterligare lite till, livet är härligt! Tack!”

8 gillningar

Grattis till att du trivs så bra på jobbet! Tror det är många som inte riktigt känner sig lika inspirerade/positiva inför sitt jobb. Så det ska du värdesätta högt tycker jag.

Med lön på 45000kr/mån och en partner med 60000kr/mån så känns ekonomin tryggad så varför jaga efter mer?

Sen förstår jag önskan/gnagandet inombords efter mer men försök väga ihop allt som ligger i vågskålen.

3 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag instämmer med övriga. Prioritera trivsel och arbetsuppgifter och inse också gärna att 45k i månadslön är mer än de flesta tjänar. Allt i livet är inte pengar.

Jag gillade också den här motfrågan:

Begrunda det över ett glas gott och/eller tillsammans med partner. Är det jagande efter vind eller något mer substantiellt som lockar?

8 gillningar

47 000 kr/mån är inte en dålig lön om du är 35 år.

Vad tror du att du kommer att få i lön efter skatt med det andra jobbet? Hur mycket mer blir det? Vad skall du göra med de extra pengarna?

Tänk på att även om ett annat jobb kan ge mer pengar, så kan denna “vinst” lätt försvinna om du blir sjukskriven eller arbetslös.

Skall jag vara ärlig tror jag att du mest vill få upp din lön för att få bättre självkänsla. Du nämner ju inget som du behöver de extra pengarna till?

Jag har full förståelse för att hög lön ger god självkänsla, men är det en bra idé att byta jobb pga det? Kan du fylla ditt “hål” på något annat sätt?

Är lönen viktig kan du ju även byta yrke, du är mycket yngre än vad du tror! Jag hörde att hyrläkare närmar sig 100 000 kr i veckan, kanske något för dig? Tänk vad bra du skulle må då! (tankeexperiment) :slightly_smiling_face:

1 gillning
  1. Prata med din chef
  2. Du har en bra lön - var nöjd
  3. Byt jobb

I den ordningen

Dålig lön tycker jag är felaktigt att skriva. Den är ju helt ok och ihop med din partner har ni det ju riktigt bra. Att få arbeta på en arbetsplats med bra kollegor är mycket värt. Mitt tips är att unna dig att va kvar några år till och njut. Det kan ju hända saker (ny chef, nya kollegor eller omorganisation) som får dig att tänka om. Du behöver dock inte ha bråttom. Som någon annan skrev så gör högre lön inte så stor skillnad efter skatt. Jag bytte nyss jobb och gick upp 10 tkr i månaden och märker knappt av det efter skatt. Hade inte varit värt det om jag gjorde avkall på trivseln.
Nu skriver du inget om barn men om ni planerar barn de närmsta åren så är det dessutom otroligt värdefullt att vara på en trygg arbetsplats med bra chef. Privatlivet kommer storma en del i småbarnsåren men sämre sömn mm, då är en bra arbetssituation värt massor

2 gillningar

Personen ville gå upp i lön. Det gör du inte på Sweco, WSP eller AFRY. Sweco har ju för fan som motto: Vi erbjuder inte högst löner men vi erbjuder högst kompetens :sweat_smile:. Känner flera högutbildade (>5 års studier) på Sweco och WSP med löner på 34 000 - 36 000

4 gillningar

Det är nog därför folk studsar mellan dessa bolag och får upp lönen vid varje byte. Har dock själv god erfarenhet från ett av dem, både vad gäller arbetsmiljö och lön (headhuntad).

1 gillning

Du gör många oriktiga antaganden.

Jag älskar att spara och känna att jag har ekonomisk frihet, och vill ha ännu mer; ett ordentligt fuck off kapital där man kan säga upp sig och leva gott under lång tid, älskar att spara till mitt barn, att göra resor som tyvärr kostar en hel del som jag skrev, mm.

Det här med att man ska ha något för att andra har det eller för att man kan få det är lite vanskligt. Ja du skulle säkert kunna tjäna bättre någon annanstans. Men som du själv är inne på - är det värt det om det inte längre är roligt att gå till jobbet? Är det verkligen för din egen skull du vill ha en bättre lön eller är det för att du är rädd för vad andra ska tycka?

Och om du ser utanför ditt eget yrkesområde så vet du säkert att det finns massvis av människor som aldrig kommer komma i närheten av den lön du har. Varken idag eller om 10, 20 eller 30 år. Du vill väl säkert att kontoret ska vara städat och fint? Att hyllorna i matbutiken är välfyllda när du ska in och handla? Att någon tar hand om dina föräldrar när de är för gamla att klara sig själva? Att det finns en plats du kan lämna ev. framtida barn när du själv ska på jobbet?

Naturligtvis ska den som valt att lägga tid (och kanske dra på sig lån) för att utbilda sig premieras. Men ibland kan man fundera på hur mycket. Det är många människor som sliter hårt varje dag för betydligt lägre summor än 47 000 kr/månad. Har du verkligen en dålig lön om du tittar på helheten?