Älskar mitt jobb, dålig lön, söker tankehjälp

Vem skall du säga “f*ck off” till?

Ditt jobb som du beskriver som underbart och som du troligtvis aldrig kommer få sparken ifrån?

Din man/fru?

Jag ser att du närmar dig brytgränsen för statlig inkomstskatt. Efter den krävs ofta stora förändringar i lön och då också i tjänst, så du får +10 000 kr per månad för att det skall märkas över huvud taget in på kontot, speciellt då du inte lär leva på marginalen redan idag.

Naturligt att du “slår ifrån dig” när jag kommer med rätt personliga påståenden, överväg dock om jag har rätt. En persons lön kan vara hur man värderar sig själv jämfört med t.ex. partner och vänner. Jag säger dock inte att detta är rätt sätt att se på livet, bara att det är vanligt.

Jag förklarade ju bara och försökte inte slå ifrån mig :joy: Ett fuck off kapital skulle i mitt fall kunna vara om man blir allvarligt sjuk och vill ta med sig sin familj och bo i Sydamerika i ett år. Jag orkar faktiskt inte resonera vidare med dig, med all respekt, tack för att du tog dig tid.

Inga problem, kom dock ihåg att du inte äger tråden bara för att du startade den!

Exempel på när man ligger över brytgränsen. Lönen går upp 8000 kr. Man får knappt 4000 kr mer efter skatt. För dessa 50 000 kr per år kan man knappt åka skidor en vecka i fjällen. Åker man på semester till en välmående storstad så räcker det knappt en vecka.

Vad är man beredd att offra i vardagen för det i restid och stress? Jag undrar rent allmänt!

Måste ändå säga att jag är lite kluven till din situation, kudos till dig som ändå strävar efter en förändring. Men samtidigt känner jag att jag på något sätt vill greppa dig om axlarna och ruska lite perspektiv i dig om hur fantastiskt liv du egentligen har.

Du & din partner har alltså nästan ca. 75-80kkr/månad NETTO (!!!) att röra er med. Om du/ni inte kan resa, spara till barn etc. med dessa löner då tror jag inte att högre lön hjälper. Utan högre lön bidrar nog bara till ytterligare livsstilsinflation.

I din situation hade jag själv nog påbörjat en dialog med min närmaste chef, gällande min långsiktiga utveckling på nuvarande arbetsplats. T.ex. nya ansvarsområden, chefs-position etc. etc. Det är not bästa vägen för att öka lönen på nuvarande arbetsplats.

Låter lite som att du inte ser skogen för alla träd. Du/ni är i en väldigt fin privatekonomisk situation.

Mvh,

Vad jag även försöker säga är, ta det inte så personligt. Du trådstartare har skrivit en trådstart som kan tolkas rent allmänt, för andra i samma situation.

Till trådstartaren, hur mycket tror du din nuvarande jobbnöjdhet handlar om att det är ett kommunalt jobb? Mina fördomar säger mig att det skulle kunna vara “behagligare” än en tjänst i näringslivet? Du nämner inte typ av arbetsgivare vid tidigare tjänster.

Medianlönen för män i Sverige verkar vara runt 37000 för tillfället. Har inte letat mer statistik, men kanske vi kan tänka oss att du ligger högre än 70% av befolkningen?

När du går ut i samhället nästa gång, prova att titta på personerna du möter och räkna för var och en, ”den tjänar jag mer än, den tjänar jag mer än” ända tills du kommer till person 8, 9 och 10, då tänker du att du tjänar mindre än dessa. Och så gör du det för kanske 100 personer som du ser.

Det låter löjligt, men ger snabbt en känsla av att du trots allt har lyckats ganska bra och inte alls har det så tokigt. Det är klart att det vore roligare att kunna titta på person 8 och 9 och tänka att du har högre lön än dom också, men skulle det vara värt det du faktiskt har idag?

Älskar detta!!! Det är precis såhär jag försöker tänka! Vi lever redan hyfsat ekonomiskt och gillar att spara pengar, äter inte så mycket ute, matlådor, gjorde oss av med bil nummer två, köper mycket begagnat, tänker igenom matkonsumtion osv osv. Men detta tar en bara till en viss gräns och sedan kommer jag liksom inte längre, pengar behöver in också, och jag har funderat på det du skriver med airbnb, konsultande vid sidan osv. TACK!

1 gillning

Tack snälla för detta, jag tar det med mig!

Hej och tack för inspel! Jag var nog inte så tydlig i min ursprungliga post och gjorde ett tillägg där jag beskriver lite om varför jag tänker kring min lönesituation.

1 gillning

Nej, konsultbolag är inte i sig löneledande. Dock är det ett bra sätt att gå från ett vanligt jobb till ett jobb där och sedan vidare till ett nytt vanligt jobb på en högre nivå än innan. Då får man också prova på olika saker vilket kan göra det lättare att hitta ett nytt vanligt jobb som man också kommer trivas med. TS verkar lite orolig över arbetsförhållanden och då är det ju en fördel att ha bra på fötterna innan man tar ett nytt jobb.

2 gillningar

Ursäkta min “hårda” ton i förväg men jag upplevde din text som full av motsägelser. Du vill liksom ha högre lön men inte är redo för att göra de uppoffringar eller ändringar som är nödvändiga för att uppnå dessa drömmar och mål. Därav min bild i kommentaren ovanför. Till det hör att jag har likadan lön, ålder och även jag ingenjör från KTH och det provocerar mig lite att du kallar det för dålig lön.

Jag tog hjälp av ChatGPT för att summera dessa motsägelser:

Här är några motsägelser som finns i texten:

1. Inre trygghet vs. oro för lön:
  • Personen nämner att de har funnit en “inre trygghet” i sitt jobb och trivs med arbetsmiljön, vilket antyder att de inte prioriterar pengar. Samtidigt uttrycker de en stark önskan om att tjäna mer och skämms över sin nuvarande lön, vilket antyder en konflikt mellan det inre lugnet och behovet av högre lön.
  1. Önskan om att jobba tills 80 år vs. oro för hälsan:
  • Personen säger att de vill jobba tills de är 80 år eftersom jobbet är roligt, men påpekar samtidigt att deras fysiska hälsa påverkades negativt av tidigare anställningar och att de vill värna om hälsan. Det kan vara en motsägelse att vilja jobba länge i ett jobb samtidigt som man vill undvika hälsoproblem.
  1. Jobbet är fantastiskt vs. tveksamhet om att byta jobb:
  • Trots att personen beskriver sitt nuvarande jobb som “fantastiskt” med “underbara kollegor” och “inre trygghet”, uttrycker de också att de skulle vilja ha ett högre betalt jobb och funderar på att byta, vilket kan indikera en inre konflikt om att det “fantastiska jobbet” inte motsvarar de ekonomiska behov eller drömmar de har.
  1. Önskan om högre lön vs. avsky för ett “hoppigt cv”:
  • Personen vill byta jobb för att få högre lön, men samtidigt oroar de sig för att deras cv ska bli “hoppigt” om de byter jobb för ofta. Detta är en motsägelse eftersom ett högre betalt jobb kanske inte skulle vara långvarigt om de är oroliga för att det ska påverka deras karriär på lång sikt.
  1. Fokus på materiella mål vs. att inte jämföra sig med andra:
  • Personen säger att de inte bryr sig om att jämföra sin lön med andra och att det inte handlar om “ego”, men de beskriver i detalj alla de saker de vill uppleva och uppnå som kräver pengar, vilket kan ge intrycket att de indirekt jämför sig med andras livsstilar och ekonomiska status.
  1. Hälsosituationen förbättras men har “dåliga erfarenheter”:
  • Personen säger att de trivs på jobbet och att deras fysiska hälsa har gynnats av detta, men de har också haft “två kaotiska anställningar” som påverkade deras hälsa negativt. Det skapar en motsägelse mellan det positiva resultatet av det nuvarande jobbet och tidigare erfarenheter.

Sammanfattningsvis finns det en spänning mellan personens behov av högre lön och deras värderingar om hälsa, trygghet, och livsstil. De söker balans mellan sina ekonomiska mål och önskan om ett långsiktigt, hållbart och hälsosamt arbetsliv.

1 gillning

Nja inte riktigt så, det är nog det sista jag bryr mig om. Men jag har massor av långlivade drömmar i livet som inte är gratis… skrev en edit till min post gällande detta, var nog rätt så otydlig i min ursprungliga! Tack för din tid.

1 gillning

Det var helt klart ett misstag att skriva “dålig lön” i rubriken :joy: Jag kände att fokuset i tråden blev något skevt på grund av felaktigt ordval kring detta och att en del blir provocerade. Det var inte min mening. Jag borde skrivit “Älskar mitt jobb, men strävar efter högre lön, söker tankehjälp”.

Läs gärna min EDIT så kanske det blir något klarare :slight_smile:

Intressant, jag byter jobb efter sommaren just pågrund av högre lön. Jag trivs riktigt bra med mitt jobb och kan knappt tänka mig ett bättre men för mig är lönen väldigt viktig.

Jag gör en 15% höjning, tjänar några tusen mer än dig just nu och är ungefär i samma ålder.

Jag och min sambo drar in ungefär samma som ni gör i hushållet. Sen tror jag inte det här kommer ändra min vardag på något sätt så det återstår att se om det är värt det.

1 gillning

Kul att läsa om en i liknande situation! Och grattis till nya jobbet :slight_smile: Var det givet för dig att hoppa på det nya eller hade du också ambivalens?

Det var absolut inte givet, tackade nej till många bra jobbmöjligheter innan jag tillslut accepterade det här. Jag känner fortfarande lite tveksamhet om det var rätt val men jag försöker fokusera på hur mycket extra jag kommer tjäna och att jag mer eller mindre kommer göra samma jobb.

Men jag tror det är rätt beslut på långsikt.

Ahh, jag förstår. Nu när du har tagit beslutet tycker jag du kan vara stolt att du vågade, det är inte något som är självklart. Och det låter ju som att du varit selektiv i dina erbjudanden och jag tror och hoppas därför att det kommer vara strålande för dig på det nya.

Ett tips är att söka och se vad du kan få, man kan ju alltid tacka nej om man blir tveksam i slutet. Eller kolla upp möjligheten till att vara tjänstledig.

1 gillning

Håller med, har börjat kika runt lite vad som finns och nyligen sett ett par jobb som jag tror hade gett ca 8-10k mer i månaden och som jag är genuint intresserad av. Också på kommun/stat/region, vilket jag tycker är väldigt roligt, men mer avancerade tjänster och därav annan lönebild.

Tjänstledigt är definitivt något att undersöka!

1 gillning