Hej forumet.
Hoppas någon resvan person kan ge mig lite input i denna fråga. Jag har en 16-åring som gärna vill åka till ett specifikt ställe i Nottingham, England. Jag vill ge honom den upplevelsen tillsammans med mig någon gång i år men jag har dels begränsat med pengar att lägga på detta och framförallt mycket begränsad resvana utomlands.
Så jag är ute efter tips kring hur man kan resa billigt och även mer konkreta tips kring området. Hur smidigast ta sig till Nottingham? (jag vill undvika hyra bil) När vi ändå är där vill jag gärna stanna 2-3 nätter och att vi gör andra saker. Jag skulle tycka om att besöka någon fin herrgård/slott med tillhörande trädgård t.ex. Tips?
Jag funderar också på om vi borde tillbringa någon dag i London för att sonen ska få uppleva en av världsstäderna. Kanske flyga hem därifrån? Vad bör vi i så fall besöka där?
Sonen har en neuropsykiatrisk diagnos som gör att han blir trött av allt för mycket intryck. Så ett ganska avslappnat schema passar oss bra. Även om det är någon tid på året då det är mindre turister i rörelse?
Hoppas få ta del av era bästa tips kring mina frågor ovan och andra tips kring sådant jag glömt fråga om.
Med dessa förutsättningar skulle jag skippa att komplicera det hela och bara koncentrera mig på Nottingham. Det går att hitta billiga resor dit med RyanAir om man har ett par månaders framförhållning. Dock går det inga direktresor, det krävs minst ett byte, så använd inte ryanairs egen sida utan tex flygresor.se. Där kan man även jämföra priser över olika dagar för att hitta en billig variant.
Om ni vill resa till London är det enklare och förmodligen även billigare att ta det som en separat resa. Till de stora flygplatserna är det alltid enklast att hitta billiga biljetter. Man skulle kunna flyga fram och tillbaka till London för er resa till Nottingham och sedan ta tex tåg mellan London och Nottingham men det blir inte särskilt billigt och det är också mer komplicerat om ni inte är så resvana.
Om du ändå vill göra hela resan är mitt förslag att du sätter dig med någon resvan och planerar alltihop, det kommer ta ett tag att söka fram de bästa alternativen. Det går inte att ge generella råd om optimala flygrutter utan man måste titta på vad som blir praktiskt och ekonomiskt runt de datum ni vill åka.
Jag är tågmänniska men här undrar jag om inte buss London-Nottingham skulle passas Såg just att det tar ca 3 timmar och kostar drygt 100 kr. Kanske är det lättast & billigast att åka tor London och sedan buss.
Enligt BBC ska Nottingham Castle öppna i sommar så då finns det ett slott på plats. Det enda stället jag själv varit på är Wollaton Hall, Gardens and Deer Park som var väldigt trevligt Vi gick runt i slottet och hade sedan picknick i trädgården innan vi strosade runt ett par timmar för att se all växtprakt https://wollatonhall.org.uk/
Vill inte dissa det här förslaget men jag tänker att för en reseovan person är det rätt många steg som ska klaffa från att ta sig ut från flygplatsen in till London, hitta rätt, köpa biljetter, hoppa på rätt buss och klara ev byten. För en resvan person är det inte svårt. Men typiskt sånt som brukar vara lite mer utmanande. TS måste förstås avgöra själv vad hon känner sig bekväm med.
Utöver de tips du redan fått ovan om hur man tar sig dit så har jag ytterligare en variant som kanske kan passa.
Jag flög direktflyg Kastrup - Birmingham och tog sedan tåg mellan Birmingham-Nottingham.
Låter det krångligt?
Ja, det tyckte jag också(jag bokade inte själv)när jag fick resplanen presenterad för mig.
Men det är smidigt.
Air-Rail Link tar dig på några minuter gratis från flygplatsen rakt in till Birminghams internationella järnvägsstation.
Väl där kan du köpa tågbiljetter både i maskin men även i bemannad kassa(här får du hjälp om du behöver vägledning till perrong eller liknande)
Sedan tar tåget er direkt in till centrala Nottingham. Lite stopp på vägen, men inga byten.
Nja, jag tänkte nog att man skulle åka direkt från flygplatsen, tex London Heathrow till Nottingham och på tillbakavägen till London centrum för att efter besöket ta buss ut till flygplatsen
Problemet med att flyga till Nottingham är vad jag kan se om jag kollar, även på datum som ligger utanför kröningstid, är att det är långa väntetider vid byte i Dublin, Paris eller Allicante om man åker från Stockholm eller Göteborg
Har tyvärr inget tips om Nottingham men har rest en del med lågprisflyg och det finns några saker o tänka på för att det inte ska bli onödigt dyrt som en med lite mindre resvana kanske tar för givet.
Välj handbagage som kommer räcka för er, i grundpriset ingår en liten ryggsäck eller liknande. Checka inte in på flygplatsen utan i förväg och det brukar vara ett par timmar innan avgång.
Hoppas ni får en bra resa
Wow! Precis ett sådant tips som jag hoppades på att få! Tack!
Bra tips också på boende. Tack!
Tack för bra input. Det lutar åt att vi skippar London. Sonen är inte så intresserad och jag är rädd att den delen av resan mer blir ett stressmoment med mycket människor och saker vi “borde” se/göra men som egentligen inte passar oss. Det känns mer rätt att ta en avslappnad vistelse i trakterna kring Nottingham och fokusera på det som faktiskt är våra intressen.
Jag har blivit lite varnad för Ryanair, att det inte är så billigt som det först verkar p.g.a. en massa tilläggsavgifter. Något som har input att ge där?
Glöm inte kolla Manchester, har flugit dit en hel del i jobbet, det går inte många flyg men det kan finnas något som passar.
I Google Maps finns avdelningen ”vägbeskrivning” där kan man välja lokaltrafik. Lägg bara in från flygplatsen till målet. Då ser du exakta nummer och turer som ni ska ta.
Om man inte hittar något så kan man välja centralstationen i staden man flyger till för fler alternativ.
England är enkelt att resa i, det finns många hjälpsamma människor att fråga
Tänk oxå på att frukost sällan är inkluderat i pris på hotell, och passa på att njuta av pubarna. Det är en stor del av kulturen!
Kul att ni vill resa, trots att ni inte åkt så mycket tidigare och sonens särskilda behov!
Jag hade valt direktflyg + buss/tåg för att undvika problemen som mellanlandningar kan ge (risk vid förseningar och borttappat bagage).
Ryanair flyger ju direkt från Örebro (och Västerås) till Stansted/London så en möjlig rutt är Örebro-Stansted - in till Victoria Station och därifrån tåg till Nottingham. Då har ju inte resan kostat så mycket energi i Sverige - smidiga flygplatser och inga köer.
Enklaste jag hittat är dock direktflyg Arlanda till Birmingham Airport. Därifrån hade jag nog bokat taxi om jag vill spara på energin, verkar kosta c:a 80-90 GBP enkel väg. Problemet med direktflyget är att det landar 23:40 UK tid, så är tonåringen kvällstrött så är det kanske ett jobbigt alternativ att komma till Nottingham typ 01:30 UK-tid, dvs 02:30 svensk tid? (Hem några dagar senare behöver man förstås inte ta taxi).
Om vi antar att ni inte behöver ha med er så mycket bagage så tycker jag Ryanair är rätt smidigt ändå, de är duktiga på att köra buss i luften (och duktiga på att försöka sälja på extratjänster som t.ex. prioriterad ombordstigning). Alternativet annars är SAS/British Airways till Heathrow-flygplatsen i London, därifrån går direktbuss till Nottingham, men den bussen tar knappt 4 timmar. Dessutom är Heathrow en av världens största flygplatser, så det kan bli mycket intryck där…
Angående tid på året att resa så hade jag valt april-juni eller september. Lite lägre priser/mindre folk och inte risk för värmebölja som gör en trött, men samtidigt inte mörkt och kallt. Angående veckodagar så tänk “tvärtom” för att komma ner i pris, d.v.s. flyg tex söndag-torsdag istället för torsdag-söndag så blir det generellt billigare än hur den typiska svensken tänker. Den hotellnatt som brukar vara billigast är söndag-måndag: Då är både turister och affärsresenärer hemma!
Om det är något ovan som du tycker låter bättre än något annat, så säg till så kan du få en konkret skiss på möjlig resplan!
Var där för många år sedan när jag var tonåring med min far, men då tog vi bilen från Devon.
Var precis i London och flög till Gatwick med Norwegian, som ju typ är som RyanAir när det gäller hur man betalar, och då var vi två som delade på ett incheckat bagage (som då kostade extra) och annars bara en axelväska var vilket gott och väl räckte.
Att flyga med Ryan till Stansted kan ju se närmre ut men rent praktiskt verkar det som att det oavsett är bättre att ta sig in till London om man vill åka tåg.
Vi tyckte framförallt att Norwegian hade bättre tider, och från Gatwick kan man ta ThamesLink eller Southern för ca £12 (man blippar in och ut på plats med samma kort vid spärrarna, precis som på tunnelbanan) som tar ca 45-50 min in till centrum och den går flera gånger i timmen. Ta inte Gatwick Express om ni vill spara pengar.
Sen är det bra att vara medveten om att det i princip alltid läggs på en service charge på restauranger och pubar, ofta 12.5 % men det kan variera. Tekniskt sett är den oftast frivillig, men det känns inte som något man vill stå och bråka om.
Sen är det ju strejk i järnvägstrafiken i England för tillfället, så vissa dagar ligger den nere helt. Förhoppningsvis har det löst sig snart.
Om ni flyger till London så kolla buss direkt från flygplatsen till Nottingham eller byte “på vägen” dvs att ni inte behöver in till London Victoria och byta, stadstrafiken tar tid …
Om ni ska ha med er resväska (ibland har man behov av saker “som är som hemma” för att det ska bli bra och ni kanske planerar att handla lite) så jämför vad de stora bolagen tar. Jag har varit med om att SAS blev billigare än Norweigan
Om du ser Ryanair som ett bussbolag så är det inget konstigt. Ta inte med mer bagage än du får, förvänta dig inte mat ombord utan extrakostnad. Annars är dom ju smidiga, inga konstigheter liksom, men absolut inget lyx.
Söndag 28/5 Flyg 16:45 Göteborg Landvetter-Manchester (Ryanair), sedan taxi (25 GBP) till Stockport, sov där
Måndag 29/5 Tåg Stockport-Nottingham (1:45 timme)
…
Torsdag 1/6 Tåg Nottingham-Manchester och flygtåg Manchester-Manchester Airport. Avgång 19:00, landar på Landvetter 21:50
Boende i såväl Stockport som Nottingham verkar billigt ovan period, dubbelrum typ Scandic av ganska bra standard verkar kosta en bit under 1000 kr/natt. Flyget med en väska kostar ungefär 1000 kr/person.
Tycker man att 2 hela och 2 halva dagar i Nottingham blir för mycket så går det förstås att vara lite längre i Manchester eller göra en dagsutflykt någonstans.