Yes.
Tack för bra information och tips.
Strejk inom tågtrafiken låter ju inte så bra, vi reser kanske inte förrän till hösten i och för sig. Sonen har förhoppningar om att få sommarjobb och vill såklart använda en del av pengarna till shopping på resan i så fall.
Tack för all hjälp!
Det verkar som att jag helt klart behöver göra en hel del research för att jämföra priser och planera bästa färdväg. Smart att kunna flyga från Örebro, som du tipsar om!
Inga problem med kvällströtthet med tonåringen, men hans moder däremot…
Jag föredrar resa på dagtid.
Precis. En “klassiker” när man flyger med lågprisbolagen. Checka in på flygplatsen är
onödigt dyrt… flera hundra per person senaste jag kollade. Men nåt ska de väl ta tillbaka pengarna på
Ryan, wizz etc är inga konstigheter o flyga med bara man läser på och som nämnts tidigare inte förväntar sig lyx
Tips om billig mat i Storbritannien:
Många pubar har “dagens soppa” till lunch för en rätt billig peng, typ 5 pund.
Mataffärer som tex Tesco har prisvärd picknickmat/lunchmat i kyldiskar - mackor, sallader, yoghurt, fruktsallad mm. Ofta med deals, typ 3 grejer för X pund. Kan sedan tas med och ätas i lämplig park, eller på hotellrum. Kan ju även vara lugnare för sonen än restaurangmiljö.
“Chip shops” är hyfsat billiga också. Alltså som gatukök fast med fish and chips. Ofta oväntat vällagat! Och mycket lokal feeling. Man äter ofta utomhus. Fråga nån lokalbo, tex på hotellet, om en bra chip shop.
Ställen som inte har maten som huvudattraktion är också ofta prisvärda. Jag har tex ätit jättegott och billigt på ett café på en plantskola…
Caféer på slott och andra turistattraktioner är ofta ganska dyra. Men te och scones kan ju vara mysigt att unna sig nån gång bara för att!
Apropå tid på året förresten: Britterna har sent sommarlov så undvik augusti. April-juni skulle jag åka, eller i september, båda tider har trevligt väder. Kolla eventuellt upp när de har “bank holidays” (röda dagar/långhelger). Sen är väl inte Nottingham nåt extremt turistigt ställe i allmänhet.
Resemässigt vill jag tipsa om nationalexpress.co.uk, de har bra resor med långfärdsbussar. Nationalrail.co.uk är samlingssajten för tåg.
Hoppas ni får en toppenresa! Hälsar en annan anglofil
Åh vad många bra tips! Tack snälla!