Söker tips på bra städer för ett par dagars lugnt turistande (i Europa) tillsammans med generation alfa. Vi är alla ganska bekväma men samtidigt otåliga av oss. Både aktivitetsparker/utflykter och längre museibesök/köa för att se saker (och trängsel) går bort. Visst intresse för historia och arkitektur finns hos barnen. Mest handlar det om att de ska få se något annat, uppleva andra länder, strosa runt lite och äta nåt (för dem) nytt etc., utan att det är på en badort.
Stort plus för direktflyg från Arlanda. De absolut dyraste resmålen går bort (har fått för mig att Paris är orimligt dyrt t.ex. p.g.a. turisttrycket, Schweiz är väl bara dyrt punkt).
Experimentarium för barnen (vi var där både lågstadiet och med naturvetenskapliga programmet under gymnasiet, lika stor hit båda gångerna). Den blå planet med vattendjur.
God mat, god glass, alltid kul att höra hur roligt danska låter. Finns massa arkitektur, och Glyptoteket kan nog funka även för folk som annars inte älskar museum, om man gillar historia.
Lite dyrt med danska kronan (sist jag kollade kursen). Gillar man konst åker man på dagsutflykt till Louisiana. Även det är ett storslaget bygge, och de brukar ha arkitektur-utställningar.
Sörjer varje säsong jag inte är på besök i Köpenhamn.
Fortsätter på Polen-spåret. Gdansk är fint! Jag uppskattade verkligen Warszawa när vi var där i höstas. Känna historiens vingslag när man går förbi ghetto-muren och fasader med kulhål men också äta pierogi i gamla stan, en bättre middag på en georgiska restaurang och så besökte vi några schyssta interaktiva museer
Edinburgh! Ta med bekväma skor bara då staden inte är platt. Många museum, gotisk stämning, fina promenadstråk och upptäcktsfärder att ge sig ut på, god mat och mysiga caféer. Missa inte The Real Mary King’s Close - en guidad tur i de gamla gatorna under staden. Passar bäst lite äldre barn som gillar historia och spökhistorier. Även Greyfriars Kirkyard – En historisk kyrkogård som inspirerat namn i Harry Potter. Besök även Royal Yacht Britannia Fartyget tillhörde drottningen av England och kungliga familjen i över 40 år och har seglat världen över. Nu är det ett flytande museum. Promena längs Royal Mile och besök Edinburgh Castle Vid fint väder promenera till / upp till Arthur’s Seat – En lagom vandring för familjer med en fantastisk utsikt över staden. Och vill ni prova äta något riktigt skotskt så är en deep-fried Mars bar nästan ett måste
Finns även Zoo, båtturer och olika utflykter.
30 min tåg in från flygplatsen - och staden gör man enkelt till fots (eller få stopp med spårvagn). Liten stad med rikt innehåll.
Vi var i Hamburg förra året och hade trevligt där. Miniatur wunderland är väldigt känt och roligt. Höjdpunkten var annars Sjöfartsmuseet som är i en klass för sig.
Tips: 1
Kolla vilka städer som Ryan air flyger direkt till från Arlanda. De är de stora klassiska med också annorlunda weekend -val som tex Sarajevo.
Tips 2
På Amazon kan man köpa särskilda ryggsäckar som passar precis för ryanairs mått för handbagage. Det sparar man en hel del pengar men ffa slipper man den förfärliga incheckningskön som Ryanair av någon anledning alltid tycks ha.
Tack för alla tips! Barnen är 13 och 10 i år så lite större.
Städer vi själva uppskattar som inte nämnts som vi också överväger är Prag, Amsterdam, Urecht och Ghent.
Hamburg har jag inte varit i. Frun har varit där men dock på arbetsgivarens räkning. Jag inbillar mig att tyskarna är gjorda av pengar så att hotell och restaurang är ett eller ett par snäpp upp där jämfört med t.ex. de polska städerna och Prag? @angaudlinn@AlphaCentauri Även München är med på listan. Men det kanske inte är värre än i Benelux (som jag upplever som jämförbart eller snäppet billigare än här hemma, man är också bra på att lura sig själv med att en EUR är “ungefär 10 kr” )
Edinburgh gillade jag skarpt fast jag var där under vintern. Jag har nog gått den turen, I alla fall en tur under staden där man fick se de hemska underjordiska rummen där det kändes som om det inte fanns nån luft fast men folk hade arbetat och slitit i. Oklart om våra barn skulle greppa en sådan sak och ha nåt ut av det dock, risk att omdömet skulle vara “tråkigt” efter en kvart.
Finns också på listan, inte minst för att det är kort resa. Det finns en icke försumbar risk att det bara blir pannkaka av allting nämligen, och då vill vi inte kuska för långt eller lägga för mycket pengar om de bara ska sura och vilja gå till hotellet.
Amsterdam är Holland på steroider men det finns mycket att se och göra, särskilt när man vant sig vid alla 2-hjulingar och med att det står tanter i vart och vartannat skyltfönster.
Utrecht är mer normalt tempo, samma med Haag och Rotterdam. Enkelt att ta sig mellan städerna med tåg (och betala med sitt vanliga kort) om man tex vill ta en avstickare till domkyrkan i Utrecht men bo i Amsterdam.
Tänkte inte på det där med damerna… Amsterdam är också ganska dyrt för hotell men vi tänkte att man kanske kunde komma undan lite billigare om man åker mitt i veckan på ett skollov snarare än på en helg.
Rotterdam är jag inte så impad av. Har varit där ett par gånger men det är mycket mer modern arkitektur eftersom det blev ödelagt i kriget. Hellre gamla sneda hus från medeltiden än skyskrapor. Har också förstått att det är en bra restaurangstad, men vi är inte fine dining-folk direkt. Bästa stället var Bierhandel de Peijp, hyfsat ruffigt
Men bra poäng att man kan täcka in ett par olika städer eftersom det är så nära, det har vi också funderat på Amsterdam/Utrecht, Ghent/Brügge t.ex. Men det kan stretcha lite på energin hos de slöa barnen.
Vi hade budgetfokus och bodde i familjerum på A&O hotel. Det är hotellvärldens motsvarighet till Ryanair och de har många hotell i Tyskland. Charmfaktorn är noll men det är annars bra.
Jag minns det inte som specifikt dyrt. Det kändes överlag reko i Tyskland. Vi var inte på några turistfälleplatser.