Har barn i precis samma ålder. Ett par reflektioner:
-
Mina barn har “bucket lists’ som innehåller saker jag själv redan gjort, men gärna gör med dem en gång till. Till exempel tyckte de att Eiffeltornet var det bästa med Paris. Därför upplever jag det som lättare att få till en bra citysemester i en stad som Paris än typ Reims. Reims kanske är jättemysigt, det är garanterat mindre folk, men barnen skulle undra varför de fick komma till Frankrikes Katrineholm och inte Paris om jag och frun inte lyckades kanonbra kring att entusiasmera dem kring någon staty av Rodin typ.
-
Även om man åker till Barcelona, Paris eller London kan man ju välja att bo någon annanstans än i motsvarande “Gamla stan” eller ‘Vasagatan” i Stockholm. I Paris bodde vi i Passy, en trevlig överklasstadsdel utan allt för mycket turister, snarare som lugn del av Östermalm eller Kungsholmen om vi ska ha Stockholmsreferenser.
-
Har barnen något stort intresse man kan kombinera med resan är det nog ett stort plus. Mina söner älskar fotboll och att se PSG spela var en höjdpunkt, och inte extremdyrt.
-
Att satsa på ett boende med en pool eller liknande kan också vara ett bra sätt att säkra att en dag med “tråkiga” museumsbesök kan kompletteras med något annat.
Är medveten om att jag kanske frångår ‘budgetvänligt” med ovan, men ville ändå skjuta in några perspektiv att värdera! Kring budget så är mina barn totalt ointresserade av fine dining, så Paris bestod av hämtpizza på hotellet, crepes och Five Guys-burgare, vilket förstås blir billigare och sparade mina barns energi…