Tågluffa genom Europa - Vad får vi inte missa?

Vad kul med tågresa! När jag var yngre reste jag mycket med interrail, men på senare år har jag köpt vanliga biljetter istället.

Jag kan minnas fel, men vill påstå att interrail var fördelaktigt om du:

• Fick ungdomsrabatten
  • Optimerade resdagar med många/långa tågresor
  • Åker andraklass

Uppfyller du inte detta brukar det vara lämpligare med vanliga biljetter.

Några spontana tips.

Det kan vara trångt på tåg, speciellt när det är mycket folk. Det är lättare att hantera två mindre väskor än en jättestor. Framförallt när du möter andra som har gigantiska ryggsäckar.

Om nån av dina väskor är rullväska, se till att den är av typen med fyra hjul, istället för en sån som bara rullar på två hjul. Det underlättar manövrar i trånga tåg.

Ha en liten väska/påse för värdesaker som du kan ta med dig när du rör dig inom tåget. Då kan du låta din stora väska ligga kvar där den ligger.

På sommaren kan det bli väldigt varmt på vissa tåg. Tänk på solens position och försök välja säte på skuggsidan.

Kolla på förstaklass-biljetter. Ibland är prisskillnaden mot andraklass väldigt liten, men komforten högre.

Boka liggvagn om ni ska åka på natten. Det blir ingen bra sömn sittandes, även om det är billigare.

Om ni ska dela sovkupé med andra, se till att välja bäddar närmast golvet. Högst upp blir det lätt hett som i en bastu på sommaren.

Ha alltid nåt ätbart i väskan. Tex. vattenflaska, brödlimpa och marmelad på klämflaska. Då klarar ni längre uppehåll mellan matköp. Kan spara pengar. Kan även rädda relationen om nån av er har ett humör som är starkt beroende av tillgång på mat.

Har du ett par sköna och ingångna men stinkande skor? Lämna dom hemma, för dina medresenärers skull.

Ha det så kul!

3 gillningar

Vi åkte just med tåg. Wien => Venedig => Verona => Munchen .
Åkte business eller första klass. Inte dyrt om man bokar långt i förväg och inte åker högsäsong :
Mycket trevligt att åka genom Alperna på detta sätt. Man sitter bakåtlutad i bekväm läderfotölj i tyst och mjukt gående tåg. På väg ner blev vi serverade av trevlig ungersk tjej.
Rappt och prisvärt. En halvliter riktigt bra öl eller 0,25 Vin på glasflaska kostar ca 50 SEK
Wien-Venedig Var helt OK men väl mycket tunnlar genom bergen numera. Man var ute bara kortare stunder mellan tunnlarna ibland.
Den sista rutten till Munchen via Brennerpasset norrut var väldigt nice. Genom dalgången mellan bergen mesta vägen . Fantastiskt fint. Motorvägen ringlade sig ofta fram långt över järnvägen
Vi tar nog den rutten enbart en annan gång och stannar på vägen ett par dagar på lämpliga ställen. Bolzano och Innsbruck kanske.
Fördomar säger att tåg och lokal buss mm i södra europa säkert är stökigt med förseningar etc och konstiga betalsystem. Inte alls!. Allt gick på tid och alla bokningar funkade perfekt och allt var prisvärt. Vid gräns mot Italien blev vi försenade 20 minuter av långsam tull eller nåt. Det körde dom ifatt helt på slätten ned mot Venedig med 160 km/h och lite förkortade stopp. Imponerad…
Väldigt smart att inte dra på stor tung väska. Vi packade lätt med en cabinväska med 2 hjul på 7 kg som alltid gick att ha på hatthyllan på långfärdstågen och en lagom liten ryggsäck på ca 4 kg man kunde ha på ryggen eller haka på ovanpå i cabinväskans draganordning när man förflyttar sig. Vi behövde aldrig lämna väskorna utom synhåll på tågen.

1 gillning

Tack för alla fina tips! Jag kommer med en rapport om våra lärdomar och tips efter vår resa :smiley:

1 gillning

Efter ytterligare ngn dag-liten kylväska man kan stoppa i lite kylvaror i. Väldigt trevligt att ha!

Och sporkar :slight_smile: