Sex grafer som visar hur vi spenderar vĂ„r tid genom livet (och som alla borde se). 😎

Insikterna man kan dra frĂ„n graferna - i kombination med avsnitt 294 om “Fem saker vi Ă„ngrar in vi dör” - Ă€r bĂ„de inspirerande, intressanta och till en viss grad Ă€ven lite ledsamma.

NÄgra spontan tankar kring graferna:

• Tid med barnen - ordsprĂ„ket att vi bara har barnen till lĂ„ns blir vĂ€ldigt tydlig i grafen.

• Tid med vĂ„r partner - intressant att den ökar över tid och hur viktigt det Ă€r att man trivs ihop.

• Tid med vĂ€nnerna - blev lite ledsen att se att den minskar över Ă„ldern och hur viktigt det Ă€r att prioritera dem.

• Tid med förĂ€ldrar & syskon - precis som med vĂ€nnerna Ă€r tiden högst begrĂ€nsad, gĂ€ller att ta vara pĂ„ den.

• Tid med kollegorna - inte sĂ„ konstigt, dĂ„ vi spenderar mycket tid pĂ„ jobbet.

• Tid i ensamhet - om den inte Ă€r sjĂ€lvvald, sĂ„ tror jag att det Ă€r viktigt att investera i relationer.

Vad tÀnker du nÀr du ser graferna? NÄgon som stack ut för dig?

21 gillningar

Att det Àr vÀldigt lÀtt att missa detta. Man tÀnker och planerar utifrÄn att livet kommer vara som det Àr nu, men glömmer bort att med största sannolikhet ser det helt annorlunda ut om nÄgra Är.

Tror att mÄnga sparar för ett friare liv framöver dÀr man kan göra mer av dessa saker, men nÀr man vÀl Àr dÀr sÄ finns dom inte.

11 gillningar

Jag tÀnker pÄ min pappa som jobbade i princip hela min och min brors uppvÀxt, han var aldrig dÀr. Nu har han (och min mor) inga skulder alls och nÄgra miljoner pÄ banken (som de förövrigt inte njuter av överhuvudtaget). De hÀlsar aldrig pÄ, finns ju alltid jobb att göra hemma liksom. NÀr vi vÀl trÀffas kÀnns det som att trÀffa frÀmlingar.

Ska definitivt inte göra samma misstag mot mina barn. Vi ska ha det roligt och umgÄs sÄ mycket som möjligt.

37 gillningar

NĂ€r du sĂ€ger “vi” menar du vi globalt i samhĂ€llet?
Det Àr ju rÀtt stor skillnad pÄ land och land. Har en kollega i Indien som bor med sina förÀldrar, min kollega Àr i 40 Ärs Äldern och gift.

3 gillningar

Graferna ser ju rÀtt rimliga ut, i alla fall för oss i vÀst. Inget som förvÄnar direkt.

4 gillningar

Vore intressant att se alla tidslinjer i en. Dvs dÀr 24 timmar delas i olika perioder.

4 gillningar

Vet att min egen pappa fick ett sĂ„dant uppvaknande en dag dĂ€r min mamma och systrar pratade om alla roliga saker de gjort. Han stĂ€llde frĂ„gan till mina systrar om de inte hade nĂ„gra roliga minnen tillsammans med honom. Deras svar “Men pappa, du jobbar ju alltid” tog uppenbarligen vĂ€ldigt hĂ„rt för efter det vĂ€nde det rejĂ€lt med minskat antal arbetstimmar och ökad tid hemma.

Jag tror att jakten pÄ nÄgot i framtiden alldeles för ofta hindrar oss frÄn att leva. Har lovat mig sjÀlv pÄ samma sÀtt som du att aldrig lÄta mitt jobb komma i vÀgen mina barn eller viktiga relationer.

7 gillningar

Jag tror min farfar ocksÄ var arbetsnarkoman vilket sÀkerligen pÄverkade min far en hel del.

1 gillning

Vad Àr tid? Tid man brÄkar med varandra? Tid man sitter i samma rum och kollar pÄ olika skÀrmar?

Personligen funderar mer pÄ vad som Àr kvalitetstid, hur man fÄr till den och hur vi kan vara mer nÀrvarande den tid vi faktiskt Àr tillsammans.

Jag frÄgade mina barn om hur de tyckte jag var som pappa och vad de tyckte jag kunde göra bÀttre. LÀskigt men givande :slight_smile: Samma frÄga funkar till partner, kollega, kompis etc :slight_smile:

10 gillningar

Modigt! KÀnde du att de vÄgade vara Àrliga i sina svar och att det pÄ nÄgot sÀtt förbÀttrat er relation efter detta?

2 gillningar

Bra frÄga. Tror de var ganska Àrliga, barn brukar ju vara det i en viss Älder :slight_smile:
Blev nog inte nÄgon större skillnad i relationen, var inga katastrofer som kom upp utan mer av bekrÀftelse pÄ vad jag misstÀnkte :slight_smile:

2 gillningar

Tankar
 hÀr kommer de:

Jag Àr pÄ lÄgvattenmÀrket för tid med vÀnner. Det verkar stÀmma sjukt bra iaf. :roll_eyes:

Med ett barn pĂ„ vĂ€g mot eget boende och redan med fast relation och jobb och ett barn i “dejtingfasen” Ă€r det mindre förvĂ„nande att man ser mindre av dem. Men snittar man pĂ„ 1,5 h/dag sĂ„ tycker jag inte det Ă€r dĂ„ligt alls.

Samma sak med nĂ€ra vĂ€nner. Att hinna ca 4 timmar i veckan med polare nĂ€r man Ă€r mitt i livet Ă€r vĂ€l inget att fnysa Ă„t nĂ€r man har ett jobb som “stör”? Samma sak med slĂ€kt, syskon och vĂ€nner. Sju timmar i veckan Ă€r ju massor nĂ€r man snart Ă€r 50. Det fĂ„r dĂ„ inte jag loss de flesta veckor trots att jag och mamsen ses ganska ofta.

Men det hÀr med kollegorna? Hur ska den lÀsas? Tre timmar om dagen under arbetslivet? Jag fÄr nog nÀstan inte ihop det med nÄgon av mina ens nÀrmaste kollegor. DÄ har jag ÀndÄ ett socialt jobb. Vad missar jag?

1 gillning

Är tiden bara IRL? Man har ju ersatt en hel del tid IRL med att man har kontakt pĂ„ andra sĂ€tt via mobil, dator etc. Det borde ocksĂ„ rĂ€knas kan man tycka. Sen behöver det inte vara negativt att det ser ut som det gör, mĂ€nniskan Ă€r anpassningsbar. SjĂ€lv vĂ€rdesĂ€tter jag mer egentid ju Ă€ldre jag blir och vill man ha kontakt sĂ„ finns det ju en massa olika sĂ€tt idag utan att man mĂ„ste trĂ€ffas IRL.

Som exempel har jag kontakt i stort sett dagligen med mina vuxna barn, oftast via messenger och motsvarande. Det kan bli ganska mĂ„nga tillfĂ€llen vissa dagar men det gĂ„r ju inte direkt att översĂ€tta i tid. IstĂ€llet för att rĂ€kna “trĂ€ffades lördag/söndag pĂ„ besök”, intensivt, sĂ„ kan man ha mĂ„nga kortare kontakter löpande pĂ„ annat sĂ€tt.

3 gillningar

Den hÀr sticker ut. Trots att jag trivs rÀtt bra i mitt eget sÀllskap sÄ scares this living daylights out of me :scream::joy:

Mittpunkten för y-axeln Är 1.5-2.5 h/d för alla andra kategorier. Ensamheten Àr mittpunkten 5 h/d. AlltsÄ 2-3 X.

NÄgot Àr inte rÀtt med hur vi lever genrellt sett i samhÀllet om detta stÀmmer. Vi Àr ju sociala djur och det kan ju bara inte vara meningen med livet 
 att mest vara ensam :slight_smile:

Detta krÀver eftertanke och sannolikt ÄtgÀrdsplan för att inte hamn dÀr. Tack :grinning::+1:

2 gillningar

Vissa kanske Àr ofrivilligt ensamma
 men vissa av oss hÄller med Charles Bukowski:

11 gillningar

Visst! BetÀnk dock att det Àr snittet. Genomsnittlige 40 Äringar Àr ensam runt 5 h/d och vid 60 Àr det 7 h/d. Det Àr mycket i min vÀrld.

Man pluggar, jobbar, gifter sig, vĂ€xer upp barnen, jobbar lite mer 
 för att sen mest vara ensam :thinking:

Nog mer Àn vissa som Àr ofrivilligt ensamma :slight_smile:

Det betyder ju att man har social kontakt i 17h/dygn :scream::scream::sweat_smile:

4 gillningar

Ensamhet Àr extremt underskattat i dagens samhÀlle.

3 gillningar

JÀttestor skillnad pÄ sjÀlvvald och ofrivillig ensamhet
 :roll_eyes:

5 gillningar

HÄller med. Inte minst givet hur det blivit i arbetslivet med kontorslandskap. NÀr jag började jobba pÄ kontor hade alla eget rum och ville man ha lugn och ro för att tÀnka sÄ stÀngde man dörren. Idag finns inte denna möjlighet för de allra flesta dÄ företagen ser kvadratmeter per anstÀlld som onödiga kostnader. DÄ blir egentid hemma viktigare för att kompensera.

Inte nödvÀndigtvis. MÀnniskan Àr anpassningsbar. Men vi har ju ett samhÀlle dÀr fler och fler förÀndringar ska ses som trauman som krÀver vÄrd och sjukskrivning istÀllet för att ses som naturliga inslag i livet som man fÄr kÀmpa sig igenom.