Sex grafer som visar hur vi spenderar vĂ„r tid genom livet (och som alla borde se). 😎

Exakt det jag menar!

Eftersom man brukar sÀga att ungefÀr 70% Àr extroverta sÄ lÄter genomsnittet av ensamhet som rÀtt mycket ofrivilliga sorten.

1 gillning

Upplevd ofrivillig ensamhet i vissa situationer kan ju bero pÄ andra val man gör eller gjort tidigare för att vara frivilligt ensam i andra sammanhang.

1 gillning

Vad Àr definitionen pÄ ensamhet i den grafen? MÄnga har sitt sociala liv pÄ nÀtet.

1 gillning

Detta stÀmmer inte pÄ Älderns höst nÀr fysisk rörlighet minskar och vÀnnerna dör.

1 gillning

Det var dÀrför jag skrev kan bero pÄ. T.ex min mor brukar ofta tala om att hon nu pÄ Älderns höst (86 Är) Àr mycket mindre ensam Àn mÄnga av grannarna pÄ 55+ boendet som inte har nÄgra barn, barnbarn eller barnbarnsbarn att umgÄs eller prata med. I mÄnga fall Àr det enligt henne val tidigare i livet som lett fram till den situationen.

Typiskt dum vald rubrik till grafen. Det blir semantik av det ganska snabbt. :slight_smile:

1 gillning

Ja, fick tyvÀrr pÄ den engelska titeln dÄ ytterligare info inte fanns.

1 gillning

Tack, detta var den effektivaste summeringen av ett avsnitt jag sett :slight_smile:

1 gillning

Haha, förutom att det inte Ă€r ett avsnitt
 :slight_smile:

Men tack ÀndÄ. Hoppas att du kommer gilla ett nytt grepp pÄ introna som vi hÄller pÄ och testar.

Jag trodde graferna handlade om det avsnittet! Jag har inte hunnit lyssna pÄ det Ànnu.

1 gillning

Aha, nej. HÀnger inte ihop Àven om det Àr relaterat. :+1:

Tror att om graferna Àr för vÀsterlÀnningar i genomsnitt sÄ har svenskarna betydligt mer extrema grafer Àn dessa.

Svenskarna Àr i vÀrldstopp gÀllande materialism och individualism enligtundersökningar. LÀste nÄgonstans att 2015 föddes ca 22% av svenska barn in i en klassisk kÀrnfamilj med tvÄ gifta förÀldrar, varav knappt hÀlften var skilda inom ett par decennier. PÄ tal om att ensamhet kan starta tidigt hÀr.

1 gillning

SÀllan har jag sett bÀttre argument för att bo i ett gemensamhetsboende pÄ Àldre dar. Det finns fler varianter Àn man kanske tror: kollektivhus, seniorboenden, en lÀgenhet centralt pÄ en mindre ort dÀr man bott lÀnge, etc.

Jag Àr vÀldigt glad över att ha hittat en form av kollektivboende som passar mig perfekt. I huset har jag nÄgra nÀra vÀnner och mÄnga bekanta som jag kan trÀffa sÄ ofta jag vill. Förmodligen bor jag kvar hÀr livet ut.

2 gillningar

SÄ det krÀvs att man Àr gift för att ses som klassisk kÀrnfamilj? Trodde vi kommit lite lÀngre nÀr man numera slipper gÄ ivÀg pÄ förhör varefter mannen i frÄga fÄr skriva pÄ faderskapserkÀnnande.

Sedan lever idag ca 75 % av alla barn med sina bÄda förÀldrar - ja, siffrorna Àr ett par Är gamla men inte Àldre Àn de om 22 % som det pÄstods föddes i kÀrnfamiljer

“I Sverige bor tre av fyra barn under 18 Ă„r med bĂ„da sina förĂ€ldrar. Att bo med bĂ„da förĂ€ldrarna Ă€r vanligast bland yngre barn och barn vars förĂ€ldrar har eftergymnasial utbildning. Andelen Ă€r högst i Habo kommun och lĂ€gst i Skinnskatteberg, Degerfors och Norberg.”

Första observationen Àr att artikeln döljer viktig fakta. Man kan lÀtt tro av artikeln att 75% av svenska barn bor i ett hem med tvÄ förÀldrar som Àr tillsammans som i Bullerbyn. Det trodde jag vid en första anblick av artikeln. Sanningen Àr annorlunda.

Som jag förstÄr den svenska definitionen av att bo med bÄda sina förÀldrar inkluderas barn med vÀxelvis boende utan att tala om det. Dvs av de 75% som bor hos bÄda förÀldrarna Àr det helt dolt av SCB hur mÄnga barn som bor vÀxelvis och det tas inte upp pÄ nÄgot sÀtt i artikeln vilket Àr mÀrkligt och missvisande tycker jag. I tonÄren Àr siffran nere pÄ 60% enligt SCB vilket ger en liten fingervisning om hur mÄnga det kan röra sig om som Àr separerade och dÀr vissa av barnen vÀljer en förÀlder att bo hos, typiskt frÄn 12 Ärs Älder cirka. Antag att en tredjedel av barnen vÀljer en förÀlder att bo hos efter 12 Ärs Älder. Det skulle innebÀra att ytterligare 30% har separerade förÀldrar i tonÄren. Dvs isÄfall har 30% sammanboende förÀldrar. Men siffran Àr bara en gissning.

“LĂ€ngre” eller “kortare” pĂ„ tal om Ă€ktenskap eller ej Ă€r nog en tolkningsfrĂ„ga beroende pĂ„ politisk och kulturell utgĂ„ngspunkt. Ett litet exempel nedan pĂ„ hur extremt Sverige Ă€r jĂ€mfört med mĂ„nga andra lĂ€nder:

Ur ett internationellt traditionellt perspektiv ses barn utom Ă€ktenskap som “kortare” eller sĂ€mre och enligt svenskt modernistiskt perspektiv Ă€r det “lĂ€ngre” eller “bĂ€ttre”. Min idĂ© Ă€r inte att argumentera om denna politiska frĂ„ga utan fokus Ă€r pĂ„ barnens ensamhet. Det finns mycket statistik om barns mĂ„ende och svenska barn anvĂ€nder mycket psykofarmaka.

Jag sÀger inte emot utan Àr bara nyfiken pÄ definitionen. Min 17-Äring lever ocksÄ ihop med bÄde sina förÀldrar. Det Àr bara det att förÀldrarna inte gör det. Bor man 50/50 sÄ bor man ju rent tekniskt ihop med bÄda. :thinking:

1 gillning

" Definitioner och förklaringar

Statistiken gĂ€ller barn 0–17 Ă„r som Ă€r folkbokförda i Sverige. Till gruppen barn som bor med bĂ„da sina förĂ€ldrar rĂ€knas de barn som Ă€r folkbokförda pĂ„ samma lĂ€genhet som bĂ„da sina förĂ€ldrar." (min fetmarkering)

Definitioner och förklaringar

Statistiken gĂ€ller barn 0–17 Ă„r som Ă€r folkbokförda i Sverige. Till gruppen barn som bor med bĂ„da sina förĂ€ldrar rĂ€knas de barn som Ă€r folkbokförda pĂ„ samma lĂ€genhet som bĂ„da sina förĂ€ldrar.

1 gillning

Jag anade det, men ville belysa det hÀr med att man faktiskt kan bo med bÄda och kanske att man framförallt kan ha en minst lika lycklig barndom pÄ det sÀttet. :slight_smile:

Det hÄller jag fullkomligt med om!
Min kommentar var inte utifrÄn detta utan uppgiften att endast 22 % skulle födas i kÀrnfamilj - Àven om det var en i mina ögon snÀv definition av kÀrnfamilj genom att det var krav pÄ att förÀldrarna skulle vara gifta - sÄ tyckte jag att den fick balanseras med SCSs statistik.

Ensamhet Àr komplext att definiera - hur mÄnga har inte vittnat om ensamheten inom Àktenskap? NÀr man studerade ensamheten hos Àldre sÄ uppgav folk i norra Europa sig var mindre ensamma Àn de i medelhavslÀnderna.

1 gillning