Tips på Barnsemestrar

London fungerar för alla åldrar skulle jag säga. Mer en fråga om att hitta rätt och ha en plan.

1 gillning

Nu har jag förvisso inga barn, men skulle föreslå Orlando med fyra Disneyparker, Universal studios/islands of adventure, Sea World och Wet 'n Wild med mera. :+1:
Man kan sysselsätta sig en hel dag i endast en Theme park.
Har man inte kul i Orlando har man inte det någon annanstans heller.
Åldersmässigt skulle jag gissa att barnen bör vara åtminstone runt 10+år.
Dock kostar det en slant men något skall väl pengarna användas till :slightly_smiling_face:
Ett plus i kanten är att det fungerar förträffligt för vuxna också.
Jag blev i alla fall barn på nytt när vi var där i 25-års åldern. :face_with_hand_over_mouth: :roller_coaster: :carousel_horse: :playground_slide: :ferris_wheel: :rofl:

Fick mig att tänka på vårt besök i Miniatur Wunderland som var väldigt uppskattat också.

1 gillning

Wroclaw i Polen är inte så dumt. Ett fint historiskt centrum med fontäner och folk som uppträder på sommaren. Barn får bada i fontänerna. Finns ett bra zoo också. Dessutom, vilket var roligast av allt, hundratalet små ministatyer gömda överallt med små gnomer som håller på med lite olika saker. Hyfsat billigt och bra.

Vi kör all-in på barnsemestrar i år!

• Legoland
  • Göteborg: Universeum
  • Göteborg: Liseberg
  • Astrid Lindgrens Värld
  • Camping på First Camp Gränna

:slight_smile:
Lovar att uppdatera med recensioner!

6 gillningar

Vill du veta hur bra den här parken är? 94 % av alla holländare har varit där minst en gång!

Är det inte dags nu?

Legoland
Var helt ok, men inte sådär överdrivet bra upplevelse. Det var problem att få till lunchen, man ska nog ta med sig egen, långa köer till varje attraktion som inte direkt funkade för våra barn.

Annars var Legoland väldigt fint och hotellet väldigt fint. Barnen tyckte det var skoj.

3/5 poäng

** Göteborg: Universeum**
Helt ok. Mindre än vi hade förväntat oss. Bra att kombinera med Liseberg.

3/5 poäng

Göteborg: Liseberg
Helt enastående. Helt klart bästa på hela semestern. Minnen för livet och aldrig sett mina barn så lyckliga.
Liseberg har system där man kan stå i kö för attraktioner i en mobilapp, det var genialt. Man behövde sällan stå i kö till nägot alls.

Vi var på Liseberg en kväll (sent på kvällen) och sedan heldag dagen efter. Det var som bäst på kvällen.

Här fanns något för alla åldrar.

Poäng: helt klart 5/5

Astrid Lindgrens Värld
Det var en väldigt mysig vistelse. Barnen gillade det trots att det var sommarens varmaste dag. Att det var så varmt att vi skippade en del av teaterföreställningarna och lekte istället.

Poäng 4/5

Camping på First Camp Gränna
Våra barn älskar att campa, jag och min sambo är inte lika förtjusta…
Så detta år något vi framförallt gör för barnen skull. Det är enkelt för dem att träffa andra barn att leka med.

Poäng 4/5

2 gillningar

Arsenalen i Strängnäs är ett tips :slight_smile:

Dem brukar ha vissa dagar under sommaren där man får åka bandvagn, helikopter, sen har dem uppvisning och kör med stridsvagnar +skjuter med nån.

Vi reser till Nederländerna flera gånger om året och jag kan varmt rekommendera Efteling. En temapark perfekt för barnfamiljer.

Som Järvsöbo måste jag ju slå ett slag för hembygden!
Där finns något för alla på en liten yta i fina omgivningar - ni kan bo i stuga, hälsingehus, hotell (gammalt som nytt), camping och tälta.

Aktiviteter som

• Badning
  • Kulturbud för alla
  • Äventyrsaktiviteter (klättring, stig-/downhill-/bycykling, kajak på älv och i fors, skidor/långfärdsskridskor på vintern)
  • Padel / Tennis
  • Folkdans och traditionell midsommarfirande
  • Stenegård med bästa barnavdelningen (gratis pyssel, odlande och djurklappande)
  • Järvzoo
    och så finns det säkert ett femtontal kaféer, creperior och glassbarer bara i bygden.

Möjligheter för bilturer ut i landskapet för andra upplevelser mot kusten mm finns också förstås. Slår ett slag för Trolska Skogen, restaurangen Sjömärket i Mellanfjärden och Världsarvsgårdarna! Kvalitetsloppis i Strömsbruk är värt ett besök.

Snabblänkar:

https://www.trolskaskogen.se/
https://www.mellanfjarden.se/restaurang/

Vill puffa på sälen under sommaren. Mycket fin vandring och mountainbike i Rörbäcksnäs strax bortanför Sälen.

Planerar att till nästa sommar elbila ut i Europa och Frankrike står högt på listan

1 gillning

Astrid Lindgrens värld har varit överlägset allt annat vi har testat, i alla fall nu när barnen är så stora att cykelsemestrar á la Öland runt inte fungerar på samma sätt.

Astrids värld kräver minst två dagars vistelse för att man ska hinna se alla föreställningar. Sjukt hög kvalitet på det mesta.

Är det korrekt att man kan åka “bandvagn” tillsammans och skjuta på andra “bandvagnar”? Tänkte att lille sonen kunde få köra och pappa sköta kanonen, eller tvärtom.

Håller med om Sälen, lätt att ta sig dit med bil eller flyg. Det finns ju numera också boenden ex på Kläppen med pooler så man kan bada där. Missa inte Tjärnhedens idrottsanläggning vid Vasaloppsstarten, fantastiskt fin uppvärmd pool (gratis dessutom)

När jag var där så var det en “bandvagn” man fick åka med i.

Rekommenderar Club Med Palmiye (all inclusive inkl fri bar) för barnfamiljer. Ligger en timme från Antalya.

Folk mestadels från Europa med enormt aktivitetsutbud och fantastisk hälsosam mat med ett utbud som inte är jämförbart med något jag sett på andra ställen. Barn-klubb finns från 1,5 års ålder typ.

Exempel på aktiviteter som ingår är vattenskidor, katamaran, vindsurfing, båtutflykter med snorkling, tennis och allt annat typ yoga, vattenaktiviteter, teater, shower på kvällen etc…

Priser från 10 ksek per vuxen per vecka exkl. flyg. Barn under 4 år gratis.

Kostar lite mer än charter men absolut värt det om barnen är förbi 3-4 års ålder.

Varning: en resa dit och barnen vill aldrig åka på en vanlig charter igen.

På just Kanarieöarna är hyrbilar en stor industri så något “skumt” lär det inte handla om. Vi fick hyrbil från Thrifty som är kopplad till Hertz. Det är tydligen deras budgetmärke. Det var dock inget dåligt alls med dem. Skulle ta samma igen utan att tveka.

Känner kanske att Turkiet är omoraliskt med tanke på att de återinförde barnäktenskap några få år sedan.

4 gillningar

Jo så kan man tänka och sen kan man tänka på hur tufft den vanliga människan har det i Turkiet och då kanske en sån resa kan hjälpa dem att få ett jobb och leva lite bättre. De kan ju knappast lastas för vad överstepräster och diktatorer hittar på. Personalens servicenivå och hjälpsamhet var fantastisk och de bad oss att komma tillbaka. Skulle inte tveka om chansen kommer igen.