Tips på Barnsemestrar

Husbyte är ett väldigt bra sätt att få till sommarboende av den här typen. När fokus ligger på själva boendet, snarare än exakt land och ort, är husbyte klart funkis.

Det finns separata trådar om just husbyte med mer detaljer. Under de år jag själv gjorde husbyten hade jag fokus på storstäder men alla varianter är möjliga. I länder som Tyskland, Frankrike och Nederländerna är husbyte en betydligt större företeelse än i Sverige. Det innebär samtidigt att man som svensk har en tydlig konkurrensfördel.

När man är medlem i en bytarsajt får man regelbundet förfrågningar från personer som är intresserade av att byta med Sverige. Ofta handlar det om rika personer med väldigt fina boenden som specifikt vill komma till Sverige en viss period. Det gör också att ”konkurrensen” om dessa förfrågningar inte är så påtaglig.

Jag minns särskilt två sådana förfrågningar som jag fick. Det ena var ett stort hus uppe i en by i Pyrenéerna med enastående utsikt. Det andra var en stor lyxvilla med strandtomt vid Lake Superior där det även ingick en yacht. Där och då var mitt fokus låga kostnader och inte materiell nivå. Hade jag där och då velat acceptera något sådant erbjudande hade sannolikt hela semesterbudgeten gått åt bara till flygbiljetterna. Med mindre begränsningar gällande budget öppnar sig betydligt fler möjligheter.

Min tidigare chef sysslade med husbyten en del. Han bytte vid ett tillfälle sitt mycket ordinära radhus i Stockholm mot ett lyxhus på en kulle utanför Los Angeles med utsikt över stilla havet. Det här låter kanske som ett fall av märkvärdig tur men det är det alltså inte. Vill man göra sådant så går det.

1 gillning

London fungerar för alla åldrar skulle jag säga. Mer en fråga om att hitta rätt och ha en plan.

1 gillning

Nu har jag förvisso inga barn, men skulle föreslå Orlando med fyra Disneyparker, Universal studios/islands of adventure, Sea World och Wet 'n Wild med mera. :+1:
Man kan sysselsätta sig en hel dag i endast en Theme park.
Har man inte kul i Orlando har man inte det någon annanstans heller.
Åldersmässigt skulle jag gissa att barnen bör vara åtminstone runt 10+år.
Dock kostar det en slant men något skall väl pengarna användas till :slightly_smiling_face:
Ett plus i kanten är att det fungerar förträffligt för vuxna också.
Jag blev i alla fall barn på nytt när vi var där i 25-års åldern. :face_with_hand_over_mouth: :roller_coaster: :carousel_horse: :playground_slide: :ferris_wheel: :rofl:

Fick mig att tänka på vårt besök i Miniatur Wunderland som var väldigt uppskattat också.

1 gillning

Wroclaw i Polen är inte så dumt. Ett fint historiskt centrum med fontäner och folk som uppträder på sommaren. Barn får bada i fontänerna. Finns ett bra zoo också. Dessutom, vilket var roligast av allt, hundratalet små ministatyer gömda överallt med små gnomer som håller på med lite olika saker. Hyfsat billigt och bra.

Vi kör all-in på barnsemestrar i år!

• Legoland
  • Göteborg: Universeum
  • Göteborg: Liseberg
  • Astrid Lindgrens Värld
  • Camping på First Camp Gränna

:slight_smile:
Lovar att uppdatera med recensioner!

4 gillningar