Bästa tipsen när man ska åka på all-inclusive semester?

Du har fått bra svar. Personligen så uppskattar jag att det finns flera olika restauranger så man slipper äta standardbuffé i en stojig “matsal” varje kväll. Alkoholen: vilka ingår och finns det även i minibaren (kan vara trevligt att ta en öl på eftermiddagen innan man gör sig ordning för kvällen eller ett glas vin efter middagen).
Underhållning: brukar finns aktiviteter dagtid - passar de för er - det kan vara ett bra sätt att engagera hela familjen. Kvällstid: vilken typ av show har de?
Gym: jag tycker att det är viktigt att det finns ett fräscht gym.
Sist men inte minst: bra wifi på rummet ska ingå eller finnas till vettigt pris (uppkoppling krävs både privat och jobbmässigt).

Hoppas att ni hittar ett härligt resmål och med en anläggning som möter och överträffar era behov! :slight_smile:

2 gillningar

Som många skrev här så igår det mesta i mat och dryckesväg. har man små barn med sig som kräver passning (vi har två st (då 2 år och 6 år) och tog senast halvpension på Mallorca) vet jag inte om jag hade tagit all inclusive då:

• Du bör inte dricka alkohol och hålla koll på dina barn samtidigt, speciellt inte då det antagligen finns pooler och hav i närheten). Man blir snabbt dimmig av ett glas vin, speciellt i den värmen.
  • utbudet av starka drycker och glass är ofta ganska tråkigt.
  • Maten är enformig men dock bekvämt att den alltid finns där tillgänglig
  • Barnaktiviteter t.ex. Lolo & Bernie kräver att minst en förälder är närvarande. Ingen gratis “barnpassning” ingår… kanske om man betalar multum.
  • Åker ni till något varmt land med små barn blir det mycket fokus på aktiviteter i skugga, i alla fall under dagen. Mycket plask i barnpoolen blir det också.
  • För oss blev det en hel del tid i lägenheten med den minsta som blev lite krasslig, se till att den har bra badrum, barngrejor som t.ex. skötbord och ett vettigt kök.

Vi trodde att vi skulle ha tid till en massa “egentid” men det var bara att glömma. Med ett barn funkade det att en kunde få en timmes avkoppling i solstolen eller på gymmet, men när vi åkte med båda hade vi händerna fulla hela tiden, och när det gick att ta en paus från föräldraskapet en stund var det ingen av oss som orkade hitta på något :smiley:

Trevlig resa!

2 gillningar

För att tillägga en annan sak som jag inte ser något annan tar upp:

Hur man äter på en buffe
Det kommer sannolikt finnas en stor buffe med en jädrans massa olika saker att plocka och det vanliga misstaget alla gör som får allt att kännas monotont och tråkigt är att blanda maten. Komponera en maträtt precis som om du skulle ät a la carte och ge fan i att blanda bearnaisesås, tzatziki, dessertost, tomatsås på samma tallrik där allt flyter ihop till en brun homogen massa

6 gillningar

Kvaliteten på maten, och utbudet på mat är oftast det jag tycker gjort mest skillnad. Ett av dem bättre jag varit på är Sunprime Atlantic View på Gran Canaria, just för att dem har olika bufféer med olika teman i veckorna. Samt att kvaliteten på maten var fantastisk, dem kunde otroligt nog erbjuda medium-biff trots buffé. Dem har en en mini-shop med glass och dricka, där man som all-inclusive armbandsbärare kan springa hur ofta en vill. Vet ej hur barnvänligt det är, har minne av att det var 16+ på hotellet, men jag kan ha fel.

Mitt största sneaky-tips:
BOKA GOLFHOTELL! Brukar vara fantastisk mat, och alla andra är ute på greenen halva dagarna, så tvär-tomt vid poolen.

2 gillningar

Haha, bea på allt! Trodde det var en klassmarkör?

@janbolmeson, vad har du för exitstrategi om indiska mutationer dyker upp på all-inclusivebuffén? Jag hade stannat hemma, stor uppsida, ingen nedsida.

3 gillningar

Haha, stort tack för alla tips. Det låter onekligen som att det här kommer bli en upplevelse. På alla sätt och vis. Jag får hålla er uppdaterade därifrån. :joy:

Tanken har slagit mig också. Men jag tror att vi behöver lite ombyte. Det har typ inte varit någon skillnad på den här veckan och någon av de senaste 80 veckorna och kommer inte vara någon skillnad på nästa vecka eller kommande veckor. Så här “händer” det något och blir enklare för mig att hålla fullt fokus på barnen i ett par dagar. Särskilt när det varit galet mycket jobb de senaste månaderna.

Skulle det vara indisk mutation och liv-död-fråga, så får man väl chartra ett plan tänker jag. :flushed_face:

Oj, vilket bra tips. Kan verkligen tänka mig det. Tror dock att de flesta sådana saknar vatten-land, barnpool och bamse-klubb… :joy:

1 gillning

Det finns barnvänliga Golf-hotell! Det brukar vara lite av extrempunkter:
X: Total avsaknad av barn-grejer och förbud mot barn under en viss ålder… elller…
Y: Mamma & Pappa vill golfa i fred, så hotellet har barn-grupper med aktiviteter,
lekland etc.

Var på ett sånt när jag var liten, vi hade maskerad, spöktåg, simtävlingar etc under tiden. Alla vuxna (utom mina föräldrar) var iväg och golfade. Var perfekt när man skrubba upp knäna och ville springa till pappa, aldrig svårt att hitta dem (enda två gästerna vid poolen utom en extremt onykter norrman med brutet ben)

7 gillningar

Några synpunkter i marginalen:

Vad trevligt att det finns sådana golfanläggningar också. Varit på ett par golfresor. Fina rum och fantastisk mat, men en mil från stranden och mycket liten pool. Att få någon social kontakt med andra resenärer är dessutom extremt svårt för en ickegolfare…

Varit på en all inclusiveanläggning när barnen var små och det fungerade bra. Där fanns tre restauranger. En buffé, en beachrestaurang och en exklusiv variant. Bordsbokning på de två senare och den sista kostade en slant extra. Buffé i alla ära, men omväxling är också trevligt.

Jag önskar hela familjen en trevlig resa!

1 gillning

All sympati för detta, tror att vi är många som känner igen oss.

Min erfarenhet av all inclusive är att det är absolut bäst när man åker till stora resorts där det ofta finns fler än en restaurang. Det blir lätt för enformigt med samma mat hela tiden annars. Ofta kan det istället funka bra att göra en jättenenkel lunch, typ att koka lite makaroner på rummet, då kan man få lite AC svalka på köpet och kanske sover nåt barn. (Städpersonalen diskar…)

Annars är mitt bästa tips att åka med en annan familj om det går. Det är guld värt att ha någon att babbla med så att man får lite mental energi också så att man inte bara gör och pratar om exakt samma saker som hemma, fast i tryckande värme…

2 gillningar

Om det bara är miljöombyte som gäller så kan jag rekommendera tält i Sverige :blush:.

Uppfriskande att vara ute i naturen utan modern teknik ihop med att laga mat på spitkök. Helst slår man upp tältet i närheten av någon sjö så barnen får bada av sig.

Skulle vi dra med vår 3-åring på en all-inklusive resa är jag orolig att vi är mycket tröttare vi hemkomst än vid avfärd. Möjligen är din 3-åring lugnare än mitt barn.

Långa flygresor brukar vara jobbigt för små barn och år svårt att de inte ska bli uttråkad snabbt.

2 gillningar

Det är tänkt för “fas 3” i sommar. :joy:

Visa av tidigare år har vi delat in sommaren i tre faser. Fas 1 - Grekland, Fas 2 - Kollo och Fas 3 - tält och paddling. Därmellan “tråkperioder” hemma. Vi är genuint dåliga på semester, så det här året tänkte vi försöka lösa det med struktur, planering och lite omväxling. Äldsta är ju hemma nästan 10 veckor och vill inte gå på fritids längre och lite för ung för jobb. Även om vi nog ska kunna lösa det också.

Haha, ser bilden framför mig. Inte superlockande. Förstår att folk tar sig en drink då. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

1 gillning

Pressa i dig så mycket av buffén som möjligt, se till att lämna restaurangen med vinst!
Njut av ölen i plastglas och se till att barnen får oändligt med glass = lyckad resa!

1 gillning

Gratis alkohol är en ganska skön fördel! :joy::ok_hand:

2 gillningar

Det kan jag hålla med om. Dock finns det väl två ingredienser som här som gör att denna “fördel” är tämligen meningslös:

1. Ofta är den alkohol som är gratis på all-inclusive komma från tappkranar och är av den sämre kvaliteten. Visst den går att dricka och du blir garanterat full av den.

2. Småbarn och alkohol är ingen bra kombination av olika skäl. För det första lär ditt omdöme gå ner rejält, och för det andra blir det (i alla fall för mig) väldigt jobbigt i huvudet efter ett tag när man ska hålla redan på en (eller flera) stökig skrikig liten plutt. Jag gjorde misstaget framför ett spegelblankt Medelhav och vid tillfället två lugna barn att jag tänkte “ahh bara ett glas vin till maten”. Nej, det var nog mitt dummaste beslut under den semesterresan. Det blev Cola under resten av den resan.

Därefter tog min fru och jag beslutet att ska vi resa och njuta av gott vin och god mat, då får småbarnen vara hemma. Detta har tyvärr inte varit möjligt senaste åren pga covid… men hoppet lever och frodas.

/H

3 gillningar

Tråkigt att höra /: tror det är underförstått att man tar det lugnt.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 16 weeks of hell

Haha. Kan säga att ens (eller iaf min) alloholtolerans minskat linjärt med avståndet till studenttiden. :joy:

Minns hur man nästan kunde dra en 75:a över en dags festande då. Idag är det en halvflaska till maten för mig och Caroline, annars blir det huvudvärk och ånger. Med tanke på hur ofta vi här i forumet blir intvingade i ångerns tempel, så är det här ett en typ av ånger som är helt undvikbar utan några konsekvenser. :wink:

3 gillningar

Vill bara förtydliga att detta upplevde jag när vi hade småbarn som man konstant behöver ägna sig åt. När man har större barn är läget ett helt annat.:blush:

1 gillning

“Särskilt eftersom jag i dagarna avslutat 16 weeks of hell”

Kanske en ny tråd, men hur såg dieten ut? Behöver också bli mindre innan sommaren :slightly_smiling_face: