Skrev lite om det här:
Det kan man skriva under till 100% på. Två små barn och 20 år senare hade jag antagligen hamnat på sjukan om jag svept i mig en “knatte” med en 1,5 liters zingo som groggvirke. Det är en konst att lyckas bli bakfull redan efter ett glas vin…
Kanske vänder det när barnen blir större, vem vet.
/H
Det har det inte gjort för mig (tonårsbarn). Dessutom är man bakfull i flera dagar. Så motivationen att slå på stort är tämligen låg…
Har rest mycket med mina föräldrar och syster både till resort och där mina föräldrar arrangerat allt. Det som vi har kommit fram till är att halvpension är en bra kombination om man vill åka till resorten. Då har man möjligheten till att gå ut och ”upptäcka” på kvällarna eller lunchen och samtidigt få möjligheten till frukost.
Själv så uppskattade jag att springa runt och leka på Lollo och Berni klubben (barnklubben) där arrangerades massor av aktiviteter med barn, och mina föräldrar fick en möjlighet till att vara själva lite, var antigen förmiddag eller eftermiddag om jag minns det rätt.
Åkte på en Blue Village i Turkiet för några år sen, familjen och diverse släkt. Tips:
-
Håll dig inom det “inhängnade” området, risken är stor att omgivningen är i princip ett skithål fullt av de vanliga ointressant krimskramsaffärerna och tillhörande jobbiga försäljare. Till stor del pga att Blue Villages funkar som svarta hål som suger upp och dödar allt omkringliggande näringsliv. Vill du ha äventyr, genuin kultur/arkitektur eller god mat, ja då åker du inte på all inclusive-resa.
-
Maten funkar men allt smakar nästan likadant och man blir less, boka inte längre vistelse än en vecka.
-
Varning för gratisvinet och gratisölen, vinet är svagt och ölen håller ungefär folkölsklass. Kan dock vara bra om man går och pimplar hela tiden. Cocktails är oftast usla, gjorda på essens-sprit och färgämnen.
-
Avskyr man att pruta och köpslå som jag, är det grymt härligt. Likaledes att låta ungarna typ springa fritt på området och käka all glass och smaklösa pizzaslices de orkar. Skönt att slippa hålla reda på pengar.
Tänker att det kan vara en stor skillnad på stora hotellkomplex och små pensionat när gäller all inclusive. Har hört några kollegor berätta om hur mer personligt, mysigt och högre kvalité det är på all inclusive på mindre hotell. Så det kan ju också vara värt att fundera kring. Barnklubbar och en massa lockgodis i all ära. Tror det kan bli en fin semester för alla på ett mindre hotell också. Vissa verkar erbjuda barnpassning, men av mer traditionell karaktär.
Sist blev jag dålig i buken av all god mat magen inte är van vid. finns tydligen kapslar man kan käka i förebyggande syfte Magsjuka på resan | Apoteket.se | Apoteket
Öronproppar till barnen när dem badar kan vara en bra grej, jag har fick alltid öroninflammation när jag var liten och badade mycket. inte särskilt roligt att behöva gå till doktorn i Turkiet som jag fick göra.
Tack för alla tips! Verkligen värdefullt och generöst. 
Lovar att återkomma med rapport när vi kommer hem. 
Behöver inte vara dåligt. Men man får ju vad man betalar för.
Det får bli nästa år 

Måste säga ett stort tack för alla tipsen! Har sagt det tidigare, men den här communityn är magisk! Tack!
Nu är vi hemma från en vecka i Grekland och många av tipsen här var riktigt bra. Framförallt tipset att boka separat egen transfer/taxi istället för transfer. När vi hade checkat in, ätit och gjort oss hemmastadda, då kom transfer-bussen med våra medpassagerare på flyget (som såg ganska slitna ut för ytterligare en timmes resa). Att det dessutom var billigare med egen taxi gjorde det inte sämre.
Sedan var det även ett bra tips att försöka göra egna måltider i buffén istället för att gå på lite av allt. Tipset som jag däremot inte gillade var:
Verkar vara alldeles för sant.
Så nu blir det lite träna av.
Andra saker som vi upptäckte och hade glädje av:
- Bokade en egen utflykt med en egen taxi / guide. Marginellt dyrare än att hyra en lite bättre bil. Det gjorde vi mitt i veckan så det blev ett bra avbrott från “rutinen”.
- Swim-up med egen pool precis vid rummet var en riktig hit. Dvs. att inte behöva gå till poolområdet för att ta ett snabbt bad. Rekommenderas varmt, framförallt en sådan grej som att kunna ha barnens prylar liggande vid poolkanten.
- Att boka upp sig på de andra restaurangerna var också en hit.

- Kolla upp Tripadvisor är också alltid ett bra tips för att komplettera infon från i vårt fall TUI.
En sak som förmodligen bara är aktuell just nu, som vi höll på att missa var att Grekland krävde ett test som var som mest 72h gammalt, men danskarna (vi flög från Kastrup) krävde 48 timmar. Det vill säga att vi hade kommit in i Grekland men inte Danmark.
Men det löste sig det med.
Så nu är jag och @carolinebolmeson snart tillbaka på vanligt program.
Som med allt annat, övning ger färdighet! ![]()
Upp ett par snäpp från de billigaste. Inte Högsäsong. Inte de största orterna.
Tips: Formentera. Tror det var Ving. Det är ju AI men riktigt bra var det och magisk miljö även om det inte passar helt för den som vill ha “action” … alltså party.
Jag har varit på en del all-inclusive och tycker att det kan vara schysst. Jag tycker att det kan vara värt det om man tar det för vad det är.
Om en back-backing resa i Amazonas, med lokal guide, motsvarar en film med oskarsutmärkelse som helt kan förändra ens perspektiv på livet, så är en all-inclusive resa en action-rulle med Arnold i huvudrollen. Det behöver inte vara dåligt, men det är helt enkelt något helt annat!
Man får inte glömma vad det är man köper!
Det är peace of mind men kanske inte så jäkla spännande semester. Om 10 år kommer ni kanske inte ens minnas resan, eller ni kommer i varje fall inte ens minnas vilket land ni reste till 
Hade jag inte haft barn så hade jag aldrig övervägt det.
Det som varit mest värdefullt för oss:
- Fråga runt bland vänner för rekommendationer, det är stor skillnad på olika hotell och platser
- Försök om möjligt att ta rum med inhängnad liten trädgård eller liknande, så ni får mer peace of mind med er treåring.
- Förvänta er inte att göra vanliga turistgrejer, all-inclusive hotellen ligger ofta väldigt off.
- Förvänta er inga gastronomiska mästerverk och förvänta er ingen stressfri miljö i restauranger.
- Satsa på hotell som är nyare snarare än äldre.
Se till att hitta ett hotell som har lättillgängliga aktiviteter för er tioåring. Misstänker att resan riskerar bli minst skoj för honom/henne.
Ett annat tips i nuvarande läge är att de olika bolagen skiljer sig markant vad gäller ombokning, återbetalning etc. Det kan vara värdefullt i dessa tider.
Vi tänkte åka till Kap Verde i vinter. Men med nuvarande läge med ökande smittspridning så vågade vi helt enkelt inte boka. Vi tar det nästa år.
Edit: Jag verkar varit lite sen med det här svaret:)
Inga problem. Många av trådarna läses även i efterhand och många av de här tipsen är ju relevanta även nästa år. ![]()
Åkte du till Kap Verde?
Vi var där en vecka i mars, åkte charter med all-inclusive och det var otroligt avkopplande. Bodde på Riu Palace Boavista och all stress släppte när vi kom fram och kunde låsa in plånboken på hotellrummet.![]()
Fantastisk hotel, stora fina poolar, mycket god mat att välja på. Ända bekymmer var att ta sig från rummet till sol och bad och till restaurangerna på området.![]()
Dessutom var klimatet i mars behagligt med 25 grader och en fläktande vind från havet.
Gjorde även ett par utflykter under veckan för att se lite annat av ön.
Kap Verde är fattigt så vi kände också att vi bidrog till att förena nytta med nöje, de flesta på Kap Verde öarna jobbar nu med turism.
Dock räcker det med 1 vecka tycker jag, var lagom för att varva ner ordentligt och ladda batterierna.
Vi reser sällan till samma plats mer än 1 gång men
här skulle man kunna tänka sig att komma tillbaka för att koppla av bara, deras motto “no stress” stämde bra ![]()
Någon som har något tips på specifika hotell som är bra för barnfamiljer?
Vi har varit på 2 all inclusive-hotell som båda varit fantastiska. Det första var på Kreta som jag tyvärr inte minns namnet på. Dit åker vi inte tillbaka eftersom flygplatsen var så dålig men hotellet var bra.
Det andra var på Rhodos. Det var nog ännu bättre. Blue Star Atlantica Aegan Blue, via TUI. Dit funderar vi på att åka igen men hade ju varit kul att komma till något nytt ställe.
Vi är tre familjer som åker tillsammans med väldigt skilda behov (en familj med småbarn, en familj med barn 10+ och en familj utan barn) så det kräver ett bättre hotell med stort utbud.
Vi har inga som helst ambitioner att lämna hotellområdet under tiden vi är där så land och omgivning spelar ingen roll (upplevelse-resor gör vi vid andra tillfällen och betydligt oftare). Syftet är sol, bad, slappa, mat och dryck). Det ska vara ett hotell som enbart har all inclusive så man slipper armband och annat. Tips?