Resor: hur stor del av din nettolön?

Du som jobbar, hur stor del av din nettolön i procent går till semesterresor? För dig själv eller dig och den du betalar för.

Edit: Lyckas inte lägga upp någon poll då gränssnittet muppar sig både i Safari på iPhone och Mac.

För FIRE-folk med noll i nettolön känns frågan felformulerad. Procent av totala utgifter är kanske ett bättre val.

4 gillningar

Jag vill inte veta vad FIRE-folk lägger. Jag vill veta vad människor som jobbar lägger. Är jag i fel avdelning?

13 gillningar

Specificera resor… räknas bilen in och alla kostnader kring den? resor ToR jobb eller menar du utomlands etc?

Semesterresor.

0 kronor å 0 procent

2 gillningar

Omkring 5% av nettolön

Vi lägger runt 6 % av våran gemensam netto per månad i ett semesterkonto.

I snitt över de senaste 8 åren; 3% av familjens samlade nettolön+bidrag. Då räknar jag alla nöjesresor även över dagen.

Svårt att säga, ej varit utomlands på bortåt 20 år, brukar dock försöka få till en vecka om året nånstans i Sverige.

1 gillning

10-15% kanske, grovt räknat. Det där varierar ju per år, men typ 30-50 fjällen/alperna och 60-100 utlandsresa per år, samt några mindre för 25-30.

1 gillning

Skulle nog säga ca 15-20%.

Ungefär 6% vid en grov överslagsräkning. Men många på detta forum är nog inte representativa för allmänheten.

Det känns som att gemene man lägger mycket mer på semestrar. En del med rätt vanliga löner verkar ju åka till både svenska fjällen och Alperna samt ett par veckor vid medelhavet varje år. Det borde ju ta en del av nettolönen.

1 gillning

Lite för många rörliga parametrar (föräldraledighet för 2 barn, jobbyten och stora löneökningar de senaste 3 åren) för att sammanställa detta tillräckligt noga per år. Med det sagt så har vi rest ca 8 veckor utomlands de senaste 3 åren och spenderat ca 150 000 (exklusive ca 15 000 i vaccinationer). 50 000 motsvarar ~4.5% per år av vår nuvarande “riktiga” (när vi inte är föräldralediga) nettoinkomst, eller lite över 6% av våra “riktiga” nettoinkomst för 3 år sen.

ca 10%, ca 80-100kkr per år

1 gillning

Vad menar du med semesterresa? Åka utomlands?

Vi semestrar en vecka hos släkten varje år och har då gratis boende. Utgifter för den veckan blir max bara 1% av vår årsinkomst. Det enda vi gör är att umgås, dricka vin och grilla :see_no_evil:

3 gillningar

En semesterresa. Gotland under Stockholmsveckan är inte sådär jättegratis till exempel.

5-7% per år

I runda slängar 5-15%/år

Cirka 10%, räknat som medel över de senaste 4 åren.