Resor: hur stor del av din nettolön?

Vanligtvis ca 5% för resor inom Sverige/norra Europa. 10% om vi reser utanför Europa, men det gör vi inte varje år.

Runt 4-6%. Räknar med 12-14% vid FIRE.

4-5% av gemensam nettolön.

Sätter av 15% i månaden till semesterkontot. I år blir det ett överskott men det är tänkt att användas nästa år.

Cirka 2% uppskattar jag det till. Småbarn och prio på saker hemma de senaste åren.

När barnen är större kan det nog bli lite mer.

Det varierar i procent men 5000kr var sätter vi undan varje månad.

1 gillning

Reser ett par månader om året och tänker att det ”får kosta” 15% av nettoinkomsten i och med att det är ungefär så länge vi är borta. Har aldrig gjort en total kostnadssammanställning för ett år men håller lite koll. En månad hemma kostar också pengar så jag räknar bara det vi spenderar utöver en vanlig månad som resekostnader. Vi reser bla för att hälsa på familj och mentalt går de resorna på ett annat konto än semester, även om de ryms inom 15%. Har ingen bil så vi hyr nån vecka på sommaren i Sverige och det ryms inom resor. Har historiskt lagt mer på resor än på boende.

Resor, framförallt skidresor till alperna har blivit otroligt dyrt. Dessa resor finansieras av utdelningar då det hade varit svårt att lösa det från våra nettolöner. Alla har olika prioriteringar men för oss är det resor då de skapar härliga minnen & stunder för familjen. Jag uppskattar att vi lägger mellan 250-300 k på resor per år för en familj på 4 personer. Då blir det oftast två veckor i alperna (vid olika tillfällen), en vecka sommarsemester (oftast IT eller FR), en weekendresa med familjen på hösten (inom EU) & en weekendresa med vännerna (inom EU - golf eller något roligt lopp då löpning är ett stort intresse).

1 gillning

15% om man räknar med tjänstledighet när den vanliga semestern tar slut.

Enskilt största utgiftsposten efter sparande, lätt värt det.

1 gillning

5% av gemensam nettolön.

Undrar lite samma.

Ungefär som här, hyrt ett stort hus nära havet en vecka per år tillsammans med syskon och allas barn. Årets höjdpunkt för ungarna! Frukost, lunch och grill på kvällen fixar vi gemensamt och äta ute gör vi kanske 1-2 ggr. Brukar gå loss på sammanlagt max 4-5000 kr /familj (hyra, transport och allt annat) för 12-15 pers vilket blir mindre än 1% av gemensam nettolön.

Vi provade semester utomlands några ggr när ungarna var små men konstaterade snabbt att det kändes mer optimalt att fördela kostnaderna på alla 365 dagar om året än att kasta bort pengarna på en kort och dyr utlandssemester när man ändå är tillbaka i vardagen dagen efter man kommit hem.

Vi har i stället satsat allt på boendet och behöver därför inte lägga en massa pengar på resor och/eller sommarstuga. Vi har ju allt vi vill ha och göra här hemma!

2 gillningar

48 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Att resa med barn

Kalkylarket säger 8%, men jag tror att 10% är mer realistiskt framöver. Då har jag inte räknat med kostnaden för utebliven lön om jag tar ledigt under resorna.

Ca 4% i år.

10 procent

Sätter av ca. 8 % varje månad :globe_showing_europe_africa:

Idag ligger fokus på direktflyg, bra boende och kvalitativa upplevelser. Färre men bättre.

Som Jan sagt i något avsnitt; Dagarna för vandrarhem är passerade :grinning_face:

1 gillning

Sätter inte av något specifikt för resor, inte speciellt intresserad av det, men när vi känner att vi har råd kan det bli någon då och då.

Men det är typ några procent som går till det

Inte mycket, lägger hellre pengar på ett hem jag inte behöver semester från.

5 gillningar

Kanske 0.5% eller nåt. Tycker resande mest är dyrt och besvärligt, extra mycket med barn. Inte bra för miljön heller.

5 gillningar

Jag är inte speciellt intresserad av resor. Har rest mycket i jobbet över hela världen förr om åren, så jag tycker att “se världen”-kvoten är fylld. Håller med @Ballongpinne om att det mest är dyrt och besvärligt. Nu för tiden är mina semesterresor dagturer med lokaltrafiken.

3 gillningar