Resor: hur stor del av din nettolön?

Håller helt med. Har dock en utsprid släkt så behöver ibland resa inom och utom landet för att besöka dem. I övrigt undviker jag resor då det mesta är besvärligt, dyrt och miljöovänligt. Gillar dock dagsutflykter eller ennattsövernattning i närområdet.

1 gillning

Ca 15% men då betalar jag även för vuxna sonen.

1 gillning

Jag minns inte mycket av de resor jag gjorde med föräldrarna i Sydamerika, Afrika och Asien under 80-talet. Kan dock säga att jag har varit i x antal länder. Min sista resa utanför EU var före pandemin och nu känner jag ingen lust att flyga långt. I år har jag nog lagt 5% på resor, i och med att jag bjöd partner och föräldrar på en resa. Förra året var det mina föräldrar som bjöd, så då hade jag knappt några kostnader alls.

3 gillningar

15k så ca 6%

Grovt räknat 15 % till resor & 30% till sparande.

Det är svårt för mig att säga en del av min nettolön eftersom det är väldigt olika från år till år. Vissa år kan det bli 2-3% om det bara blir en weekend till London + en natt på Åkerblads i Tällberg och andra år kan det bli 30%, två veckors kryssning i svit från Miami + businessclassflyg kostar 200.000 för två personer.

Förra året blev det cirka 500.000 sek… 60% all inkomsten. Dock för mig att resa är absolut det viktigaste som finns i livet.

2 gillningar

1,5% ungefär.

Känner inte igen att folk skulle vara avundsjuk pga mina eller andras resor? Snarare nyfikna.

10,5% i år

Under pandemiåren var det däremot 0,0%

Runt 20 %, vilket är mer än för boende inser jag nu :joy::partying_face:

1 gillning

20% eller cirka 300k per år

2 gillningar

285 kr är 1 procent av medianlönen 2025 (37.100 kr) efter skatt i min kommun. Det är 3.420 kr på ett år.
1.425 kr är 5 procent, 17.100 kr på ett år.
2.850 kr är 10 procent, 34.200 kr på ett år.

Jag får väl sticka ut hakan lite. Först lite bakgrundsfakta.

Har fru och 3 barn, 6, 9 och snart 11. Gjort overkligt bra aktieaffärer under corona vilket resulterat i att vi har en fin villa (7.000.000) helt utan lån, köpt 2022. Första åren lade vi mycket pengar på vårt boende. Inte på själva huset egentligen då det är byggt 2016, men på mycket annat: spabad, solceller, tre stora träaltaner, helt omgjord trädgård mm och en ny bil till frugan.

Vi har, innan vi fick barn, alltid rest utomlands minst 1 gång per år. Men det har varit svårt med tre små barn att dels orka med men givetvis också ekonomiskt med alla utgifter iom nya huset.

Ingen av oss har en direkt bra inkomst, vi jobbar båda 80% för att få så mycket tid tillsammans med familjen som möjligt, hjälpa till med läxor mm. Jag har 36.600 och min fru 28.000, sen 80% av det, så inga höjdarlöner.

Denna sommar var första sommaren vi kände att vi måste utomlands. Barnen har blivit så stora att de kommer minnas denna resa. Ska nämnas att vi bytte min gamla bil också i sommras, en Tiguan -17, mot en ny Toyota c-hr, mellanskillnad 190.000. Tagit ett Toyotalån på 230.000 på den. Inte för att vi behövde, vi har aktier till ett värde av ca 800.000 jag och frun, men låst i SSAB och Volvo cars= inte läge att sälja nu.

Men vi åkte en vecka till Grekland med ungarna, 5-stjärnigt med all inclusive. Dyrt som 17, vi betalade 70.000. Men det var värt varenda krona! Barnen har varit så lyckliga över denna resa och fått så mycket minnen. Deras glädje gör det verkligen värt!

Efter denna fantastiska resa har vi beslutat att vi måste resa varje år med dem. För att finansiera det har vi en strikt budget. Av våra löner skickas numera 13.500 till våra Avanzakonton. Dessa investeras i främst SSAB som ligger lågt just nu. Av dessa 13.500 är 8.000 öronmärkta att gå till resor. Resten för att fortsätta bygga på våra portföljer.

I vår budget får vi också, när alla utgifter är medräknade: mat, el, vatten, försäkring, bensin mm ca 7.000 över varje månad. Dessa 7.000 får bidra till att bygga lite buffert på våra “vanliga” bankkonton så vi har en “stridskassa” om det skulle behövas för huset osv.

Så för att besvara frågan kortfattat: ca 20-25% av våra nettolöner går till resor. Utdelningar på våra aktier återinvesteras.

3 gillningar

Roligt inlägg!

Grattis till en fin ekonomi!

Vad skoj ni börjat resa med barnen, ni skapar fantastiska minnen tillsammans som familj!

Om ni vill/vågar göra resor på egen hand utan all inclusive kan ni pressa ner priset för era resor väldigt mycket!

Vi var för ett par år sedan i Egypten i en månad, 6 personer, bad ca 1 1/2 vecka och turistande i övrigt. Det kostade oss under 40 00 kr, så det går om man vill! Vi hade det super lyxigt med mat i överflöde och boende i toppklass!

1 gillning

Du har helt rätt. Att det blev en dyr all inclusive nu berodde på fler saker:

Vi flög från Karlstad flygplats, 10 min från vårt hem, knappt resor kvar då beslut fattades kort inpå.

Två barn som är rejält kinkiga med maten. Ovanpå det kände vi att vi ville ha en semester utan krav på matlagning och hitta restaurang för lunch/middag med risk att barnen inte hitta något att äta.

När de blivit lite större kommer vi förmodligen boka flyg och hotell själva, som vi brukade göra innan vi välsignades med 3 barn.

Men ja, vi är tacksamma varje dag för vår “guldsits”. Med våra låga löner har det känts som ren fantasi att vi har det så bra idag.

Jag ogillar att säga att jag har haft tur med mina investeringar. Jag har lärt mig av mina tunga minor jag gått på tidigt i min aktiekarriär. Vill inte heller säga jag hade otur i början, då var jag korkad, naiv och för ivrig.

När jag helt lade om min strategi började det ge effekt direkt. Sen lyckades jag frigöra kapital och investera i ett perfekt läge i coronakrisen. Jag har gjort ett långt inlägg om min investeringsresa här tidigare.

Mitt mål var alltid att ha ett fint hus utan lån.

Nu känner vi att vi har vår ålderdom hyffsat tryggad iom huset. Vi fortsätter att investera men i lägre takt. Vi har också aktiekonton på våra barn, drygt 250.000 var vilket känns bra. Prio för oss nu är att aldrig jobba heltid, må bra, finnas för våra barn och njuta av livet. För 15 år sedan hade jag heeeelt andra prioriteringar….:sweat_smile:

3 gillningar

Var stolt, du har gjort det bra!

Inte många som är i så bra ekonomiska situation som er!

Hade jag varit er situation hade jag förändrat en sak! Sålt huset för 7, köpt ett BRA hus för 1-2 på en BRA mindre ort. Investerat 5 och hoppat/nästan hoppat av arbetslivet helt.

Mer tid till resor, mer pengar på börsen, mer tid till barnen!

Ungefär så vi har gjort, men det är ett stort steg!

Stor igenkänning! Ett par av våra barn lever på ris och pommes när vi går på lokala restauranger när vi är ute och reser. Som tur finns ofta turistresturanger med mat de vill äta.

2 gillningar

Har splittat tråden och rensat.

Hoppas på lite trevligare ton från vissa!

1 gillning

Tack!

Ha en fin kväll!

1 gillning