Optimala sparandet med småbarn

Hur hittar man egentligen en bra balansen mellan att njuta idag och ha tillräckligt med pengar för pension och framtiden?

Vi är ett par strax under 40 med två små barn, 2 och 4 år.
Vi bor i en nybyggd villa sedan 2 år i en av Sveriges bättre kommuner i Skåne och vill jobba så lite som möjligt för att fokusera på barnen när dem är små, båda arbetar dock 100% men jobbar effektivt och en del hemma vilket gör livet något enklare.

Ekonomisk situation:
Lön: 54k vardera i lön. IT och IT Projektledare

• Lån: 6 milj huslån med marknadsvärde på ca 7,5 milj idag (8,5-9 för kanske 1 år sedan)
  • Räntan låst i 2 år till på 1,2%
  • Sparande: 800k där ca 70% är i EU/USA/tillväxt indexfonder
  • Framtida arv: ca 2,5-4 miljoner (obelånade lägenheter i större städer, dagens fastighetsvärde) som tyvärr kommer infalla innan vi blir 65
  • Avsätter 3K/mån åt framtida husrenovering som investeras på börsen (behövs främst om ~15+ år OM vi väljer att bo kvar i huset när barnen är 20+)
  • 3 milj livförsäkringar vardera
  • Bra sjuk/olycksfall åt samtliga
  • Medveten om jobb marknaden så tecknat bra försäkringar om någon skulle bli av med jobbet

Baserat på ovan, borde vi inte ha en väldigt bra utgångspunkt ekonomiskt när vi blir 65 år även om vi skulle spara 0kr/månad fram tills dess och jobbar heltid tills 65år och vid 65 börjar trappa ner till 75 och sedan 50%.

1 milj kr på börsen i 30 år + bra tjänstepension + bolån som till stor del är avbetalat o.s.v, lägg sedan till att vi går ifrån hus på 200 m² med nyare större elbil till lägenhet på 90m2.

Sen förstår jag att saker kan hända som kan förändra allt: arbetslöshet, sjukdomar, separation, börsen stagnerar, världskrig o.s.v.

Och vi sparar ca 10-20k/månad idag, vilket kommer gå på ett ut när räntan blir 5% om 2 år.
Jag har periodvis varit rätt ekonomiskt stressad och vill känna mig mindre stressad eftersom man har VAB/sjukstuga ca 50% av tiden mellan Sept-April varje år vilket kostar extremt mycket pengar.

Borde inte fokus ligga mer på kostnader än tillgångar, försäkringar etc.? Det låter som att ni har det extremt väl förspänt men det sägs ingenting om livsstil eller vad som är viktigt i livet.

4 gillningar

Vi resor fort upp 100-150K/år
Har ”billig” elbil via privatleasing för 4000/månad

Jag går igenom vår ekonomi med jämna mellanrum för att se vilka poster som har högst kostnad och lite värde.
Tex även om vi har låg ränta 2 år till har vi minskat att äta ute redan nu, såg att vi åt ute väldigt mycket net på helgerna och en bättre lunch med 2 barn går fort på 600-700kr/tillfälle jämfört med 150kr hemma, lägg sen till bio för 600kr vs hemma 100kr flera gånger i månaden så får det stor skillnad.

Sen är resor det vi lättast/största kostnaden vi kan påverka men samtidigt det som vi uppskattar mest, två veckor till Spanien med allt blir fort 80-90K…

Jag skulle prioritera tid och aktiviteter med barnen framför pensionssparande med den informationen som finns i inlägget.
När barnen flyttar hemifrån kommer det finnas sparutrymme igen om det ser ut att behövas då.

3 gillningar

Av det sagda här framgår att ni har höga kostnader men för att kunna göra en mer riktig bedömning skulle det behövas en mer komplett bild. Normalt är ju boende och “livsstilskostnader” viktiga bitar och där ingår ju betydligt mer än bara bil och semesterresor, särskilt om man inte har en extremt sparsam livsstil.

Min egen ekonomi är inte helt annorlunda från er och jag sparar massor varje månad. Jag har två barn i liknande ålder och vi spenderar mycket tid vid Medelhavet. I år var vi där nästan en månad. Nu bor jag utomlands och har samma avstånd till Medelhavet som för en normal stugsemester i Sverige. Det underlättar en del förstås. Vi har också lite kontakter som kan hjälpa med boenden som vi bokar privat, utan Airbnb eller liknande. Under högsäsong är det särskilt användbart.

1 gillning