Vi har nyss köpt vår andra bostad och på grund av högre utgifter vänder jag mig till er för goda råd och inspel.
Den nya lägenheten ligger i Stockholms innerstad och kostade oss 5.6 miljoner. Vi kommer ligga på en belåningsgrad på 85 % och amortera 2 %. Sammanlagda boendekostnader ink. amortering kommer uppgå till strax över 26’ i månaden efter ränteavdraget.
Sambon har en månadslön på 35’ och jag 52’. Dessutom har jag goda möjligheter till bonus uppgående till en eller flera månadslöner om året. Jag har fått bonusar de senaste tre åren, men det är inget som kan garanteras.
Utöver detta har jag ett sparande uppgående till nästan 700.000. Vi är båda två 30 år och i ett tidigt skede i karriären. Barn ligger dock inte långt bort.
Ser ni detta som en hållbar situation och har ni några rekommendationer inför att vi ställs inför ökade utgifter? Hur hade ni tänkt kring mitt sparande - hur stor andel tycker ni jag ska ha placerat lättåtkomligt på ett sparkonto och hur stor andel i fonder/aktier?
Vi funderar också på att övergå till gemensam ekonomi. Bör vi då ha gemensamt sparande endast eller även separat?
Det är klart att det i rådande ränteläge blir en betydande andel av inkomsten som går åt till att bo.
Som ni säkert sett har bundna lån nu lägre ränta. På sikt brukar rörligt vara billigast i längden men jag kommer sannolikt välja bundet igen när det är dags. Värderar förutsägbarheten högt och tror inte vi kommer få minusräntor igen i första taget.
Vad gäller placering av sparandet så ställ er frågan vad ni kan komma att behöva relativt nära i tid exempelvis för buffert eller till handpenning för ev ännu större boende om några år?
Resterande i global indexfond om ni känner att det är pengar som kan investeras på lång sikt där ni kan sitta lugnt i båten även vid 30-40% börsnedgång. Lycka till!
Om jag räknar rätt kommer vi lägga strax över 40 % av vår disponibla inkomst i boendekostnader, men då utgör en väsentlig del amorteringen. Vad jag kan läsa mig till i andra trådar bör detta ses som hyfsat normalt, särskilt i storstäderna - eller vad säger du? Tack i övrigt för input!
Jag och frun 36 och 35 år några år före er. Har köpt villa i norrort och har cirka 5 miljoner i bolån (25000 ink amortering). Har 62+41 i bruttolön. 2 barn.
Blir inga dubbla charterresor och dyra leasingbilar. Men vi klarar oss bra. Hoppas på räntelättnader.
Vi sparar utöver amorteringen 4000 i underhållskassa för huset och 3000 i indexfonder. Har en buffert på 120000kr på sparkonto.
Angående eget sparande. Vi är 60+ Jag och frun har helt gemensam ekonomi sedan 80- talet men vi administrerar ca hälften av sparpengarna var för sig för att det känns bra. Hon är nämligen mindre riskbenägen och har ca 65% på bankkonto med ca ränta 3,9% nu . Jag har 15% på bankkonto. Vi använder Santander för sparpengar på bank. Fonder etc på Avanza. NÄR/Om mina pengar avkastar bättre skickar jag henne en slant med märkning “Allmosa” .