Wow! Bra tips. Man kan alltså förhandla med hotellet?
Jag har länge undrat hur det kommer sig att hotellpriser är billigare på hotels.com och liknande siter jämfört med på hotellens hemsidor. Rätt bisarrt att de gör det bättre för kunden att boka via en tredjepart som tar en del av kakan än att boka via dem själva. Men rimligen borde man väl då kunna göra en deal med hotellet som du verkar gjort. Briljant i så fall!
Klassisk prisdiskriminering: den som är inne på hotellets webbsida är typiskt mindre priskänslig än den som jämför hotell på en jämförelsesajt. Flygbiljetter har ännu konstigare prissättning, där det kan vara billigare att köpa flyg A plus flyg B än att köpa enbart flyg A.
De får inte erbjuda lägre priser själva än vad de erbjuder på Booking, i deras avtal. Du hittar därför aldrig bättre priser på deras egen hemsida, men du kan ju få det via mail.
Jag skulle inte kalla det förhandling, snarare en möjlighet att skippa bokningsavgiften. Det krävdes ibland en förbetalning och avbokningsvillkoren var möjligen inte lika bra.
Googla Numbeo, så kan du gå fram en “cost calculator” för olika länder runtom i världen. Hotellens matpriser och priser i vanliga supermarkets. Är just nu i Sri Lanka som är typ 30-40% av kostnader i Sverige. Om det är lång väntetid, tex i Istanbul, för transitflyget vidare så är en god ide’ att ta in på flygplatshotell. (Flygplatspriser för mat o dryck är ohemult dyra.)
Jag själv har eget semesterboende i Spanien sedan 15 år men innan dess hyrde jag mycket. Charterresor till Spanien är numera otäckt dyra under juli och augusti. Ett sätt är som andra här har skrivit att boka flyg och boende separat.
Börja med att kolla om ni kan resa ut i juni, helst före midsommar. Flygbiljetter är (i alla fall förra året och tidigare) billigare då än under juli. Hemresa i augusti blir också betydligt dyrare.
Börja med att kolla upp boende: leta efter en lägenhet med kylskåp och kök. Även om ni tänker äta ute hela tiden så är det bra att ha ett kylskåp (om inte annat till att kyla vatten, öl och cava). Eftersom er budget är trång så är det nog värt att kunna göra enkla måltider i lägenheten. Det är en besparingspotential på 1000 kr per dag jämfört med om man ska äta lunch och middag ute. Innebär jobb i köket, men det får var och en värdera. Frukost tycker jag personligen ändå är bättre att äta i lägenheten. Om man absolut vill ha all-inclusive så fanns det sådana i Spanien på booking.com och hotels.com när jag kollade för något år sedan. Inte så många, men flera som jag tyckte såg OK ut till rimliga priser.
Boendet bör helst ligga nära flygplatsen så det går att nå det med taxi, buss eller tåg. Annars så behövs en hyrbil och det lär kosta åtminstone 2000 kr för en vecka, troligen mer med full försäkring.
Om ni hittar ett bra boende gå vidare med flyg. Kolla efter flyg på flygresor.se och liknande sajter. Kolla också på de föreslagna bolagens egna sajter. Där blir det tydligare vad som ingår och vad som inte ingår. Är flyget för dyrt så får man börja om med att leta boende.
En väldigt enkel och billig variant är att flyga reguljärt till Palma på Mallorca, boka hotell vid palma beach som ligger mindre än 10min med taxi från flygplatsen. Taxin kostar en hundring så ingen transfer behövs och det står taxis i drivor utanför flygplatsen.
Vill ni prompt ha all-inclusive kan ni köpa till det via hotellet, för egen del tycker jag det inte tillför något. Det är ju inte direkt svårt att pröjsa med kortet för en lunch, men hade en viss poäng när barnen var riktigt småa. Gillar man bira så ta med en mjuk kylväska och köp öl i butiken så blir det billigt
SAS kan ni boka t.ex. 6:e Sept ner 799:-/pers och hem fre 11:e 1170:-/pers. Finns säkert billigare om man letar runt. Och andra datum som ger hel vecka.
Ett tips är Egypten om ni vill åka all-inclusive. Det är billigare jämfört med många andra ställen. Kolla efter tex Hurgada som är populärt. Så kan ni jämföra lite.
Och i min värld är detta det värsta som finns. Mat är mest föda och bara något som måste intas hur tråkigt det än är att planera, handla, tillaga och äta.
Vi människor är olika helt enkelt. Att få all inclusive har definitivt varit prioriterat för oss vid vissa resor då vi är ute efter avkoppling. Att laga mat själva har varit prioriterat vid andra resor då vi velat hålla nere priset.
Tänker att det just är för barnfamiljer all inclusive eller halvpension är till för.
Ungarna kan prova allt och det finns ofta glassbuffe (som är poppis).
Jag tycker det är trevligare att gå ut och äta, men på de ställen vi varit med våra barn har maten (halvpension) varit över förväntan och helt ok + mycket bra variation. Visst det går inte att jämföra med ala carte.
Om man har barn som växer kan de äta sig mätta utan att man måste beställa in fler rätter. Du vet vad det kommer kosta.
När jag jämfört vad var halvpension gått på så har det alltid varit betydligt billigare än att gå ut och äta.
Man måste förhålla sig till budget, men är man på semester är der rätt skönt att slippa handla,laga, och diska själv, tycker jag (vi är alla olika).
Visst är det så, men barn är ju ett vitt begrepp. Våra är 10 och 14 och inte intresserade av att bara få äta på samma hotell varje kväll. Det blir ju snabbt tråkigt att vara fast på samma plats en vecka, behöva gå hem från stranden för att äta lunch för farsan springer med miniräknaren bakom och säger att det är för dyrt att äta på stranden (skojar lite).
Men visst när det gäller småbarn är det ju bra helt klart. Då orkar man ju ändå ofta inte ta sig så långt om det är väldigt varmt.
Gällande all inclusive så är våra tre barn ännu små (4, 6, 8 år) så då känner vi att det skulle va värt mycket att de får äta vad de vill (inom rimliga gränser såklart). Även här hemma blir det mycket bråk om mat och vill verkligen inte dra med den problematiken på semestern.
Bila till ett ställe i europa, hyra en en airbnb och laga mat blir billigaste semester i mitt tycke. Åker ner 4 veckor i juli till väst frankrike och landar på 50k totalt och billigare blir det inte. Charter hade kostat 50k för en vecka
Ett mer givet tips är att försöka åka utanför skolloven. I Sverige blir flygpriserna extremt uppblåsta just i anslutning till loven. Det kan dock vara svårt att komma tillbaka från “sjukdom” med en rejäl solbränna. Detta skulle alltså fungera bäst vid sommarlovets slut.
Jag hade precis som du skriver valt all inclusive, perfekt för familjen! Maximal avkoppling och man slipper diskussioner gällande mat. Och jag kan säga efter att ha varit på ett otal all inclusive resor, det finns något för alla! Glass och dricka till barnen tills dem storknar!
På dem ställen vi har varit har valmöjligheterna varit många, sen återkommer vissa rätter under vistelsen. Men för en barnfamilj så är nog detta det bästa alternativet.
Mitt bästa tips är bostadsbyte! Vi har varit med i Intervac i många år, men det finns säkert fler liknande organisationer. En förutsättning är förstås att man är flexibel i vart man vill åka, eller har ett attraktivt boende själv att byta med. Då blir boendet gratis, man har goda möjligheter att laga egen mat och hamnar oftast i intressantare omgivningar med lokalbefolkning och inte bara turister. Byter man dessutom med barnfamilj har man tillgång till leksaker, kanske cyklar, bil med bilstolar etc beroende på vad man kommer överens om.