Unna sig en semester eller investera pengarna?

Åk iväg
Skapa minnen för era barn. Vi har rest mycket och med barnen och det är samtalsämnen som vi återkommer till. Det barnen minns mest är New York resan.
För mig finns inget bättre att lägga pengarna på.

4 gillningar

Vi reste också när jag var liten. Dock aldrig på charter. Det gjorde jag själv dock med mina barn när de var små men ganska snart så började vi äventyra runt så som mina föräldrar. Om tre Dan sticker vi iväg på nytt äventyr i Europa. Ca 100 000 kommer det gå på. Det är det som ligger på semesterkontot. Självklart spar vi till annat också.

2 gillningar

Låter härligt :slight_smile:

Sen behöver man ju inte ta dyra charter o liknande om man ej känner för det.

Men jag tror barnen uppskattar att få komma iväg och se nya miljöer om man har möjlighet för det hos mig har det åtminstånde skapat fina minnen för livet när jag blickar tillbaks på min uppväxt.

Ibland när jag sett föräldrar till mina vänner som snålat hela deras uppväxt trots stabila inkomster för att leva riktigt gott med resor när barnen flyttat ut och sluta jobba tidigare så undrar jag lite om drt inte hade varit roligare att hitta på mer saker medans barnen bodde hemma.

Men alla gör vi olika val sen behöver det inte vara svart eller vitt i ts fall låter det som att de ändå har en bra sparkvot och faktiskt kan unna sig lite resor med barnen :slight_smile:

3 gillningar

Roadtrip till Albanien låter inte fel.

3 gillningar

Jag skulle lätt rösta för en riktigt fet semester. Har långt kvar till en miljon och högre belåningsgrad. När/om jag kommer dit ni är så skulle jag lätt investerat i familjen. En fet resa och häftigt minne för alla resten av livet.

1 gillning

Semester!

Och om det lutar åt bil för er så kan jag rekomendera ett lågprisflyg ner och hyra bil i kanske 2-3 veckor.när jag kilade på det för italien så vlev det billigare än att köra ner med färjor, bensin, tullar, boende. På i mitt tycke lite bortkastad transport via Sverige, Danmark och Tyskland. Det är först i österike som det börja bli trevligt för oss att köra runt och uppleva omgivningen och göra små stopp.

2 gillningar

Jag hade lätt valt semester istället för att investera. Att skapa minnen ihop är guld värt och det är inte många år kvar tills de kanske inte vill hänga med sina föräldrar.

När det gäller resmål så skulle jag säga: vad som helt utom en mediokert All Inclusive. Ett enklare AI har oftast bara en restaurang (eller begränsat utbud), begränsat med aktiviteter och är ganska trist. Ska man åka på All Inclusive så är min erfarenhet att man ska åka till ett ställe med hög standard där det finns bra variation på aktiviteter, mat och bra service. Det värsta som finns är att vara “instängd” på ett område med dåligt utbud. Med er ekonomi är 85 tusen inte orimligt för en resa för fyra-fem personer. Sen är en bilresa ihop med mixade ställen att stanna på (som du skriver kan man ta några dagar på lite bättre ställen och några på lite billigare) kul det också. Vad tror du att ni (som ett team skulle uppskatta mest)?

2 gillningar

Kanske ha en omröstning i familjen, så att alla får vara med att bestämma? Vad vill barnen? Vad vill ni? Alla kanske uppskattar semestern mer om man fått vara med och bestämma semestern (eller del av)?

2 gillningar

Ahhh, tack igen för all input… :smiley:

För att svara på några funderingar så är det ingen som känner att DET vill vi göra utan vi vill mest komma iväg på något.

Jag håller dock med många som säger att roadtrip ger mer minnen och mer gemensam familjetid… Och jag borde nog se lite mer bortom själva kostnaden och spendera pengarna NU medans barnen vill o kan följa med… redan nästa år har de kanske sommarjobb etc…

:heart_eyes:

1 gillning

Som tonårsförälder tänker jag bara på huruvida det funkar att klämma in tre tonåringar i baksätet längre sträckor… Dels blir det trångt och dels kan det bli vissa konflikter. Men är de väldigt bra kompisar kanske det går.

1 gillning

Ni kan väl ha både och? Roadtrip ner till all-inclusive-hotell och sen en lite raskare hemfärd? :slight_smile:

1 gillning

Vi var i liknande situation, och bestämde oss för att ska vi åka på någon resa innan barnen flyttar hemifrån så får det blir nu, och det kostar vad det kostar.

Barnen är 17, 15 och 11 och vi har aldrig varit iväg på nån större resa tidigare.

Glöm inte bort att budgetera för aktiviteter, det var 30% av vår totala resekostnad.

Pengar kan man spara ihop igen, och allt kan inte värderas i framtida tillväxt

2 gillningar

Definitivt all inclusive 1-2 veckor. Sträckköra långt med bilen låter i mina öron bara påfrestande och jobbigt, i synnerhet med småbarn i bilen.
Vila upp er på semestern istället med all inclusive och njut :sunny::smiling_face:.
Rent ekonomiskt tror jag också all inclusive är att föredra… Pengarna rullar snabbt iväg med restaurangbesök både till lunch och middag varje dag, och dryck mm ovanpå det.
Det är mitt förslag till er.

Bilsemestern är helt klart mitt alternativ fast jag hatar att köra långt. Skapa minnen tillsammans med barnen är guld värt. Jag hade försökt hitta boenden där man kan laga mat själv. Det kan man spara jättemycket pengar på på 5 personer. Jag tycker inte det är jobbig att laga mat. Då kan man även göra matsäckar till utflykterna. Mat på turistställen är ofta riktigt dyra.

Beror ju lite på bil men mest på mindset tror jag. När jag var typ 12 åkte vi 3 nästan jämngamla (11-12-12) syskon på tur genom europa i en saab 900.

Edit: I baksätet såklart. 2 vuxna i framsätet :wink:

1 gillning

Vi tyckte om sydöstra Italien väldigt mycket. Du får mycket för pengarna inte heller lika turistigt som många andra ställen i Italien.

1 gillning

Vi gjorde några riktigt feta resor med 2 barn från ca 5 till 11 år. När vi var hyfsat fattiga i början köpte vi en bra beg dragbil med AC och turbo och en billig husvagn. Säg 40.000 SEK i dagens pengar för husvagnen som vi använde i kanske 5 år och sen sålde.
Dom semestrarna gick ibland i Sverige men mest ner till europa ca 1 månad i taget från midsommar. Och vi var ända ner till norra Italien. Vi lagade nästa all mat ex på grillen eller åt halvfabrikat av olika slag köpt i matvaruhus. Gick nästan aldrig på restaurang. Bodde på trevliga campingar ofta med mycket ytor, grönt och pool, lekparker mm ett par dagar på varje. Till dom semestrarna behövde man knappt spara några pengar alls då mat mm i europa var billigt då och vi körde bara ca 3 timmar varje dag. Om man var tidigt fick man nästan alltid en vettig plats.

Senare ca sista rycket innan barnen försvann in i den långa ändringen av prioriteter till "kompisar, dataspel, motsatta könet, TIKTOK, “föräldrar är jobbiga”, “vill inte” :thinking: perioden som kan vara i många år åkte vi på en maffig USA resa på >30 dagar.
Hyrde bil och drog runt och bodde på amerikanska motell i västra USA. Rummen har plats för 4.
Den resan är ohemult dyr att göra nu då det blivit mycket dyrt I USA för en Svensk. 250.000 SEK för en familj på 4 är nog nära vad det kostar brutto nu inkl allt (minst).
PS: vi har ofta provat All inclusive maten på hotell vi bott och vi gillar det verkligen inte. Vi lessnar på maten och drycken och tycker att några få ggr på en vecka är nog. Dom varierar den en del men den är typiskt sådär…Enda gångerna vi blivit rejält magsjuka är på all inclusive buffeer.