Du ska resa med rätt sällskap och vara glad och nöjd.
Hur mycket du skall lägga är mindre viktigt. Du kan resa billig och enkel och vara mycket glad
Spara dina pengar för att köpa en en bostad.
Visst är det så men jag tror det vore bra att få ett förtydligande av vad för resor som avses. Jag tänker i någon mening att det borde vara semesterresor där det främst är rimligt att fråga “hur mycket ska man lägga”. Åker du iväg 1-2 veckor kan du välja att bo på Sheraton och ha en dyrare livsstil. Ska du vara borta länge förutsätter det i princip en mer budgetvänlig planering. Då är frågan kanske mer “hur länge är det rimligt att vara borta”. Det är inte dygnskostnaden som sätter gränserna utan mer andra faktorer.
Mitt eget resande har mest varit i länder som är billigare än Sverige. Jag har också normalt huvudsakligen ätit mat tillsammans med de jag bott hos. Självklart har jag bidragit ordentligt själv. Om man reser i länder där “mat på stan” kostar massor även för små enkla saker blir det förstås viktigare att planera ordentligt.
Håller med, vi vet för lite för att kunna svara.
Jag flyttar över 10 procent av min lön varje månad till mitt konto för resor och nöjen. Får ut ca 32 000 kr, så 3 200 kr per månad går till resor.
Men det är ju såklart väldigt individuellt. För vissa är det mycket och för andra lite att lägga på resor.
Skulle jag behöva mer pengar för en resa än vad som finns på det kontot för tillfället så spenderar jag givetvis det. Men skulle inte säga att det blir så mycket över på det kontot på årsbasis.
Så länge man sparar halva lönen tycker jag man får göra vad man vill med resten – spelar ingen roll om det är resor, kläder, champagne eller ett lyxigt vardagsboende man köper för pengarna.
Det jag har tänkt är lite kortare men fler resor, exempelvis åka till Spanien en vecka, åka till nått land och kolla f1, eller kanske kolla nån konsert nånstans, eller bara åka nånstans och uppleva nån stad/ land liksom lite sånt, har inte planerat att vara iväg i flera månader just nu, hade vart grymt kul, men det blir om nått år kanske :). Sen har jag tänkt att resa med lite kompisar också.
Det är en bra idé med ett sånt tågkort, har faktiskt funderat på det och göra det nån gång!
Har beskrivit lite hur jag har tänkt ![]()
Det är smart ändå att ha det som en regel att sätta över, just nu har jag inget sånt utan bara en summa som jag ska ta av, får börja med det!
Ja min tanke är också att börja plugga sen, så lönen kommer ju förhoppningsvis att förbättras så man kan väll unna sig att spendera lite på resor och upplevelser
Jag är 20 år och tanken är att jag ska resa lite med vänner på lite småresor, typ Spanien en vecka osv. Finns beskrivet lite längre upp (eller ner) ![]()
Tack, tydligt svar! ![]()
Det är en bra idé att prova olika reseformat. Jag tänker exempelvis på Couchsurfing och liknande. Det är fullt möjligt att göra med kompisar, åtminstone om man inte är fler än två. Jag har själv rest både med olika kompisar och med familjen (sambo+barn). Det fungerade så gott som alltid jättebra. En variant kan ju också vara att ha en plan B. Jag menar nu att du bokar in dig hos en lokal person i Barcelona. Skulle det sedan vara så att personen blir sjuk eller att allt känns helt fel så har ni kollat upp ett närliggande hostel att ha som backup. Detta har aldrig hänt mig men kan ju kännas bra om man känner sig osäker på den här typen av resande. De vänner jag haft med mig på detta har så gott som alltid varit skeptiska till formatet men efteråt varit betydligt mer positiva.
Det är viktigt att komma ihåg att Couchsurfing handlar mycket om att umgås, inte bara om att “bo gratis”. Jag har ofta själv suttit uppe och pratat med mina värdar/gäster till långt inpå natten. Det har varit ett väldigt lärorikt sätt att resa på, särskilt när man har ett intresse för landet som går bortom att besöka kända museer och titta på husfasader.
Hostels fungerar faktiskt utmärkt för oss gamla/ trötta också
ibland sover jag i sovsal o ibland på 5 * hotell . Ombyte förnöjer o reskassan räcker längre.
skulle åka till Florida nästa vecka på en bonusresa men kommer flytta den då hotellen är mer än dubbelt så dyra (3-4x) än vad jag tänkte …
Det måste du bestämma, men tycker du tänker rätt i att man faktiskt måste leva också, och inte bara stoppa pengarna i madrassen och leva på nudlar…
Jag tror dock detta år blir mycket utmanade för att resa, framförallt om du anser att du ska flyga. De stora flygplanstillverkarna har inte levererat ens i närheten av så många plan de borde, flygbolagen dras fortfarande med personalbrist sen pandemin och inflation på toppen.
Det är jävligt dyrt att resa, så jag skulle nog låta pengarna omsättas i investeringar i stället, och kanske satsa på att ta tåget eller köra själv istället och kanske resa runt lite i Europa.
En resa i ekonomiklass till typ Australien kan ju kosta 15.000. Det kan ju vara värt det, att resa och se något nytt kan ju ge energi som lätt är värt det, men för de pengarna kommer du ju runt majoritet av de intressanta länderna i Europa.
Första gången jag var där 1992 var allt jättebilligt att äta ute tex. en tredjedel av Svenska priser. Då kostade en dollar bara 5,80kr. Dom har infört en massa skatter på allt onyttigt så är jättedyrt där nu och hamburgare får inte säljas före kl. 12 på förmiddagen. Många är överviktiga där och inte lite heller men det var värre 1992. Hockeybiljetterna till bb&t-center där Nhl laget Florida panthers spelar sina hemmamatcher i Sunrise har iallafall inte stigit jättemycket kostar från 244kr per person.
Tack för tipsen!
Det är smart tips att köra själv ändå, eller ta tåget, då tänker jag att man kan uppleva lite påvägen också, framförallt kanske om man kör själv. Men det lär ju bli typ samma med tåg också👍
Tycker du ska passa på att göra det du känner för, häng med kompisarna och upplev saker. Det är sånt då kanske aldrig kan få tillbaka (iallafall inte på samma sätt). Du har gott om tid att jobba och skaffa dig en stabilare och tryggare livsstil om ett par år. Lev i nuet, skulle jag säga ![]()