Jag och frugan reser väldigt mycket, 4-5 gånger per år iallafall. Har dragit ner på pensionssparandet rätt mycket för att kunna resa mer tycker det är mer värt.
Kan lova dig att om du gillar att resa så snåla inte om på det för att du ska spara pengar till framtiden. Har vänner som sparar väldigt mycket men har bara kommit till Danmark på sin höjd även om dom själva säger att dom vill iväg.
Vi reser också mycket, vi tycker att det är bland det roligaste som finns. Inga barn ännu och vi vill uppleva så mycket som möjligt innan åldern sätter sina spår. Vi båda jobbar inom sjukvården och även om vi båda förstår att det vi ser i våra arbeten är “selekterat” så inser man ändå att livet är skört. Du kan leva hur hälsosamt som helst och du kan ändå drabbas av något. Tidigare hade vi som mål att nå FIRE tidigt men insåg då att vi offrar våra unga år isåfall. Nu har vi hittat en balans där målet är att successivt trappa ned i arbetsgrad fr.o.m. det att vi är 40-45 år vilket möjliggjort mycket resande till nackdel för sparandet. Man får väl fråga sig själv vad ens mål i livet är och utifrån det “avsätta” pengar. Vi sparar en fast summa varje månad till vårt “resekonto” motsvarande cirka 10-20% av vår gemensamma nettoinkomst vilket möjliggjort 1-2 långresor (utanför EU), 3-5 kortare resor (inom EU) och en kort resa (tåg) inom Sverige per år. Samtidigt lever vi inte lyxigt i övrigt, vi handlar aldrig på Ica/Coop/Hemköp utan har lyxen att ha både ett Willys, Lidl och en lågprisbutik som säljer “fula” frukter och matvaror med felprints på osv nedsatta med enorma summor i närheten av oss, detta kombinerat med att anpassa veckans mat efter erbjudanden har gjort så att våra matkostnader gått från 6-7000 per månad till 2-3000 per månad, ingen bil osv. Allt vi lyckas “optimera” i våra vardagsliv och därmed spara pengar på går 50/50 till långsiktigt sparande och ytterligare resande.
Skulle det vara billigare att ta tåget till europa elller bila runt ? Jag flyger till italien eller spanien för 1200 kr. Vad kan det vara i mil till italien ? 200 mil ? Enkel ? Plus färjor o biltullar.
Resa till Australien är ju verkligen inget att rekommendera om man vill ha mest bang for the nytt/upplevelse. Jag förstår inte hur folk orkar resa så sjukt långt och så sjukt dyrt för att besöka Australien som är ju är ganska rätt likt vårt eget. Där anser jag att det finns betydligt mer intressanta länder närmare och mer lättillgängligt.
Det beror väl helt på var i Sverige man bor, hur mycket tid man har, när på året man reser, vart man ska osv. Generellt åker man inte tåg eller bil för att det är billigt utan snarare för att det är mer flexibelt och lite mer spännande upplevelse iaf när man tagit sig ut ur Sverige vilket kan ta flera dygnet beroende på vart man bor.
På vilket sätt tolkar du det som att jag rekommenderade det? Jag skrev ju specifikt att OP för de pengarna kommer väldigt långt i Europa.
Att Australien skulle vara likt Sverige? Ja du har du nog inte gått utanför din dörr speciellt ofta. Om du inte vill flyga så långt får ju stå för dig.
Om det är någon resa jag minns tillbaka till så är det nog resan till Australien, och jag ångrar att jag inte åkte till Nya Zeeland samtidigt, och att jag inte fått tillfället att åka dit igen.