Hur reser ni ”billigare?”

Ville bara tillägga att mann kan hyra ut sin lägenhet på airbnb även om man bara är bort några veckor. Vi hyrde ut senast tre veckor till en tjej, 11000 in i kassan.

Resa billigt är relativt idag. Jag minns glada 90talet när man hade 1 veckas semester, åkte till flygplatsebn och frågade “vad har ni för restresor nu” och man fick 1 vecka med flyg och hotell för under 1000 kr.

Maken och jag älskar att resa och vi preppar i förväg. Dvs vi har köpstopp året om, kör en gammal skruttbil från 2002, bor “trångt” i en liten men billig bostadsrätt samt äter veganskt, dvs mycket grönsakscurry, linsdaal, kokosmjölksgryta, nudelwok (asistiskt/ indiskt) samt soppor och hembakt bröd. Detta innebär att vi kan spara en rejäl slant raka vägen in på resekontot varje månad istället för att äta ute eller köpa kött.

Vi brukade resa minst 2 gånger till Medelhavet per år och undvek sommarlovet. 1 resa innan midsommar och 1 i slutet på augusti. Oftast all inklusive då det blir billigare för oss. Vi gillar att bara ligga på stranden, sola, bada, äta gott och dricka öl/ drinkar. Läsa de där böckerna, träffa nya människor och göra någon utflykt. Detta kan man göra (nästan) överallt och därmed är vi inte låsta på ett speciellt land.

Vi har även bokat ospecat och betalat 2000 kr var för sista minuten till Grekland (augusti 2019) och hade det bra. Då köpte vi enkel frukost från affären, lätt lunch från gyroskiosken runt hörnet och burköl från närbutiken vid stranden. Säg totalt solsängar + parasoll 7 dagar och totalt gick det på ca 14.000 kr.

Samma år men i mitten av juni 1 vecka all inklusive till Kreta gick på 15.000 kr

Nu har vi börjat skippa Medelhavet. Sista resan till Rhodos var helt sjuk… vi bokade all inklusive men 1) solsäng och parasoll på hotellets egna strand kostade 20€ per dag. Dryck och snacks kostade extra
2) rummen städades bara varannan dag och toapapper fick ej slängas i toastolen
3) juice och cappuccino samt “riktiga” cocktails ingick ej utan kostade extra
4) strandhandduk ingick men kostade 5€ per dag för byte (vi hade kunnat köpa varsin för de pengarna
5) baren stängde 22:00, efter det fick vi betala för allt…

Numera åker vi bara till Karibien​:palm_tree::airplane::mexico: här vet man vad kundservice är.
24timmars all inklusive, allt ingår (nåja, spaavdelningen är extra) otrolig personal, mat och dryck (4 a la carte som inte behöver bokas och kan användas dagligen, 2 bufférestauranger samt 2 systerhotell som också ingår. Självklart är minibaren på rummet inklusive och fylls på dagligen.

Så om jag jämför 2 veckor Grekland med 2 veckor Mexiko med TUI får jag fram följande siffror:

Grekland: 2 veckor all inklusive kostar ca från 30.000 kr för 2 vuxna (med bagage, mat på planet (dryck tillkommer) och transfer) Frukost på Arlanda (1 kaffe, 1 öl, 2 cava, 2 mackor) ca 600 kr. Samma på hemresan från Grekland kostar ca 400 kr.
Övriga utgifter såsom solsängar, mat och dryck på stranden ca 1000 kr per dag = 14.000 kr. OBS: Vi är inga poolmänniskor. Vi reser för att kunna njuta av haven och inte klorfyllda pooler. Skulle vi skippa havet så sparar man förstås dessa pengar då mat, dryck och solstolar (i mån av plats) ingår.
Så i runda slängar från 45.000 kr

2 veckor all inklusive till Mexiko börjar på runt 38.000 kr. Då ingår ALLT(!!!) kolla på RIU Lupita tex) Bokar man premium är det lite mer, ca 45.000 kr men då ingår lounge på Arlanda = frukost och dryck, 30 kg bagage per person samt dryck på planet. På hotellet är ALLT inklusive 24/7 utan dolda avgifter.
Vårt val är väldigt enkelt​:yum::heart_eyes:

Utöver dessa 2 är följande också att rekommendera:

Kolla med kollegor, vänner och bekanta. I dagens samhälle kommer många från andra länder och har antingen familj kvar eller äger boende i gamla hemlandet. Oftast hyrs boendet ut till bekanta. Tex i forna Jugoslavien är det många som äger något och om du frågar din kollega/ vän kan de säkert hjälpa dig hitta något. Flyg dit kan man ofta få för en liten peng, och att handla mat eller äta ute är oftast billigt. Våga fråga är mitt motto. Min man är från Oceanien och vi har hjälpt flera som rest runt med boende. De flesta av mannens vänner har gästrum som bekanta fått bo i ett tag, antingen gratis eller för en liten slant. Bo i en gäststuga i Brisbane och “betala” genom att sköra trädgården eller vara hund/katt/ husvakt

Om du i gengäld erbjuder din bostad så behöver du inte betala. Eller om du vet att hen i Dubrovnik vars lägenhet du fick låna ska komma till Sverige kan det vara värt att boka en stuga på landet/ övernatttningslägenhet i kompisens brf blir det winwin. Tex en stuga i Dalsland kostar kanske 4000 kr för en vecka. Men ett hotellrum i Dubrovnik 15.000 kr…

Det finns också flera sidor såsom couchsurfing, trustedhousesitters, homeexhange etc. Värt att kolla, kanske ni vill åka till Bahamas och ni hittar en familj som vill till Sverige och så byter ni boende för en tid.

Härligt! Så många bra svar som ger ny inspiration. Jag upplever precis som en del skriver i tråden att det blivit svårare att resa billigt. Vi var bättre på att hitta guldkorn förr men nu känns allt så genomlyst med alla flygappar onlinebokningsprogram etc. Samtidigt är här även många bra tips på att det verkligen går att hitta kul prisvärda resmål.

Billigt är såklart kul men när jag tänker efter är det nog prisvärt jag söker. Jag betalar ”gärna” för bra resor, bra mat etc men känner de sista åren att vi betalar mycket för sämre mat, mainstream upplevelser etc.

Kanske har vi blivit bekväma, både på plats men antagligen gör vi inte heller planeringen ordentligt. Själv hajkar jag gärna runt i flipflops och käkar nudlar. Kan lätt oxå sova i bilen när jag rest själv men familjen har högre krav. Åtminstone har de inte riktigt upplevt/insett tjusningen med enkelheten. Främst då de nog inte provat så mycket och kanske inte alltid förstår kostnaderna.

Det här med värdet och förväntningarna på resan är oxå viktigt att borra vidare i. Så att pengarna verkligen spenderas på sånt man värderar högst. Rätt enkelt att fatta egentligen men kanske är det inte ännu en paketresa till solen man behöver, eller är det precis det man ibland behöver! Om ni förstår hur jag tänker

Husbil eller campervan, finns så mycket att upptäcka i Europa. Om man håller sig undan restauranger så är enda extrakostnaden diesel och eventuell ställplats/camping. Samt värdeminskning så klart.

Minns också 90-talet…

Flyg inom Europa kostade runt 3000… Det kan man fortfarande flyga för och lönen är betydligt högre!

Riktigt billigare alternativ var nog lättare att hitta då, typ sista minuten, men generellt tycker jag inte att det är dyrare nu, åtminstone inte om man flyger.

Åtminstone teoretiskt borde det väl vara så att marknaden fungerar bättre nu (pga Internet) och att det därför blir färre sistaminutenresor över som behöver slumpas bort.

Maxa flygpoäng via kreditkort är nog enda hacket.
Annars är det bara sänka nivån som gäller förutom såklart leta så bra deals som möjligt.
Åka utanför high season är också något som går att göra.

Billiga flyg inom Europa var bättre 2000-ca 2015. Då körde Ryanair värsta lågpriskampanjerna och andra bolag tvingades följa efter,
Mitt bästa exempel var när jag och svågern tillbringade en weekend i Bratislava (trevlig stad vid Donau) . Flygbiljetterna kostade 1 krona och 20 öre tur och retur (inkl alla avgifter) och då hade vi två hemresor om det skulle vara outhärdligt. Hotellrummet kostade ca 650 kr natten för ett dubbelrum. öllen kostade nog nästan 5 kr halvlitern…

Om Ryanair är alternativet känns det nog ändå bättre att stanna hemma.

Man kan tänka TS fråga på två sätt.

1. Försöka resa billigare med bibehållen standard.

eller

1. Vara beredd att sänka standarden för att kunna resa billigare.

För mig är alternativ 2 ointressant eftersom jag då hellre är hemma men klarar man att få till alternativ 1 är det förstås bra.

Mitt inlägg var mer en reflektion över att resemarknaden har förändrats rejält efter 2020. Tidigare kunde jag ordna höstlovsresa till Medelhavet med boende i trerumslägenhet för fyra personer med hyrbil för 10 000 - 12000. Eller resa utan boende på sommaren med hyrbil i fyra veckor för 10 000. Händer inte längre…

Vad gäller att flyga med Ryanair har jag gjort det ganska många gånger före 2020. Skillnaden mellan att flyga med Norwegian eller med SAS har varit mer eller mindre obefintlig. De som klagar över flygupplevelsen med Ryanair brukar inte ha flugit med dem, i alla fall inte ofta. Jag kan förstå att man har synpunkter på deras personalpolitik men här är Ryanair i dåligt sällskap med samma bolag, så skillnaden är inte speciellt stor där heller.

1 gillning

Jag har en andelslägenhet i Åre på billigaste veckan att köpa. Därav får jag 33500 poäng varje år att spendera på 4000 orter i världen.
Typ 3 veckor i Spanien för 4500 + årsavgift i föreningen 1500 kr plus 1000 kr för rci medlemskap om jag minns rätt.
Så alltså 7000 kr kan jag få boende i Spanien för 4 personer eller såendera på andra orter.

Norwegian räknar jag som ganska likvärdigt Ryanair. SAS är bland de sämre “vanliga” bolagen, tycker jag.

Särskilt billigt blir det inte även med vouchers. Måste i princip åka off-season, hänga på låset på bokninssajterna, och så är man ändå låst till specifika flygbolag.

klart man behöver en viss nivå av flexibilitet, men vi har då åkt i snitt en resa i business för mig och frugan + en resa för familjen (2v2b) varje år senaste 6 åren. Nu när barnen blir större och mer styrda av skollov så kan jag styra över resorna till polar resor istället :grin:

Jag är inne på samma spår som tidigare nämnts just angående val av flygbolag. Själv upplever jag åtminstone väldigt liten skillnad på slutprodukten, nämligen att ta sig från A till B, i jämförelse mellan olika flygbolag.

Vad gäller den lyx som kan köpas till på premiumbolag tänker jag att man måste vara medveten om att den dels rent objektivt är medioker, dels oerhört dyr i förhållande till vad man får.

Resenärer tenderar att vara villiga att betala orimligt mycket för att få möjlighet att konsumera “lyxen” just under de få timmar av resan då man befinner sig uppe i luften. Jag menar att tillvalen helt krasst inte är speciellt lyxiga om man skulle sätta in dem i en annan kontext.

Gott om plats, filmtittning, matleverans och fri dricka kostar ju exempelvis en obetydlighet på land.

Så slutsatsen blir: sov på planet, ät och drick på resmålet. Titta på film hemma i soffan.

1 gillning

Inte helt lätt för flygbolagen att över tid hålla planen i luften med de prisnivåerna.

Jag har flugit med dem och jag är fortsatt av uppfattningen att det är två helt olika tjänster. Det börjar redan på flygplatsen, som till att börja med ofta ligger helt off.

Ja verkligen, det enda som är värde i business, förenklat, är benutrymmet och det är väldigt dyra centimetrar - om man inte bokat med poäng eller annat erbjudande.

Du vet om att Ryanair numera flyger från Arlanda, Kastrup, Landvetter och Oslo. Stockholm Skavsta, Köpenhamn Malmö, Oslo Torp är inte längre huvudflygplatserna för Ryanair. Göteborg Säve är nedlagd.
Kvar av klassiska Ryanairflygplatser är väl nästan bara Paris Beauvais som är mindre Paris än Skavsta är Stockholm. London Stansted fungerar utmärkt med Stansted Express…

2 gillningar

Nej helt rätt, jag ville bara visa på att saker och ting har förändrats vad gäller prisnivåer för flygresor och jag tog ett extremt exempel.

1 gillning