Jo, men från fel terminal oftast. Men ja, det är lite av ett lyxproblem.
Sedan är ju världen större än Arlanda.
Jo, men från fel terminal oftast. Men ja, det är lite av ett lyxproblem.
Sedan är ju världen större än Arlanda.
Jag vill inte bråka om åsikten, och den här spaningen är naturligtvis rent anekdotiskt men,
… på Arlanda flyger just nu Ryanair från terminal 4. Betydligt kortare ledtider för bagage, kort kö till säkerhetskontroll och nära till gaten.
Sas också flera avgångar från terminal 4, men de har sin incheckningsdisk vid terminal 5. Resenären måste gå dit, lämna väska och sedan gå tillbaka till terminal 4 i katakomberna bakom säkerhetskontrollen. Åtminstone någon kilometer eller två.
Min poäng är att flygandet förändras över tid. Det som var en sanning då behöver inte gälla idag. I början var Ryanair bedrövligt. Nu erbjuder bolagen en mer ekvivalent reseupplevelse, tycker jag.
Man kan göra många olika jämförelser, t.ex. lågprisbolag vs “vanligt flygbolag” eller ekonomiklass vs businessklass/första klass.
Om det är värt prisskillnaden beror på hur stor prisskillnad det är och hur stor betydelse den extra kostnaden har för ekonomin.
Om det egentligen inte spelar någon roll för ekonomin om man betalar mer är det kanske dumt att inte göra det. Rikast på kyrkogården är inget mål jag har.
Vad kan man få när man betalar mer? (Inte alltid.)
“Vanligt” flygbolag vs lågprisbolag:
Avgång från och ankomst till flygplats med bättre läge och kommunikationer.
Möjlighet till flygbyte på samma biljett, bra vid förseningar och inställda flyg.
Flygbolag som ingår i en allians, bra vid förseningar och inställda flyg.
Bokad plats på planet.
Kundtjänst som är lättare att nå.
Ekonomiklass vs businessklass:
Kortare kö för “bag drop” och säkerhetskontroll.
Tillgång till lounge med mat och dryck, inte alltid bra kvalité men ganska ofta.
Större tillgång till kundtjänst på flygplatsen, bra vid förseningar och inställda flyg.
Valfrihet att gå ombord först eller sist.
Stor chans att kunna placera handbagage “på hyllan” vid platsen.
Mat och dryck på planet, inte alltid bra kvalité men ganska ofta.
Mer utrymme på planet.
Större tillgång till toaletter på planet.
Bättre möjlighet att röra sig på planet.
Plats längre från/framför motorerna, klart tystare.
Först av planet.
Första bagaget på bandet. (Ganska ofta men tror inte att det gäller på Arlanda!)
Finns säkert mycket mer.
Hur mycket extra det är värt att betala för det varierar förstås från fall till fall.
Om jag ska flyga en liten kort stund, t.ex. till Oslo, fungerar Norwegianbussen bra men annars tycker jag oftast att det är värt att betala det extra det kostar.
Förr kunde man flyga ut med ett bolag och hem med ett annat. Alla bolag var klart billigare på ett håll förr och oftast dyrare hemresa. Detta tricket verkar inte fungera längre. Det verkar enklast och billigast att flyga ToR med samma bolag.
Vi kan ha haft extrem tur med Ryan Air men det har alltid varit i tid och flyger man 2 timmar inom Europa är det ju helt ok standard. Säkerheten kan jag dock inte uttala mig om.
Förra sommaren försökte jag boka en resa men betalningen med mitt kort gick inte genom. Varje gång jag sedan försökte betala för resan gick priset upp. Jag betalade på annat sätt till slut. Men resan blev 2000kr dyrare.
Har undrat om sajterna försöker blåsa oss genom att ta reda på hur angelägna vi är om en viss resa, hotell etc.
För några veckor sedan läste jag en artikel via en länk från Monevator Det visar sig att “dynamisk prissättning” eller “diskriminerande prissättning” är en stor grej som det skrivits mycket om. Dessutom hjälper inte heller Inkognito-läget i webbläsaren.
Efter lite pyssel och diverse justeringar byggde jag ett gratis portabelt verktyg som löser det problemet utan att du behöver installera något. Du hittar det på www.handlatryggt.se. Källkoden ligger också öppet tillgängligt ifall du, helt riktigt, inte litar på sånt som du läser på ett nätforum.
Det skulle i alla fall vara intressant att veta om någon är intresserad av att testa och se i vilka situationer det gör någon skillnad att hindra diskriminerande prissättning.