Flygbranschen verkar ekonomiskt alltid vara i kris, så det avhandlar vi inte här.
Inte heller miljöaspekterna som vissa verkar älska att diskutera.
Det jag är intresserad av i den här tråden är att höra hur ni tänker kring flygandet i främst jobbet men även privat - ut ett effektivitets- och bekvämlighetsperspektiv.
Jag kan börja med mig själv.
Sedan pandemin flyger jag inrikes kanske 5–10 % av vad jag gjorde innan pandemin, men åker även mindre tåg och kör färre mil med bil eftersom både jag och kunder helt har skiftat mindset.
Istället för ”det är bra om du kommer” är det numera ”det är bra om vi kan ta det remote” som gäller. Väldigt viktiga saker eller sammanhang där man inte känner varandra motiverar fortfarande fysiska möten - men i övrigt verkar alla helt överens om att mindre resande spar tid och pengar samt ökar kvaliteten på den anställdes tillvaro. Mer tid kan spenderas på jobbet istället för resande och fler kvällar med familj och vänner istället för i en gate.
Jag tror detta kommer fortsätta ännu mer. Därav intressant att höra vad ni tror om svenskt inrikesflyg - kommer det ens finnas på mindre propeller-orter om 10
år?
Privat å andra sidan verkar det istället blivit mer polariserat. En sidan vill ta igen efter pandemiåren och det minskade resandet i tjänsten - andra gruppen har insett hur skönt det är att slippa krångla med resande även på fritiden och tar bilen istället till något sommarställe i närheten där de finner ro.
Känns som vissa grejer fortfarande är på högvarv typ konferenser etc etc. Där har beteendet inte ändrats. Sen tror jag aldrig det kommer minska, finns ett värde av att fortsätta ha såna konferenser fysiskt. Blir inte samma grej digitalt.
Presentationer är värdelöst genom teams, främst för den som presenterar, känns som man pratar i ett svart hål och man får noll kontakt och frågor.
Konferenser ja. Presentationer, tveksamt för min del, webbinarerr mycket enklare att lyssna in på utan att lägga en halv dag på att ta sig till stället.
Ser det som helt omöjligt att konkurrera. Ytterst få reser för själva resan.
Ja, och på inget sätt en affärsmässig service. Jfr SJ-vagnar från femtiotalet med undantag för några få sträckor.
Oh yea.
Plus restidskostnaden för den längre restiden.
Men är det inte det som är grejen. Varken affärsresenärer eller barnfamiljer vill lägga en minut mer på själva resandet. De vill till näst punkt asap, till en låg kostnad.
Tur för dig, men med kunder över hela landet, i Europa och övriga världen är det svårt att ta bil eller tåg
Självklar, det är logik. Men åka tåg till Portugal för att stäng en viktig affär eller lösa ett svårt problem är knappast något som motiverar en restidskostnad på 24x4 eller vad det blir.
Affärsfolk OK. Barnfamiljer kan vara tvärtom…
Mina ungar vill inte gärna sitta mer än en timme i stöten på tåg/bil/flyg så kan mycket väl tänka mig att en långsam tågluff i Europa skulle kunna funka. Speciellt om det är lite flexibelt med avgångarna så man inte behöver passa tider.
Särskilt flexibelt var det inte för oss. Vi bokade alla biljetter och hotell i förväg. Jag vet att många reser med Interrail men även där måste man boka sittplatser, med olika regler för varje tågbolag.
Tog en vecka att resa från spanska sydkusten. Men då tog vi paus några dagar, både som buffert och för att det var semester så vi ville turista. Själva resandet gick förvånansvärt bra! Tågen i Spanien, Frankrike och Tyskland är både snabbare och mer bekväma än svenska tåg. tjoff så var man framme. Både det helt fantastiska TGV-nätet och de lite mer normala DB ICE-tågen slår hål på myten om Sverige som ett stolt tågland. Man blir inte speciellt sugen på att sätta sig på X2000 eller MTRX om man säger så…
Det var i alla fall helt klart en trevlig och mysig upplevelse. Kommer tåga mer i Europa kommande åren Men jag tror inte vi blir av med flyget. Vi flög ena vägen…
Tåg i Sverige är en otroligt dålig kundupplevelse.
Exempel:
Det börjar redan på stationen där vemsomhelst kan traska in med vadsomhelst.
Noll säkerhetskontroll?!?
Ingen exklusivitetskänsla. SJ-lounge sämst. Trångt och obefintligt utbud av mat och dryck.
Undermåligt underhåll. Mer eller mindre endast snabbmatsrestauranger.
Sen väl på tåget. Folk släpar in enorma väskor. McDonaldspåsar som osar. Obefintligt in-train entertainment får folk att sitta med mobilen. Många med högtalare på !?! Wi-Fi svajigt. Ingen platsservering, ingen duk, plastbestick. Total brist på hänsyn. Skakigt och ryckigt. Filtsäten som knappt går att luta, än mindre fälla helt. Toaletterna ska vi inte ens prata om.
lägg till ett biljettsystem som är helt katastrof. Går inte att köpa biljetter till påsk i julhelgen. Prissättning som är mkt märklig. Svårt att förstå om man åker bakåt eller framåt (varför finns ens bakåtplatser?). Priopoäng värdelösa, kan inte ens boka en resa till Paris med dem.
Jag kommenterar inte ens pålitligheten mtp tidtabell.
Detta tycker jag ändå är en feature jämfört med flyget, är så gött att vara på stationen 5-10 minuter innan avgångstid istället för långa köer till säkerhetskontrollen som är svåra att förutspå. Man slipper också checka in, lämna bagage, hämta bagage, ta sig mellan flygplats och stan, tvingas igenom någon shoppinggalleria för att ta sig till gaten, överdrivna mat/dryckpriser.
Sen folks beteende på tåg nu för tiden kan man absolut diskutera. Allra värst är de som av någon jävla anledning ska ha högtalaren på under mobilsamtal, vad driver dessa människor??
Senaste tågresan ute i Europa var dock en väldigt trevlig upplevelse, härligt att hinna se många platser under samma resa och verkligen uppskatta hur många olika kulturer som ryms på vår kontinent. Känns som folk beter sig bättre på tågen ute i Europa också.
Jo men jag tycker det är konstigt att man inte får ta med sig en handväska in på Gröna lund eller fotbollsmatch, men på tåget får man rulla in ett kylskåp utan kontroll.
Haha, ja det är inte så logiskt. Tyvärr kan det nog bli säkerhetskontroller även på tåg i framtiden om det sker något större terrordåd. När jag reste med tåg i Indien var det (bristfällig) säkerhetskontroll på tågstation i Delhi. Det är också säkerhetskontroll om man ska ta tåg mellan England och Frankrike har jag förstått.
Det kan finnas en mellanväg. Varför skall en tågstation vara en öppen galleria? Det hade räckt med att man skannar biljetten (jfr tunnelbanespärr eller inpassering till säkerhetskontroll) vid inpassering. Då skulle det bli en miljö som var ordnad för de som har där att göra. Inte ens på en tunnelbanestation får personer visats som inte skall resa. Men på tågstationen kan vilken random-person som helst cirkulera hela vägen in till perrongkanten.
Och ja, det finns oerhört mycket skit till ockerpriser på en flygplats.
Ang bagage, kan också lösas genom att man får betala separat för större bagage. Där varje bagage har en reserverad hylla i vagnen. I övrigt kunde det i biljetten ingå att man får ta med sig en väska motsvarade kabinväskemått - istället för som SJ kör nu, inte mer än du kan bära… när folk kommer med en maxad rullväska och en 200-litersrygga.
Ja, börja med att se till att tågstationen blir en plats för de som skall resa, och bemanna den med personal. Då kan man inreda med andra material än massivt stål och träbalkar och faktiskt göra det rätt mysigt. Samt ha lounger för de som vill betala för det.
Helfestlig kommentar tyvärr är det sant. Merparten av detta skulle gå att styra upp, bevisligen har man gjort det utomlands.
Bara en del av problemet men inte desto mindre. Att kunna boka alla tågföretag i åtminstone hela Europa och ett år framåt är inte orimligt från ett och samma ställe 2024.
Inte ett särskilt stort problem i andra länder heller, särskilt inte i Schweiz och Japan.
Kan det ha att göra med att 99 % av tågen i Sverige drivs av ett statligt bolag som skall samarbeta med ett annat statligt bolag som ansvarat för rälssystemet senaste 100 åren?
Skulle aldrig tänka tanken att kliva på ett inrikesflyg här - varken privat eller i tjänsten. Hålla på och hatta ut till flygplats, stå i säkerhetskontroller och flytta sig hela tiden så att man aldrig kan få något gjort under resan. Otroligt besvärligt! Föredrar att vara på stationen i min hemort 10 minuter före avgång och sätta mig på tåget och jobba eller plocka fram pyssel till barnen (som trivs mycket bra på tåg!). Endast upp till riksgränsen skulle dörr till dörr-resan gå snabbare med flyg, men eftersom det är nattåg dit så känns det ändå som att de resorna går snabbare med tåget än flyget. Tycker det känns helt rimligt att inrikesflyget har fått svårt att konkurrera. Dessutom är ju faktiskt tåget punktligare än flyget, även om det inte riktigt låter så i folkmun…
Ut i Europa känns besvärligare med tåg, men sedan pandemin har vi slutat åka utomlands. Vi insåg att det inte längre finns något som lockar oss med utlandsresor. Börjar det locka i framtiden gissar jag att vi tar bilen och gör en längre resa av det.
Det är ju inga Märklintåg som man bara kan vända vid slutstation. Är alla platser framåt åt ena hållet så blir de ju bakåt åt andra… Roterbara stolar känns som byggt för konflikter och tvivelaktig funktionalitet.
Hade önskat att jag tyckt så med, men har än så länge ett stort intresse att besöka nya platser runt jorden.
Ytterligare en faktor som indikerar att tåg inte riktigt hängt med i utvecklingen. Att kunna erbjuda en plats med näsan framåt när man kör känns självklart 2024.
Tack, får kolla den någon dag. Förseningar kan vara ett komplext område att mäta och det kan lätt bli att man får det resultat man önskar när man jämför stora volymer mot varandra på olika sätt.
Haha, nä inte direkt Men det jag syftade på var just att grundkonstruktionen är gammal. Du måste anlägga en underhållskrävande särskild väg (räls) dit man skall köra med väldigt lite flexibilitet.
Vanlig asfaltsväg ger större möjligheter för att t ex vända en buss innan den skall köra tillbaka. Liksom att ta andra rutter vid behov.
Gäller även flyget som kan åka i valfri riktning och ta vilken väg närsom eftersom man bara är beroende av flygplatserna och inte allt däremellan eftersom allt luft är väg.