Jag måste bara få ventilera efter min tågresa Stockholm-Göteborg idag. Betalade extra för tysta kupén för att kunna jobba och få lite lugn och ro. Vilken jävla mardröm det blev.
Det började redan vid Södertälje när en kostymkille klev på och DIREKT började med Teams-möten. ‘Ja hallå, jag sitter på tåget men vi kan köra!’ Skrek han som om mottagaren satt på månen. Hans dator plingade konstant med notifications och varje gång någon pratade i mötet lät det som en jävla fotbollsmatch genom hans högtalare.
Vid Katrineholm klev två tjejkompisar på som uppenbarligen trodde att ‘tyst kupé’ var en rolig suggestion. De snackade och skrattade konstant. När en äldre dam vänligt påpekade att detta var tysta kupén fick hon ett ‘ja men vi pratar ju tyst!’ tillbaka. Tyst som en byggarbetsplats kanske.
Höjdpunkten kom i Hallsberg när någon började FaceTime-prata med sina barn. Hela vagnen fick höra om läxor, middagsplaner och något bråk med storasyster. När jag gav honom en irriterad blick log han bara och fortsatte prata som om han satt i sitt eget vardagsrum.
Konduktören? Helt tandlös såklart. Gick förbi flera gånger utan att säga ett ord. De där skyltarna om tyst kupé kunde lika gärna varit skrivna i osynligt bläck.
Det värsta är alla ursäkter. ‘Jag måste ta det här samtalet.’ Nej, du MÅSTE inte. Du VÄLJER att skita i alla andra. ‘Det är ju ett viktigt jobbsamtal!’ Ja, och det är därför det finns andra vagnar. ‘Men jag pratar ju tyst!’ Nej, det gör du INTE.
Varför är det så jävla svårt att respektera en så enkel regel? Det står TYST KUPÉ på varenda vägg. Det finns typ 7 andra vagnar där man får prata hur mycket man vill. Men nej, dessa huvudlösa nötter MÅSTE sitta just här och förstöra för alla andra.
Nästa gång tar jag bilen. Eller flyttar till ett land där folk faktiskt respekterar tysta kupén. Finland kanske? Där skulle nog ingen våga bryta tystnaden…
Sa du inte till? De gånger jag bokat i tyst kupé har jag ingen lust att höra på så’na idioter utan säger till istället. Fick de ingen annan plats på tåget får de pallra sig iväg till bistron och gapa vidare där isf.
Jag förstår frustrationen. Men om jag får fråga @tuta - hur kan vi hjälpa dig? Vill du ha stöd? Empati? Råd? Coaching? eller bara få kräka ut en frustration? (inget illa menat med formuleringen, jag brukar själv ringa en kompis och säga ibland att jag behöver bara få “kräka” ur mig).
Med det sagt, jag är inte helt säker på att detta är en tråd som kommer bidra positivt i varken ditt eller andras liv. Håller lite koll på den, men överhängande risk att jag stänger den.
Jag säger ifrån och backar inte en diskussion om det blir någon. Dock tycker jag att det är så supertråkigt och jobbigt att det gränslösa är det nya normala. Gäller tyvärr inte bara tåg och tysta vagnar.
Att ventilera som ts skriver att behovet är handlar om att prata av sig och visa/ yttra sina känslor. Förhoppningen är nog bara att någon lyssnar och förstår, inte att det ska vara en problemlösning.
Om jag skrev om mina upplevelser och känslor skulle jag bli ledsen över ditt inlägg, framförallt ordvalet att kräka ut en frustration. Jag upplever inte att ts kräker ur sig och för mig är ts inlägg ett bidrag då jag tycker att det är fint att se att någon annan bryr sig om det gränslösa som också jag upplever.
Jag förstår att en sådan här tråd kan spåra ur men det beror inte på ts inlägg utan på hur man bemöter ts inlägg.
Var inte menat något illa. Just det med “kräka” är något jag brukar ta med två av mina vänner, typ jag ringer ibland och bara säger: “Nu måste jag få kräka lite” så bara lyssnar det (och garvar lite åt mig). Men det känns ändå skönt.
Blir minst lika irriterad på de som vurmar för kollektivtrafik. Det är så uppenbart upplagt för problem. Allt från stöld, terrorbrott och smittspridning till vardaglig irritation som i ts.
Vore egentligen lätt att övervaka lugna cupén och bötfälla allt prat. Perfekt extrainkomst för transportbolagen. Ett par-tre tusen för varje samtal skulle nog få tyst i cupén.
Brudarna hade jag nog sett som lost case, men kostymnissen hade jag.gått fram och tagit datorn och sagt till hens kollegor att han dissar alla i den tysta kupen där man inte får ha Teamsmöten och alla hör vad mötet handlar om och smällt igen locket.
Jag har åkt extremt mycket tåg och suttit många, många gånger i tyst avdelning och ofta upplevt samma sak.
Noterade flera olika anledningar till att folk inte respekterar tyst avdelning.
Först den enklaste gruppen - dom som inte bryr sig och lever i sin egna lilla värld utan pratar på som om dom äger tåget. Dom brukar vara enkla att få tyst på med en vänlig tillsägning.
Sedan telefonpratarna som väljer att boka eller helt enkelt gå in i tyst avdelning för att prata i telefon för att det ( oftast ) är tystare där. Dom tror att det är därför det det finns tyst avdelning för att man skall kunna tala i telefon lite mer ostört. Dom är mer knepiga att få tyst på för dom befinner sig ofta i viktigt samtal om företagets strategiutveckling eller liknande.
Sedan resenärer som är utsatta för trafikstörning och hamnar i tyst avdelning efter anvisning av tågpersonalen. Dom har inte bokat tyst avdelning och vill inte vara tysta bara för att deras tåg blivit inställt och dom hamnat på annat tåg och i tyst avdelning. För dom är resen ett tillfälle för umgänge och ljudliga samtal.
En liknande variant är dom som skall med 08.21 till Köpenhamn och det finns bara platser kvar i tyst avdelning, Dom bokar, reser och pratar för det är inte deras fel att det inte finns platser i vanliga delen av tåget.
Slutligen finns det barnfamiljer som väljer tyst avdelning för att barnen skall få lite lugn och ro och kanske sova. Vad som dock händer är att dom inte gör alls sover utan istället börjar gråta och skriker högt. Så vad skall dom göra om barnen gråter och skriker - det är naturens sätt för att små barn skall påkalla uppmärksamhet när dom inte har det bra.
( Det finns en variant som jag upplevt flera gånger och det är när en stressad och utmattad barnfamilj hamnat i tyst avdelning pga av trafikstörning och - med rätta - inte är ansvarig för att det blir rejält livat och ljudligt då dom ursprungligen bokat vanliga platser. )
TIPS: Boka vanliga platser och ta på dig bra ljudisolerade hörlurar med brusreducering så slipper du irritera dig över ljudliga zoom-möten i tyst avdelning. Fungerade bäst för mig i alla fall.
Håller med. Varför bokar man sådan avdelning om man ska hålla möten och prata i telefon? Har noterat samma sak. Efter att ha grävt lite i det så är det dock inte helt självklart vad som gäller. Det är på SJ nämligen inte ”tyst” avdelning längre, utan kallas numera ”2 klass Lugn”. Många gånger hålls inte ens någon extra annonsering av personal äen om vad som gäller där, eller info om det inkluderade kaffet/minifrukosten. Tyvärr har det skapat en märklig gråzon som inte gynnar någon annan än SJ.
Denna klass är enligt min mening numera endast ett merförsäljnings knep från SJ:s sida, där de kan ta lite extra betalt och lura in några i denna helt onödiga mellanklass. Det kaffe som ingår har de flesta ändå gratis på sina Prio-kort.
Japp, det stämmer… (fast kupé då ) och med normalt folkvett och lite guidning från skyltarna så är det ju inte raketforskning att bedöma vad det innebär:
Utmaningen är väl att det finns väldigt många som saknar folkvett, av olika anledningar. Och de blir fler och fler känns det som.
Har blivit fysiskt hotad när jag sagt till (lugn och sansad tillsägelse). Det var en kostymnisse som brusade upp och blev väldigt störd på att bli ombedd att ta samtalet utanför kupén. For upp och bröstade upp sig som en tupp För att inte riskera att själv bli åtalad för misshandel undviker jag numera att säga till. Vilket i förlängningen bara ger såna individer frikort att göra som de vill. Är väl den utvecklingen vi har i samhället, individualism in absurdum.