Vet egentligen inte vad jag vill ha ut av tråden men vi får se om jag får ihop något vettigt
För nu är det min tur att spy galla!
Såhär är det… Jag är i grund och botten en mycket positiv person som har lätt till skratt och gillar djupa samtal med rätt människor. Jag ser mig själv som rätt stoisk och som en stabil medarbetare, vän och medmänniska du kan lita på i vått och torrt.
Jag har inga problem med att kallprata med någon om allt från vädret till Ukrainakriget, klimatförändringarna, universums ursprung, eller vilka sexuella kinks man har (Ey, jag dömer inte!) . Men det jag verkligen har problem med och som rubbar mitt sinnestillstånd är personer som är kroniskt negativa till allt!
Alltså inte någon som öppnar sig över hur svårt det har varit med en bortgång i familjen eller något annat tragiskt och söker tröst. Utan folk som har som reflex att från ingenstans basunera ut valfri löpsedel ur Aftonbladet imorse och tillägga hur landet är i förfall, eller hur dumma i huvudet andra människor är på den här planeten.
Gärna utan några egna förslag på hur man löser problemet i fråga.
Det jag dels stör mig på är att vardagen blir ytterligare förpestad av det här, när media redan gör ett väldigt bra jobb att upplysa oss om världens problem. Men också hur värdsliga problemen alltid ska vara. Jag är en stark förespråkare av tacksamhet och relativisering. Det är visst relevant att tänka på skrönan “Barnen i Afrika” eller “civilbefolkningen i Ukraina” när man ska jämra sig över sin lott i livet!
Halvrelevant stand-up för att lätta upp stämningen:
Sitter man och samtalar med mig bor man i ett fantastiskt, demokratiskt land under en blipp på radarn av mänsklig historia. Det spelar ingen roll om räntan är si, inflationen är så, gängkriminaliteten är såhär. Inte för att det inte är reella problem, utan för att de inte löser sig genom att man spyr galla fikarast efter fikarast!
Kom gärna med ett intellektuellt inspel till mig på hur man löser valfritt problem i samhället. Hur man själv har engagerat sig politiskt/ideellt för att påverka det ena eller det andra. Men kom inte och sprid dynga mot andra människor eller sakernas tillstånd bara för att!
Det säger väl kanske mer om mitt umgänge än något annat. Men dessvärre har jag noterat samma tendenser hos mina föräldrar, och jag vet inte om det är min medvetenhet kring det här, eller om det här är en strömning i samhället? ![]()
Frågan får väl bli: Hur hanterar jag detta? För det är väl mitt problem i slutändan om andra mår bra av att spy ur sig tillsammans på det här sättet… Jag är väl i minoritet.