Varför gillar så många att prata i högtalartelefon?

Måste bara fråga här i forumet, varför är det så många som har sina privata samtal med högtalaren på så alla runt omkring hör hela konversationen?
Har flera grannar i BRFen som sitter på sina balkonger mot innergården och pratar med högtalartelefonen på. På restauranger mm är det samma sak.
Mycket störande tycker jag, jag vill inte höra andras samtal.
Jag är snarare tvärtom, vill inte att någon utomstående ska höra mina privata samtal.

11 gillningar

Offentligt brukar jag inte göra det men högtalartelefonen frigör ju händerna och låter mycket bättre än den lilla burkiga högtalaren man har mot örat.

3 gillningar

Jag undviker helst att prata i telefon, om jag kan. Likadant blir jag obekväm om det ringer på dörren och jag inte väntar besök.

9 gillningar

Varför använder man inte hörlurar när man är utanför sina egna väggar? Jag förstår icke detta. Folk i samtal på tunnelbanan, barn med lekplatta på flyget.

Ja ja, jag vet att jag är en dinosaurie. Men jag tycker verkligen från djupet av min själ att samhället lider av svåra ljudföroreningar.

12 gillningar

Jag tycker att det här är intressant. För det är ju ingen skillnad på person med motparten i högtalarna vs två personer mittemot varandra. Irriterar ni er på det också? Alltså att folk pratar på offentlig plats. Eller är det just telefonen, som möjliggör för samtal med människor man inte kan sitta mittemot, som gör att det blir störigt?

Jag är en sådan som faktiskt provat fråga folk på stan. Varför högtalartelefon? Svaret har oftast varit ”Va!?” :joy:

2 gillningar

Måste vara det mest svenska man hört denna veckan :joy:

5 gillningar

Frigör båda händerna ju! Sen tycker jag det är ganska äckligt att ha mobilen mot ansiktet/örat/huvudet med tanke på den bakteriefälla det är :sweat_smile:

1 gillning

Rätt stor skillnad i ljudvolym. Enklare att höra någon som sitter bredvid. Blir inte samma ljudbild där alla möjliga andra ljud följer med genom mikrofon och högtalare.

3 gillningar

Skillnaden är att om man är där på plats och diskuterar så kan modulera sin röst beroende på omgivngen.

5 gillningar

Jag tror det beror på att en konversation helt enkelt låter mycket mer i högtalartelefon än när två personer sitter jämte varandra och pratar. Sitter man på ett tåg tex så pratar man betydligt tystare om man har en person jämte sig jämfört med en person i högtalartelefon… Det ekar verkligen så man hör konversationen flera rader bort.
Likadant är det hemma i BRFen, de som sitter fysiskt på plats och pratar med varandra på balkongen hörs betydligt mindre än en som sitter och pratar i högtalartelefon.

3 gillningar

Givetvis. Det ska vara tyst och lugnt. Man ska få vara ifred också. :face_blowing_a_kiss:

3 gillningar

Jag tror att många, inte alla, lyssnar mer aktivt när en ser att det är via telefon. Man bryr sig inte när två stycken sitter och skrattar och gormar.

Bluetooth-headset är en fantastisk uppfinning :grin:

2 gillningar

Min gissning är att detta beteende delvis kommer från reality-tv kulturen. Högtalare är en nödvändighet för produktionen. Sen har der blivit normaliserat och spridit sig som ett accepterat beteende. Upplever människor i storstaden som alltmer självcentrerade i hur man upptar rummet, både fysiskt och ljudnivå. Sociala medier har resulterat i att inget är “off-stage”. Livet är en scen som man brukar säga.

8 gillningar

Från chatten ang. barnuppfostran. Borde vi ta efter Japan när det gäller högtalartelefoner? :sweat_smile:

Japanese parents might tell children that a monster will come and punish them if they misbehave. For example, a parent might say that a monster will rip out their tongue if they are too loud, which can be quite effective in immediately quieting down the children

6 gillningar

Hehe ja, det finns många alternativ till att använda högtalaren. Jag springer dock inte alltid runt med ett sådant tillgängligt utan svarar kanske i första hand när det ringer. Tack för tipset, det hade jag verkligen inte tänkt på :wink:

1 gillning

Eller folk som sitter och kollar på videoklipp på högtalare och bara matar vidare. Eller lyssnar på musik på hög volym på telefonen på tåget eller någon offentlig plats. Extremt störande. Skränigt ljud så det hjälper inte att det är en bra låt ( fast det är det aldrig).

5 gillningar

Evolutionen kommer att lösa detta. ”Högtalarpratare” är det osexigaste som finns.

Have fun stayin’ single. :wink:

Men ärligt: Skaffa headset… homo erectus!

3 gillningar

Mycket bra fråga! Mobilen som en smörgås, Kardashian style.
Se DN:s Andrev Walden om att prata i mobilen med högtalaren på - DN.se

2 gillningar

Kanske en generationsfråga. För oss som talat på riktig telefon med snurrskiva så känns det bäst att hålla den mot örat.

1 gillning