Hemma kan jag göra det ibland vid t ex videosamtal eller om jag behöver händerna fria och inte har hörlurar. Ute i det vilda kör jag alltid lurar såklart.
Aha, är det så det kallas? Jag har alltid varit fascinerad över detta ytterst märkliga sätt att tala i en mobiltelefon.
En företeelse som jag inte förstår är de som alltid har en bluetoothenhet på örat utan att vara i ett samtal. Och de får heller aldrig några samtal. Vid något tillfälle tänkte jag att det kanske är en förstärkare, typ som en hörapparat. Men så såg jag honom plocka bort den när han skulle hålla en presentation. ![]()
Vanliga hörlurar för typ… musik/podd/ljudbok? ![]()
Eller menar du någon slags snäcka för just samtal?
Det är en snäcka på endast ena örat och de har på den även när de t.ex. pratar med mig.
Men erkänn de ser oerhört viktiga och upptagna ut när de går med sitt Bluetooth-headset blinkande i örat utan att prata
!
Kan bara svara för mig, men jag har sällan mitt headset tillhands när jag behöver det. Jag hör i princip inget på mitt vänstra öra, o det är så opraktiskt att hålla luren mot högra… Men, det är ytterst sällan jag pratar i telefon i offentlig miljö. Hemma är det ingen som blir störd.
Har inte sett blinkande BT headsets på 20 år … vilket år lever du i? ![]()
Finns en och annan försäljare/chef som springer runt med dem på jobbet.
Är det sådana som är för kontor och call-centers?
Dvs inget någon skulle ha när de går ute?
Då är jag med. Tänkte mest på sådant folk använder privat.
Detta är väl standard på ett genomsnittligt öppet kontorslandskap i Sverige idag? ![]()
Nej, detta är av en mindre variant. Han hade den på även när vi gick ut och lunchade.
Mina kommentarer var till TS som pratade om blinkande headsets.
Att folk har på sig airpod liknande prylar hela dagen ser jag ofta.
Njae finns en och annan som använder de privat också.
Hmmm… låter som samma typ av personer som bar (bär??) mobilen i ett clip som sitter i bältet. Min gissning är att du bara jobbar med såna som Rune och Lennart.
Och det mest respektfulla och civiliserade. Tack alla svenskar för att det finns några sådana värderingar kvar ![]()
Det konstigaste jag vart med om var en kille på Lidl som hade videosamtal med sin flickvän (förmodar jag) som låg i sängen i pyjamas. Han viftade omkring med den så det var hart när omöjligt för alla omkring att undvika och se, samtidigt som han orerade om hur dålig personalen på Lidl var.
Han kanske ville visa upp sitt kap för andra, men hon vägrar visa sig ute med honom? ![]()
![]()
Det mest bisarra jag varit med på var på tåget. Tre olika ”mackpratare” samtidigt i samma del av vagnen (X2000, så inte pendel el dyl). En pensionärsdam som fick tekniska instruktioner av sin son. En yngre kille som relationstjafsade med sin tjej på bruten nysvenska och en medelålders herre som hade ett långt samtal på vad jag tror var turkiska. Trion simultankacklade väl i 20 minuter ungefär. Turken höll ut längst.
Tur att det fanns lurar med musik att tillgå för undertecknad… ![]()
En dröm att åka tåg/tunnelbana i Tokyo. Inga höga ljud, inget onödigt prat och man viskade till varandra. Högtalarinformationen väl avvägd i ljudstyrka.

Nej inte lätt att prata när man står sådär ![]()
Min morsa som är 70+ går hela tiden omkring med högtalartelefonen på mobilen oavsett var hon är, tror inte hon vet vad reallity-tv är ens