Förslag till förbättring av Forum-chatten

Jag tror att dynamiken i chatten skulle bli mycket bättre om det skulle gå att införa en regel som gör att en användare bara kan posta ett inlägg i taget. Dvs om man har skrivit något så får man invänta någon typ av respons från en annan chattare innan man får skriva igen.

@moderatorer : Jag hittade ingen kategori för förbättringar av chatten. Om det finns en sådan så kan ni eller jag flytta inlägget dit.

4 gillningar

Det är bara att trycka pil upp och lägga till en ny rad på sitt senaste inlägg.

2 gillningar

Och om man ska kommentera olika inlägg som gjorts tidigare måste man lägga den kommentaren i ett och samma inlägg trots att det berör olika ämnen. Man kan inte kommentera ett inlägg i taget. Nej, det finns en anledning att chattar inte fungerar på det föreslagna viset. Det skulle bli väldigt styltigt och konstigt.

1 gillning

Ja jag inser ju att man kan lägga till hur många rader man vill genom att ändra sitt senaste inlägg men… En broms av något slag kan ju skicka en signal om att en chatt, och ett forum för den delen, handlar om dialog och utbyte av åsikter. Inte oändliga monologer ut i etern.

2 gillningar

Se till att skriv lite mer då istället för att gnälla på de få som skriver.

1 gillning

Ordet du söker är ”den”, ”han” eller t o m ”Gabriel”.

3 gillningar

Jag gnäller inte. Jag kommer med förlag till förändringar.

Jag och säkert några till tycker inte att det blir så bra flyt i chattandet när den typiska användaren gör ett eller max två inlägg och möts av en bombmatta av 5-10 inlägg varje gång.

Kanske är det dumt med restriktioner? Kanske vore bättre med upplysning från systemet?

“Nu har du skrivit 3 inlägg i rad utan svar. Ska du skriva ett till?”

“Nu har du skrivit 5 inlägg i rad utan svar. Ska du verkligen skriva ett till?”

“Nu har du skrivit 10 inlägg i rad utan svar. Ska du VERKLIGEN skriva ett till?”

3 gillningar

Vi moderatorer kan inte göra något åt det där men @janbolmeson eller @Oliver.Allemog kan säkert klura på något.

Fortsätt fylla på med idéer i tråden!

3 gillningar

Sorry, men jag förstår verkligen inte problemet med att någon skriver mycket i chatten. Varför ska det bara krav på att vara introvert och fåordig i chatten? Jag hade snarare önskat att fler skriver mer. Det kanske borde komma lite uppmaningar till folk som skriver lite att börja skriva mer! Det är mitt förslag.

2 gillningar

Om någon eller några tar all plats så blir det automatiskt svårare för andra att få en syl i vädret.

För egen del så har jag ingen lust att möta eld med eld.

Peace out.

1 gillning

Det är det som är det fina med chattar. Vem som helst kan skriva och tröskeln är väldigt låg för att göra det. Det går ofta många timmar och ibland dagar utan att någon skriver något. Om det finns något problem i chatten så är det snarare brist på aktivitet.

1 gillning

Är helt för att införa några restriktioner så att chatten inte nyttjas som någons personliga blogg vilket har en tends att ske av och till annars.

2 gillningar

Problemet i chatten är enligt mig aldrig att någon skriver för mycket. Det kan vara ett problem med vad en person skriver. Det finns en nivå av trollande som går utanför rimligt socialt beteende. Den gränsen har överskridits ibland.

(Och, ja, jag har också skrivit saker i chatten som jag borde låtit bli att skriva. Det går att hitta exempel på det för drivna arkeologer.)

Finns redan för 3. Enda effekten av förslaget så som jag kan se är att folk börjar skriva till många olika I samma inlägg. Jag känner inte igen beskrivningen att folk använder forumet som blogg.

Då är aplånga inlägg större problem, skulle jag säga. och det här förslaget ökar ju den risken.

1 gillning

Tror ärligt att folk drar sig från att skriva eftersom folk ej behandlas jämnt.

Kan ta ett exempel från idag som var delvis om politik.

Jag citerade vad 2 partier sagt på nyheterna. Flaggat och borttaget.

Samtidigt är där flertal som nämner flertal partier. Vissa personliga åsikter om partier. Och de står kvar ännu. Och är inte första gången som man sagt att x parti har sagt x och fått det borttaget. Samtidigt som kommenterar som säger jag tycker x partier borde göra x får står kvar.

Sedan har vi ju regler om politik. Men det var bara ett exempel.

Värre exempel är när de inom inne kretsen utan anledning tex förolämpar någon. Så blir den som försvarar sig med samma medel flaggad osv. Men attackerarens får står kvar. Tom får stöd från folk med makt.

För en trevligare chat borde det finnas tydliga regler som gäller alla. Både för den som blev medlem först i dag, och forumets favorit. Om tex reglerna är att gör man x fel hamnar man på 24 timmars time out. Ska inte tid som medlem eller popularitet ha påverkan.

3 gillningar

Verkar som att vi nu börjar glänta på pandoras box. Fine för mig! :slight_smile: Generellt tycker jag det ska vara högt till tak när det gäller åsikter och antal inlägg (sjukt att ens behöva nämna det). Däremot tycker jag tröskeln bör vara låg tex när det gäller personangrepp, mobbning, spam, hat och förstås sådant som är direkt olagligt.

Håller med Dan här ovan att det verkar finnas olika informell “status” för olika användare och att det finns en tendens att användare behandlas olika baserat på status. Känner även igen det där med att det finns nån slags “krets” som gärna ryggdunkar varandra och mobbar de man inte gillar. Intolerans, trakasserier och låg aktivitet skulle jag vilja säga är de största problemen. Inte att någon skriver fler än tre inlägg i rad :slight_smile:

1 gillning

OK. Tänk bara på att tråden handlar om chatten.

1 gillning

Ah. Ursäkta. Den känns spontant som att den gör sig bäst frisläppt?

Medhåll. Flagga sådana inlägg direkt. Tror det går att göra i chatten också.

1 gillning

Jag har “löst” det genom att blocka istället. Det fungerar bättre långsiktigt.