Provfunktion: Chat i forumet

Här kommer en prov-funktion och inte ett provprat. :grin:

Skaparna till forum-mjukvaran har lanserat en väldigt populär funktion i form av en chat. Jag har har aktiverat den för att se om det är något som vi tillsammans vill ha och se om det är något som skapar värde för oss.

Skillnaden på forumet och chatten är väldigt enkelt att forum-trådar är i fortsättningen även till för att ha diskussion, kunna läsa om ett specifikt ämne / fråga i kronologisk ordning och konversationer som är permanenta.

En chat är något temporärt, som är här och nu och som försvinner över tid. Det är mer för att skapa relation och hänga, skicka ett kort meddelande eller tipsa om något. Lite som chat på Messenger, Stories på Instagram eller liknande.

För att prova

Men som sagt, låt oss prova. Du hittar chatten uppe till höger bredvid sök-funktionen (1) på bilden. Sedan öppnas det en chat-ruta nere till höger (2) och där börjar vi med en forum-chat. Det går att skapa fler kanaler. Man kan även ha en personlig kanal där jag fick hjälp av @melwa med en flaggning.

Steg 1. Ladda om forumet (Ctrl + F5 eller Cmd + F5)

Steg 2. Klicka på chat-ikonen eller gå direkt till forum-chatten

Spännande tider. :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Krävdes omladdning av forumet (om man är inloggad) för att den skulle dyka upp. :slight_smile:

1 gillning

En chat för alla trådar? Jag är lite förvirrad vad den ska tillföra? Tvådelade konversationer mellan tråd och chat, fast i chatt har vi en multiplexad ström?

1 gillning

Nej, just nu har vi EN chat för forumet. :slight_smile:

Jag som hängt i den större delen kan väl konstatera att det är två HELT olika konversationer som förs på dessa två olika ställen. Vi kan ju säga så här; chat-diskussionen är rätt kul, personlig och meningslös i form av kunskap men väldigt fin och viktig ur relationsperspektiv.

Så jag skulle nästan säga:

• Trådarna = seriös diskussion, frågor och sådant som är relevant även i framtiden
  • Chatten = relationsorienterade för oss som hänger i forumet som också är temporär och egentligen inte relevant efter att den ägt rum.

Hoppas det blir tydligare?

Typiskt exempel från chatten ikväll (tänk på att det är fredag kväll) :joy:

5 gillningar

Ett par frågor om forum-chatten.
Hur kommer man till senaste inlägget i chatten utan att scrolla så mar får atros i pekfingret? Om jag klickar på chatlänken så kommer jag till 13/6 då jag senast hade chatten öppen. Det är hundratals inlägg efter det.
Nu när jag öppnat och stängt chatten några gånger kommer jag till slutet av chatten när jag öppnar den.
Jag har även fått en avisering att någon nämnde mig i chatten, klickar jag på det så kommer jag till chatlänkarna men inte till inlägget där jag omnämnts.
image

Klicka på knappen

3 gillningar

Den finns inte på datorversionen.

Jodå. Du får scrolla uppåt/nedåt lite grann så den vet att du är i chatten. Så skall den dyka upp, om än väldigt ljusgrå så svår att se.

1 gillning

Haha, den har mina ögon ignorerat. Kanske för den har samma gråa ton som knappar som är “utrgråade” och inte går att klicka på.

Ska försöka göra den tydligare senare idag. :+1:

1 gillning

Annars går det väl att greppa tag i scrollbaren och dra den längst ner?

Förlåt om det var mitt taggande av dig som drog dig tillbaka @Zaphod. :sweat_smile:

1 gillning

Alltså, om någon någonsin har funderat på värdet med chatten, så kan jag bara posta den här bilden som händer live just nu… Var länge sedan jag skrattade så gott som här. Fantastiskt stämning, så du som ännu inte hittat hit, gör oss sällskap, vet jag, :hotdog:

eller när det spårade ut med korv.

7 gillningar

Är det bara jag som får ‘profilrutan’ utanför min skärm när jag klickar på en profilbild i chatten (som jag har i miniformatet)?

@janbolmeson

Hoppsan, vad har hänt med mig där… är jag utanför? :face_with_diagonal_mouth::joy:

2 gillningar

Jamen precis!
Jag skulle granska din nya avatar… och så halkade du liksom till hälften ‘ur bild’. Skumt, eller hur?!

1 gillning

Det kändes inge bra med en ny avatar, så Jan behöver inte granska mer nu :joy:

2 gillningar

Fast tyvärr gäller det alla när jag klickar på en avatar i chatten. :scream:

1 gillning

Hur är det om du maximerar chatten?

Var tvungen att testa. Likadant.
Dubbelkollade dessutom så det inte var mitt fönster som slutade utanför skärm, så jag drog in den så det syns att avatar-popup:en hamnar utanför browserfönstret:

1 gillning