Det där borde gälla på alla platser! Finns väl ingen anledning att ha några andra regler? Eventuellt skulle de kunna ha “egen kupé” där man kan ha möten etc.
Det här är ett lagom dimensionerat problem! Perfekt tråd när tidningarna är fulla av geopolitik.
Visa mig din tysta kupé och jag skall säga hur ditt land mår.
Jag skulle tänka så här att om man för en tågbiljett har betalt och som kanske även kostat extra så borde det förväntas att man får det som utlovas. Annars borde man få någon slags kompensation?
Vet inte exakt vilken tågoperatör du har åkt med men om det är SJ AB så borde det förväntas att personalen ombord ser till så att regler efterlevs. Det kan sägas att SJ AB har ändrat sin tidigare Tysta kupe/vagn där det skulle vara tyst, numera heter det Lugn och att det ska vara låg samtalsvolym. Men vissa resenärer kan nog uppfatta “låg samtalsvolym” annorlunda. Kanske uppmuntra folk att prata teckenspråk istället… Men om man inte kan vara tyst så borde man bokat annan biljett, vanlig eller första klass?
Påminner mig om en resa jag gjorde i Indien tillsammans med min fru för några år sedan. Vi skulle åka tåg till Agra för att se Taj Mahal en gång, vi bestämde oss för att lyxa till det med varsin sängplats då det skulle vara en rätt så lång tågresa.
Efter att ha stigit på tåget och hittat vår sektion på vagnen så upptäcker vi att det redan sover en man på min frus bädd som ligger upptill. Hans familj sitter precis under på min bädd och hyschar mig så att mannen inte ska störas. De sitter där och håller på att hacka lök och förbereder mat i en kastrull. Tåget åkte i gåfart från perrongen så det gick alltid att beställa grönsaker från säljare utanför tåget som sprang längs med fönstret.
Slutade upp med att jag och min fru fick klämmas ihop tillsammans med familjen hela resan ![]()
Löken ingick i deras plan på att få egen kupé ![]()
Som förra detta väktare vill jag påpeka att detta råd kan leda till rättegång.
Att olovligt ta någons annan egendom är ett brott.
Kanske roligare att sätta sig ner bredvid den personen och “hoppa in” i mötet genom att säga något som: “jag har lyssnat på era förslag och jag håller inte med och har följande ideer som jag vill dela med mig av”. Synligt i kameran givetvis.
Undrar hur resten av mötet gått då ![]()
Nu är jag inte typen som sitter och vrålar i lugn vagn. Men hade det varit min dator hade “tar vi det därifrån” gärna inneburit att den som smäller igen locket på datorn hämtas av polisen vid nästa station.
Hade det varit en medresenärs dator hade det också gärna inneburit samma utfall för personen.
På öresundstågen finns det fortfarande tyst avdelning, och där har jag nästan aldrig problem med att någon pratar. Tvärtom, är det nästan en tävling om vem som är först med att be personen som pratar att vara tyst eller gå ut
Oftast är det dock en förvirrad turist som inte vet bättre
Klockrent förslag!
Är du säker på att DU satt i rätt kupé…? ![]()
Konduktörer hade i det närmaste polisiära befogenheter och fick handgripligen avlägsna de som inte köpte biljett eller var högljudda. De jobbade oftast i par, hade bastanta uniformer och var män med pondus.
Dagens “tågvärdar” är lite av en motsats till det gamla gardet. I sina kortärmade skjortor och spensliga armar springer de ensamma och säljer blaskigt pappmuggskaffe mot swish. När jag sitter nära någon som spelar dum och inte “förstår” att man måste köpa en biljett så har tågvärden till och med bett mig, närmsta man till hands, att förklara för resenären att de ska betala.
Sverige har haft ett stort socialt kapital med starka normer, men utan några konsekvenser och incitament så går det att utrota arbetsmoral och artighetskulturen.
Jag jobbar som lokförare. Vi får enligt järnvägslagen avlägsna personer, med våld om så krävs. Också omhänderta tills polis tar över dock högst sex timmar. Men man jobbar ju inte så. Företagen har andra instruktioner. Det finns många farliga människor som är ute och åker tåg och man riskerar inte personalen för en obetald biljett.
Okej, men förr var det resenären som inte riskerade sin hälsa för en biljett.
Var och varannan sprang inte omkring med kniv eller pistol då.
Så sant - varför har det blivit så tänker jag stillsamt.
Du låter som vissa hollywood stjärnor som sa att de ska flytta från USA ifall Trump blir president,ja tyst ska vara tyst ,du har rätt. Men att flytta från sverige bara för det ???