Dags att ge tågpersonalen en rimlig chans att försvara sig på jobbet om allmänheten har beväpnat sig så tungt. En skyddsväst, batong, pepparsprej, handeldvapen verkar inte mer än proportioneligt i självförsvaret från de tungt beväpnade plankarna.
Tips på hur man får tyst på på dem:
-
Det är ombordspersonalens ansvar att se till att det är lungt i lugn vagn. Säg till personalen när de går förbi eller kontakta dem i deras små kupeer där de sitter eller säg till personalen i bistron att se till att det kommer personal till den lugna avdelningen och tar hand om problemet.
-
Om du säger till själv, så säg till direkt på ett lugnt sätt som om du jobbade på tåget. Om du blir bemött med “men, jag pratar ju tyst” så stå på dig. Fråga om du behöver tillkalla personal eller om de kan vara tillräckligt tysta utan det te x.
-
Säg endast till själv om du är villig att driva ärendet vidare till personalen.
Övrigt:
Skriv till kundservice@sj.se och begär ersättning om du upplevt att komforten varit dålig.
Skriv till kundservice@sj.se och klaga/begär att de återinför tyst avdelning. Ju fler vi är som gör det ju bättre.
Vilket härligt önsketänkande att polisen skulle kunna komma om någon slog igen din dator ![]()
Tyvärr åker polisen inte ut på det. Dock har jag träffat på en person på tåget som berättade att han skulle få skjuts med polisen vid den station resenären sedan valde att stiga av vid. Och det stämde, det var två pikebussar - åtta poliser som kom och omringade honom och hämtade honom.
Har ingen förväntan om att det faktiskt skulle ske och skrev därför att det gärna hade inneburit det utfallet.
Min tanke med inlägget var dels att jag fann det lustigt att folk vill vara så häftiga på internet. Och dels att påpeka konsekvenser med att ta till våld.
Man kan köra med den vänliga fegisvarianten:
“Hej, kan du dämpa dig? Jag har sådan fruktansvärd migrän att alla ljud får mig att bli illamående och jag måste nog snart kräkas. Jag tog ju denna tysta vagn då jag trodde att det inte skulle vara höga ljud. Hur ska jag göra nu tycker du?”
Förfallet började med yuppienallen. Innan 1990 var det alltid tyst och lugnt på tågen.
En känsla man väl känner igen. Samhället är inte gjort för introverta, småtjuriga, medelåldersmän. ![]()
I Japan får man inte prata i telefon i tunnelbanan.
Jo, jag som jobbar på tågen fattar precis. Det är jättesvårt att ha ett isolerat samhälle ombord på tågen när folk gör hur som helst på alla andra ställen. Jag håller med dig helt och hållet. Det är som att ösa vatten ur ett sjunkande Titanic med en hink.
Du är inte ensam i din avsky. Vi är många.
Då fanns det även tågkupé, dvs man kunde stänga in sig i ett eget rum. Det var bättre förr.
Ännu mer världsfrånvända kommentarer från folk som lever i sin egen nostalgiska bubbla. “Det var bättre förr” - ja, för på 80-talet fanns det inga problem alls, eller hur? Och Japan-jämförelsen - typiskt svenskt att romantisera andra länder istället för att ta tag i våra egna problem.
“Samhället är inte gjort för introverta, småtjuriga medelåldersmän” - vilken nedlåtande skitkommentar. Så om man vill ha basic respekt för gemensamma utrymmen är man plötsligt en “småtjurig medelåldersman”? Fint sätt att avfärda ett legitimt problem.
Och ni som kommer med era “du är inte ensam”-kommentarer - vad hjälper det? Ska jag känna mig bättre för att andra också lider? Fantastiskt! Vi kan alla sitta och vara tysta tillsammans medan idioterna tar över varenda jävla vagn på tåget.
“Det är som att ösa vatten ur Titanic” - ja, tack för den EXTREMT hjälpsamma metaforen. Så vi ska bara ge upp då? Acceptera att hela samhället går åt helvete för att ingen orkar ta konflikten längre?
Och ja, tågkupéer var bättre. Men det hjälper ju inte ett skit nu när vi sitter här med öppna landskap och folk som tror att hela tåget är deras privata konferensrum. Ni kan sitta och drömma er tillbaka till “den gamla goda tiden” medan resten av oss får stå ut med verkligheten.
Jag är inte naiv!
Som jag förstod det så tog inte du konflikten på din resa. Du tittade surt på någon men pratade inte med den/de som störde och inte heller med personalen.
Alltså vad vill du med dina trådstarter? Det här är ett forum (dialog och diskussion) där vi utbyter tankar och ideer och hjälper varandra att vandra livets väg någorlunda upprätt. Om du enbart vill prata av dig så kanske det är mer taktiskt att starta en blogg?
Nej, jag är inte naiv. Men jag kanske inte är lika känslig för yttre stimuli som du är eftersom jag klarar av att åka tåg.
![]()
Nej, men seriöst, vad är dina egna förslag på lösningar?
Tack för ett gott skratt! ![]()
Samhällståget är i expressfart på väg att störta ner i värdeavgrunden. Den tysta kupén är kanariefågeln längst fram.
Men precis som på Titanic är de flesta bara intresserade av vilket band det är som spelar på stora scenen ikväll.