Flygandet ökar kraftigt, och minskar kraftigt

Har blivit relativt krångligt att ta sig in på en flygplats, tyvärr av god anledning. Sedan till och från flygplatsen som ofta ligger lite avsides.
Tåg uppfattar jag som opålitligt, många är lite förundrade när man nämner buss men tycker det brukar fungera bättre. När jag rest med jobbet har jag frågat efter att ta egen bil istället.
Nu reser jag knappt alls med jobbet. Men skulle fortfarande föredra bil om det inte är alltför långa sträckor.

Privatresor är ju ofta längre, ska du till Medelhavet eller längre blir det ju lite annan situation. Annars är det svårt att slå enkelheten med att bara sätta sig i bilen och åka.

I Japan kan man vända på alla säten :slight_smile:
Så man kan alltid vända och därför åka i färdriktning, eller för den delen om man är fyra som reser vända så man sitter ansikte mot ansikte. Så det gäller att köpa in rätt typ av vagnar från början tänker jag.

1 gillning

Se där! Japan :jp: kan det här med tåg!

Men man ju bara spekulera i hur bra det skulle funka i Sverige? :joy:

Slutar med man får sitta roterad med ena sidan i färdriktningen? :blush:

1 gillning

Bortsett från förseningar och inställda tåg tycker jag att 1-klass sj-snabbtåg funkar bra. Speciellt om det är på sträckorna med sätena 2+1. (Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö ?)

Om jag reser själv blir resan behaglig om jag har ensamt säte+åker i färdriktningen+har fönster. (Alltför många platser borde kallas väggplats istället för fönsterplats!)

Förstaklass i andra tåg är ganska meningslöst och blir det ersättningsbuss är det helt meningslöst.

Åh, kan bara föreställa mig allt tjafs som det skulle komma med det :sweat_smile: Tanter som absoluuut inte kan åka baklänges som får trasiga stolar och folk som absolut vill åka vända åt andra hållet så att den som sitter bakom inte får sitt stolsbord utan måste sitta och stirra in i ansiktet på en främling istället, som upplagt för bråk och dålig stämning :sweat_smile: Personligen åker jag hellre baklänges, men förstår att många tycker det är jobbigt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Så är det! Flyget och tåget mäter ju inte heller förseningar som lika stora. Flyget räknar ju ett 14 minuter sent flyg som i tid, medan tåget är sent redan vid 5 minuter, så det är naturligtvis inte jämförbart egentligen. Dessutom räknas ju inte förseningar av bagage in i flygförseningar, även om det kan innebära rätt stor skillnad för den faktiskt tiden det tar att ta sig från flygplatsen! Tågförseningar finns ju att få tag på ganska enkelt för vem som helst, men det är svårt att jämföra med flyget eftersom det inte presenteras sammanställt och offentligt på samma sätt, jag har dock landat i att budgetpropositionerna brukar ha de mest jämförbara siffrorna :smiling_face:

2 gillningar

Inget av det skulle hända i Japan :joy:
Konduktören som ska kolla biljetterna går in i vagnen, bugar, ber sedan om ursäkt att biljetterna behöver kontrolleras.
Artigheten genomsyrar hela samhället.

Haha, ja, lite annorlunda där kan jag tänka mig :sweat_smile:

När man åker sj-snabbtåg kontrollerar de normalt inte biljetterna. De säger att om man sitter på den plats man har bokat behöver de inte göra det eftersom de redan har den information de behöver.

2 gillningar