Nybliven pendlare

Snart är man i pendlingsträsket :grinning_face: Uppsla-Stockholm. Är inne på movingo då jag kommer nyttja lokaltrafik i både Uppsala och stockholm. Ge mig era bästa pendlingstips så resan blir så behaglig som det går.

Finns det tips och trix för att maximera valutan? Kostar ändå några tusen varje månad. Ska man vara ihärdig med att anmäla försenade/inställda tåg kanske man får tillbaka några hundringar i månaden? Någon som har erfarenhet av det?

1 gillning

Jag vet ingenting om just den sträckan, men fundera på vad du vill göra med tiden. Att faktiskt använda tiden till att jobba (om man har den möjligheten), typ få gjort tråkig admin eller bara strukturerat checka in och ut från jobbet med en prioriterad och tydlig ”Att göra lista” för dagen eller någon annan sådan värdeskapande rutin. Utvärdera arbetsdagen, planera för fritiden.

Eller om det finns någon helt annan rutin som du kan använda tiden till? Någon podd eller bok du vill lägga tid på? Dagbok? Enklare avslappning? Eller bara låta tankarna flyta fritt en stund?

För mig så är det värsta att hamna i scroll-träsket, en liten stund är okej, men att använda all pendlingstid för att strökolla på mobilen är för mycket dö-tid som inte gör mitt liv lyckligare, så viktigt för mig att inte hamna i den fällan.

8 gillningar

Detta tycker jag man ska göra av princip, även om det inte blir några stora pengar. Brukar gå smidigt när man vant sig vid formulären, dock inte testat det på just denna sträckan. Men ser det som en liten protest mot bristande underhåll osv.

3 gillningar

Du får ju göra reseavdrag i samband med deklarationen om du har åkt för mer än 11000 per år.

1 gillning

Jo jag vet, hur funkar det? Säg att jag lägger ut 30000/år. Får jag skattereduktion på 19000?

Nej, du får dra bort 19000 från din inkomst.

2 gillningar

Snålt :slightly_smiling_face: ska inte politiken främja jobb på annan ort. Inte så man skuttar högt av lycka när man köper månadskortet

1 gillning

Vet du om det finns någon bra app eller dyl med tågtider där man samtidigt kan dokumentera försenade/inställda tåg?

Avdraget görs på de sista kronorna du tjänar in så tjänar du över brytpunkten för statlig skatt så blir ju skattelättnaden (och skatteåterbäringen) ca 9500 kr på 19000.

1 gillning

Jag håller med. Gör det till en vana att anmäla förseningar. Sitter man ändå på ett tåg med app i luren så är det ju bara att ordna det under nästkommande resa. Jag åker en del, men pendlar inte, och det är definitivt tusenlappar jag fått tillbaka genom åren. I vissa (okej, relativt få) fall har t o m timlönen för mödan varit värd det.

2 gillningar

Japp gör det! Jag har månadskort och brukar passa på att söka ersättning så fort jag ser att det är något strul, även när jag inte rest… Tveksamt moraliskt kanske, men samtidigt gick länstrafiken där jag bor med 680 miljoner vinst förra året så… :slight_smile:

I Skåne går det även att låna ut sin biljett till andra, så man kan dela på en biljett. Men det kanske inte funkar i din region.

Kör sick-sack varje morgon och blasta full volym rock n roll :joy:

Läste nu lokaltrafik, ta en tupplur.

1 gillning

Det var inte bara tveksamt tycker jag, men jag är ändå nyfiken på hur det funkar. Månadskort ska väl alltid “blippas” och jag föreställde mig att det var för att kunna kolla vid just sådana här tillfällen också.

Hur funkar söka ersättning rent praktiskt när man har månadskort? Svårt att kunna bevisa att man satt på en försenad avgång då.

1 gillning

Tycker ändå det återställer balansen lite, vet inte hur många gånger jag blivit försenad 15-19min, men gränsen för ersättning går vid 20..

När tågen är helt inställda så finns det ju ingen som blippar så att säga.

1 gillning

Ingen blipp här vad jag vet. Visas endast upp vid kontroll.

Är det Mälartåg lär du inte få en spänn. De ser medvetet till att alla deras pendlings-linjer är del av en låååååång totalsträcka, så för att få ersättning måste förseningen vara en ansenlig del av HELA tågsträckan. Så, att komma 40 minuter försent sthlm-uppsala (försening motsvarande hela restiden), är att vara i tid enligt regelverken för tågtrafik.

Jag gör ändå alltid en anmälan, tycker alla ska göra det, men någon ersättning lär du inte få.

Eller, i o f s, möjligt att Movingo i sig har bättre villkor. Mälartåg är överlag sämst.

Jag brukar låna böcker på bibliotek och läsa på resan. Behagligt tycker jag. Brukar inte läsa utöver pendlingen.

Man kan pendla Stockholm-Uppsala med bara SL och UL, lite billigare än Mälartåg/Movingo men då får man åka pendeltåget som är långsammare och mer trångt än mälartåget. Värt att betala lite mer och skaffa movingo tycker jag. Skapa en notifiering i appen för att informera dig om förseningar - inte kul att inse att tåget är inställt bara när man kommer till stationen. Och undvik att boka möten på kontoret som kommer att förstöras av en 20 minuters tågförsening :grin:

2 gillningar

Skaffa appen ”1409” och få koll på vart ditt tåg befinner sig. Ibland säger tavlan att tåget ska komma om 5 min, men kollar man i appen så är tåget 20 min bort. Det har hjälpt mig både att man ser när man behöver gå från kontoret men jag har också bättre koll på om tåget jag sitter på är i tid eller ej. Ibland står också inställda avgångar tidigare där än i mälardalstrafik/SJ.

1 gillning