Är det möjligt att tjäna pengar genom att hyra ut kort till kollektivtrafik? Jag menar nu om man har ett årskort och exempelvis åker på semester i två veckor. SL har inte haft denna möjlighet tidigare men andra trafikbolag erbjuder sådana möjligheter. Får man ta emot låt säga 300 kr för att upplåta sitt kollektivtrafikkort till någon helt obekant person under en period?
Vad kostar period-biljetterna? (lättläst)
“Du kan låna ut ditt SL-kort till någon annan,
men bara en person i taget kan använda kortet.”
Så du får göra det.
Men det finns ingen funktion för det i appen. Så du bör dela kortet med nån du känner, inte “mannen på gatan” som kanske inte lämnar tillbaka det efteråt… Och om det är nån man känner kanske man ändå brukar låna ut det gratis
Var står det att man får låna ut det mot betalning?
Tvivlar starkt på att det är tillåtet att sälja SLs tjänster i andra hand.
Är väl lite som Hygglo, så bör vara ok om trafikbolaget godkänner det. Men tänk bara på att det kan behöva deklareras, så rätt skatt dras.
Jag är ekonomisk, men finns lättare sätt att enkelt tjäna 300kr.
I min region är kort personliga.
Det står att det är OK att låna ut kortet. Dvs det är inte personligt.
Står ingenting att personen inte får swisha dig.
Bara för att något är möjligt betyder inte att det automatiskt är tillåtet.
Vad skulle skillnaden vara mot att jag och en kompis köper ett kort och delar på det?
Säkert tillåtet men frågan är om det är värt besväret (om det inte är till grannen).
Är du orolig för en swish är det bara att dra iväg ett chatmeddelande till Kundservice och kolla
Inga problem. Bara att se till att kortet är registrerat för förlustgaranti. Skulle någon skita i att lämna tillbaks kortet är det bara att spärra det via web:en och lägga över biljetten till ett nytt kort.
Ingen aning, men kort som är personliga är löjligt. Tänk om ett underklädsbolag sålde personliga kläder och förbjöd delning? ![]()
Men skämt åsido. Att dela är super. Var ett par kompisar där den ena cyklade en inte oansenlig sträcka medan den andra tog tåget, och på jobbet bytte de kort/cykel och tog andra vägen hem.
Är inte utlåningen tidsbegränsad??
Om jag ska åka iväg en period borde det vara vettigt.
“Till hösten kan det bli möjligt att låna ut periodbiljetter som man har köpt i SL-appen till familjemedlemmar och kompisar.”
Så just nu kan man bara låna/hyra ut sitt fysiska kort
Frågan avser om någon annan gjort detta i de regioner där möjligheten funnits sedan tidigare.
Kolla med https://tickital.com/ de har en app där man hyr ut biljetter. De borde veta hur marknaden ser ut.
Inte hyrt ut, men däremot delat en massa. Jag köper Skånetrafikens sommarkort även i år och sonen får ha det på sin lur och disponera fritt mot att jag lånar det när jag behöver.
Att hyra ut låter mer besvärligt än meingsfullt tycker jag. Dock kan jag se en poäng med det om man t ex hyr ut airbnb och vill inkludera lokaltrafik t ex.
Allt handlar väl om periodens längd tänker jag. Iom att det finns begränsningar av hur många man kan låna ut till går det ju inte att göra i stor skala.
Du kan ju ha flera olika fysiska SL-kort, om det nu är 08-land vi pratar om.
Kanske missar något här men det kan väl omöjligt vara värt besväret? Det måste vara en ytterst begränsad marknad. Jag har svårt att se ett scenario där jag hyr ett kort av en okänd privatperson i stället för att själv köpa ett. Då måste det nog vara så pass stor vinst för mig att det inte blir lönt för uthyraren.