Numera kan man tydligen blippa sitt betalkort i en SL-spärr för att köpa en enkelbiljett. För mig skedde det av misstag när kortet fortfarande låg i plånboken. (Jag åker på årskort.) Efter diskussioner med kundtjänst fick jag motvilligt en återbetalning. Jag hittar artiklar i DN, SvD och Expressen om andra som har råkat ut för samma problem. Är det någon av er som drabbats av detta?
Jag tycker att det gränsar till bedrägligt beteende: Jag visste inte att det fanns en betalterminal i närheten. Jag tog inte ut kortet ur plånboken. Jag bekräftade inte köpet och fick inte heller någon bekräftelse eller något kvitto på att en transaktion hade skett. Finns det något rättsfall ännu?
Här är förresten det passivt-aggressiva svaret jag till slut fick från SL:
Hej X!
Ditt ärende är nu handlagt.
Vi erbjuder, enligt våra villkor, inte återköp av enkelbiljetter. Eftersom det är första gången du gjort ett anspråk av det här slaget kommer vi dock att göra ett undantag i det fallet. Var därför noggrann med att ta fram det kort du vill använda ur plånboken innan du använder det så att det inte sker framtida feldebiteringar då vi inte kommer att ersätta dem.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Vänliga hälsningar,
X
Kundvård och reklamationer
SL Kundtjänst
Snorkigt svar av SL, men samtidigt blippar du väl inte hela plånboken på Ica?
Jag är bara i Stockholm ibland men hade koll på det och har åkt på mitt kreditkort. SL-korten är redan inlösta mot kontanter.
Jag trodde däremot inte att man kunde blippa två kort under en och samma spärröppning. Det borde väl vara ganska lättfixat. Annars kan ju plankare hävda ganska lätt att de ”visst betalat”.
Det finns två läsare: den klassiska blå och den nya glasskivan med grön kant. Om ni fortfarande har det blå SL-kortet, undvik att svepa plånboken över den gröna läsaren.
Om ni däremot har det nya gröna SL-kortet är det inga problem när man blippar betalkortet samtidigt för då blir det ”card clash” och man måste blippa igen. Så jag skulle säga att det är ett övergående problem tills alla blå SL-kort är ur omlopp.
Nej då, jag blippar förstås aldrig hela plånboken.
Jag hade flera väskor i händerna och behövde lägga ned plånboken för att kunna ta ut mitt blåa årskort. Jag hade ingen aning om att det fanns en inbyggd betalterminal i spärren.
Det är systemet som är feldesignat. Det är inte jag, och alla andra som blivit feldebiterade, som gjort fel. Jag menar att den här designen inte borde ha passerat användartesterna. Många resenärer betalar extra utan att någonsin märka det, och för SL blir det komplicerade och dyra kundärenden där det är svårt att skilja ut dem som försöker tjuvåka från de som faktiskt blivit bestulna.
Tycker inte att jag hört mycket klagomål om det. Tror att de flesta tar fram sitt kort innan man kommer till spärren, man står inte i spärren och lägger ifrån sig plånböcker, har aldrig sett att nån gör så. Du hade nog mest av allt otur som råkade lägga ditt kort så nära läsaren.
Coolman Jag kan informera om att SL kan dra extrabiljetter trots att jag har det nya gröna kortet, under första halvåret har dom stulit 92 biljetter a 39:- summa 3588:- så det är nog inget övergående problem.
För mig som sällan-resenär är kreditskorts-blippandet det bästa som har hänt i kollektivtrafiken någonsin. Minns när man inte kunde köpa biljetter på bussen längre och man befann sig långt ut på linjen utan biljettkiosk i närheten…fruktansvärt.
Men förstår frustrationen om det blir feldragningar. Borde det inte finnas tydlig information vid spärrarna?
Dvs SL-kort: Spärren öppnas när kort dras
Kreditkort: Spärren öppnas när kort dragits + man tryckt på knapp med texten “BEKRÄFTA KÖP FÖR 39 KRONOR FÖR MASTERCARD 5412 **** **** **56”
Enkelbiljett är väl ändå något slags undantag? De brukade klara sällanresenärer med en manuell kiosk där man sade sin destionation och de stämplade rätt antal biljetter. Periodkorten behöver såklart ingen bekräftelse. Så jag tror inte att det skulle bli köer.
Vi pratar alltså om de resenärer som inte har periodkort, och som inte köper sin enkelbiljett i appen.
Känns som ett icke problem och att fokuset ligger på fel plats. det man bör bli mer ”rädd över” är att man inte har ett skydd för kontaktlös betalning av sina kort, nu hände det med SL men en bedragare kan göra det med större/fler dragningar med större risk att du inte får tillbaka pengarna.
Vad är det för problem ni menar behöver lösas? Om ni inte kan hantera ett kontaktlöst betalkort bör ni inte använda ett sådant heller. Om ni är osäkra på vad det kostar att blippa, använd mobilappen istället. Själv använder jag betalkortet varje gång jag åker kollektivt och uppskattar enhelheten i det.
I matbutikerna behöver man skriva sin kod både vid högre summor och vid många dragningar. Så jag tror det finns någon inbyggd spärr där… För SL korten gäller en biljett i 75 min så man kan blippa hur mycket som helst under den tiden “gratis”. Efter något dygn har väl de flesta insett att kortet är borta?
Jag försöker att enbart betala med mobilen (där man måste initiera betalkortet själv genom ansiktsscanning innan det går att blippa).
För de få gånger jag måste ha med mig kontokortet så har jag en RFID-ficka som förhindrar att kortet scannas så länge man har kortet i fickan. Det är en liten ficka som ser ut att vara kartong, och den kostade typ 10 kr. Jag har provat att försöka blippa kortet när det är i fickan, och den fungerar som den ska; det går inte att blippa.
Jag råkade ut för samma sak, hade mitt kreditkort under mitt SL-månadskort. Trots jag hade ett månadskort över så drog SL på mitt kreditkort. Håller fullständigt med om att systemet är felkonstruerat. Läsare borde känna av mitt månadskort först, o därmed blocka dragning av kreditkort.
Dessbättre fick jag tillbaka pengarna fr SL men det tog mig ca 1h i administrativt arbete för mig att få rätt. I om kunde bevisa att jag haft månadskort samtidigt så stärkte det mitt påstående men var ändå tveksam om SL kanske trodde att jag betalat för mina barn samtidigt.