Det kanske är det här som är framtiden, iallafall i glesbygden:
Glädjebeskedet för Benny – bussar blir gratis i Norberg - P4 Västmanland | Sveriges Radio
Det kanske är det här som är framtiden, iallafall i glesbygden:
Glädjebeskedet för Benny – bussar blir gratis i Norberg - P4 Västmanland | Sveriges Radio
Ja, det är väl en bra idé kan jag tycka…
Det enda som gnager lite är hur man ska mäta hur många som nyttjar en linje och mäta samhällsnyttan. Hur ska man hantera linjer med låg (men viktig) beläggning som t ex bussar ut på landsbygden?(*)
Jag tror det skulle ge rätt mycket i samhällsnytta och sänka kostnader på annat håll. (minskat vägslitage, bättre luftkvalité, färre olyckor mm)
Samt, vem ska betala?
(*) Här finns säkert ganska mycket optimering att göra. Kanske kan en modell byggd på förarlösa taxi’s vara bättre än att köra en fullstor buss som en eller ingen åker med bara för att det finns ett schema att hålla.
Absolut tycker att det är en bra idé, dvs där möjligheterna finns.
Det kommer hjälpa till!
Jättebra idé och borde införas även om jag aldrig åker kollektivt.
Det bör vara staten som ska stå för det. Bara tillföra pengarna i regionens budgetar. Staten har gjort oerhörda stora vinster genom åren utan att investera i medborgarna.
Enligt rapporter kostar Sveriges kollektivtrafik ca 43 miljarder.
Staten gjorde 2022 en vinst på 164 miljarder och 2021 78 miljarder. Vad får vi för pengarna kan man ju undra? Budgeten ska alltid gå plus minus noll.
Åtminstone bör ett första steg vara att göra det gratis för alla under 18 år och pensionärer.
Jag hade gärna sett kollektivtrafiken bli helt eller delvis skattefinansierad. Eller åtminstone det där subventionerade Sverigekortet som politiker börjat prata lite om igen. Det ska inte behöva vara en klassfråga att ha råd med kollektivtrafiken och det vore väl trevligare för högern, väktare och trygghetsvärdar att skita i att jaga plankare och helt fokusera på säkerhet och trivsel.
Rent generellt tycker jag att gratis kollektivtrafik är en dålig idé. Det blir för mycket trafik vissa tidpunkter då det inte finns incitament att se på alternativa färdmedel ellet alternativa tidpunkter för avfärd.
För landsbygden, ja kanske det.
SL är väl ca hälften skattefinansierat? Vet inte hur resten av landet ser ut.
Du har rätt. Det trodde jag faktiskt inte med tanke på vad det kostar att köpa ett månadskort hos SL.
Jag är för gratis kollektivtrafik mitt problem är att hade jag kunnat åka kollektivt till jobbet så hade jag köpt ett busskort redan nu. Men linjen går antagligen inte ihop eftersom bara 500 pers om dagen hade åkt.
Jag bor på landsbygden och ger såklart tummen upp för detta!
Vi som inte har någon kollektivtrafik, ska vi få gratis bensin då?
Kan ju finansieras via kommunalskatt, så de kommuner som har bra kollektivtrafik och därmed högre kostnader kan öka skatten och kommuner utan kollektivtrafik har inga kostnader och behöver inte öka skatten. Om den blir “gratis” betyder det ju egentligen bara att man finansiera den med skatt och då tycker jag de som har tillgång till kollektivtrafik kan beskattas och om de ändå välja bil straffas de på så sätt, men de som inte har kollektivtrafik tillgänglig på landet ska såklart inte finansiera storstädernas kollektivtrafik.
Vadå inte har? Har inte din region kollektivtrafik?
Jag håller med om detta. Det som skulle behövas vore, i min värld, någon sorts lågtrafikkort. Det skulle för en låg summa ge fria resor med vissa begränsningar gällande tid och kanske även rum. Samtidigt är risken uppenbar att en sådan lösning skulle riskera att undergräva hela finansieringen av kollektivtrafiken i t.ex. Stockholm när färre och färre behöver vara fysiskt på jobbet på daglig basis.
Ska väl ta mig till hållplatsen oxå? Och dit är det en mil.
Varför gratis kollektivtrafik, när man kan ha gratis boende, el och mat istället? Är det inte viktigare att stoppa svält och hemlöshet?
Normalt finns ju kollektivtrafik även om den går typ 2 gånger om dagen. Det är ju just den kollektivtrafiken som allra mest borde vara gratis eftersom bussen knappast kommer att fyllas rejält oavsett.
Jaha men då har du ju kollektivtrafik bara att hållplatsen inte är utanför dörren
Dock inte här, det var längesen bussen drogs in.
Jag tror man kan spara ganska mycket om man erbjuda fri kollektivtrafik, inget behov för biljettautomater, kontrollanter samt administration, barriärer, etc.