Kanske av intresse för några kring hur mycket pengar och på vad som det offentliga samt hushållen lägger på kultur.
Som jämförelse hushållen kostnader under 2022.
Är 34 miljarder en rimlig kostnad för det offentliga att lägga på kultur?
Kanske av intresse för några kring hur mycket pengar och på vad som det offentliga samt hushållen lägger på kultur.
Som jämförelse hushållen kostnader under 2022.
Är 34 miljarder en rimlig kostnad för det offentliga att lägga på kultur?
De får gärna lägga mer om man frågar mig.
Fantastiskt! Det är så vi blir rika tillsammans.
Tack för informationen men jag förstår inte riktigt varför den är av intresse och vad jag ska göra med den. Det där säger mig ingenting. Trodde det skulle komma en frågeställning eller något slags ämne att diskutera där i slutet…
34 miljarder under ett år är rätt mycket pengar. Finns ju många andra områden som är i behov av pengar.
Om vi är överens om att Sverige inte behöver högre skatter - så behöver även kulturen dra åt svångremmen.
Ser man till inflationen under dessa år så har kulturen fått mycket mindre pengar under åren. Trist.
Med fasta priser så är det 18% mer pengar åt kulturen 2022 än 2013 så snarare tvärtom att vi satsar mer på kultur nu än för 10 år sedan.
Skönt att höra att det gått åt rätt håll.
missade “i 2022 års priser”.
Då ser det genast lite bättre ut
Jag tycker att dom som vill ha kultur får betala för den. Varför ska vi lägga pengar på meningslöst skit som inte bidrar till något.
Sen ni som gillar kultur får ni göra det. Jag tycker bara det bör få bära sina egna kostnader som allt annat
Därför att du får betala på ett eller annat sätt. Antingen genom att snillena på kommun X anställer en ”kommunpoet” och köper in tveksam konst från nån lokal ”konstnär”, eller genom att samma ”kulturarbetare” får lyfta bidrag.
Lite som när man låter en femåring vara med och ”hjälpa till” med hushållssysslorna, det tar längre tid, resultatet blir sämre, men man vet iaf att ungen inte hittar på nån annan skit under tiden.
Missförstå mig inte - jag betalar gärna för bra konst, musik och annat som kan klassas som ”kultur”. Jag är bara inte något fan av att alla vi andra med riktiga jobb ska finansiera vuxna människor som vägrar jobba med något annat än sin hobby.
Fast det är vi inte.
Här är data hämtad från Skattekvot - Ekonomifakta (första bästa träff på Google. Är Svenskt Näringsliv som står bakom ekonomifakta.se enligt “Om Oss”) som visar att skattrycket har sjunkit med nästan 10%-enheter sen 1990.
…och av detta kommer du fram till att skatten gärna kan höjas lite så vi kan finansiera mer ”kultur”?
Jo men konst är ju bra ändå.
https://cornucopia.se/2017/10/person-anstalls-pa-livstid-ska-lajva/
En person (“konstnär”) ska livstidsanställas för att lajva konstverk i Göteborgsfiaskot Västlänken. Personen ska gå runt på stationen vid Korsvägen resten av sitt yrkesliv under arbetstid och göra “vad den väljer att göra” . Det är “en kommentar på lönearbete” .
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmos-ljudidentitet-kom-bort-under-pandemin
Malmö stad betalade 485 000 kronor för att en kommunikationsbyrå skulle skapa en ljudidentitet åt staden. Hittills har de olika ljudfiler, som ska marknadsföra Malmö, bara använts vid ett tillfälle.
https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-mask-och-svamp/
Skattebetalarna står för notan – 1 030 000 kronor – när statliga Konstnärsnämnden finansierar konstutställningen.
Publiken: fåglar, maskar, skalbaggar – och svampar.
https://skattebetalarna.se/avs/4-300-000-for-vardelos-konst/
Statens konstråd satsade 300 000 kronor av skattebetalarnas pengar på NFT-konst.
Tycker gott att vi kan dra ner på stöd till kultur & konst när det ändå slösas något absurt.
Museum är jag helt med på noterna att de kan vara värda att skattebetalarna betalar för.
Men det känns som olympiad i slöseri hur pengarna spenderas.
Samtidigt skriks det om resursbrist i skolan, vårdköer från helvetet, ett nedmonterat försvar etc etc, men låt oss lägga 34 miljarder på ”kultur”…
En konservativ halvering av kulturbudgeten skulle frigöra pengar till att utöka polisen med 80% (17 000) yttre tjänster och ungefär lika många sjuksköterskor till vården…
Svårt att argumentera för att det är viktigare med vuxendagis för talanglösa konstnärer som inte vill försöka livnära sig på annat sätt.
Nu är det kanske inte främst kulturbudgeten jag tycker det är viktigast att öka, men jag tänker att man kan ju skippa att skära i den mer och sen ta in mer skatt för att ge till andra områden.
Jag har en bättre idé. Den grundar sig på filosofin att pengar inte finns i överflöd.
Låt oss vara förnuftiga och hushålla, istället för att bara utgå ifrån att folket så gärna sponsrar allehanda vuxenhobbies istället för att se pengar gå till saker som är viktiga på riktigt.
Det är tur att man kan tycka olika om vad som ska finansieras statligt.
Tycker själv vi kan lägga ner allt statligt stöd för idrott, för det uppskattar inte jag, samma med tåg för det vill jag inte åka, samma med olönsamma flygplatser, försvaret (de leker ju bara i skogen), eller cykelvägar, för jag cyklar ju inte, eller vattenrening, går ju köpa på ICA.
Har själv pluggat konstvetenskap och gillar kultur i stort. Jag förstår vad som skulle hända med ett samhälle utan musik, konst, evenemang, museer, föreningar, arenor, teater, film och i stort livsglädje och framtidstro.
Så jag tycker ärligt vi borde satsa mer på musikutbildningar, arenor, museer, konstinköp och kultur i stort. Det är det som skapar vårt kulturarv och som efterlämnar en bild av hur vårt samhälle prioriterar idag.
Frågan kom upp i chatten som ett svar på varför akuten i Arvika ska läggas ner. Det beror inte på konsten, det beror på politiska prioriteringar.
Sen läggs 1% av alla nybyggen och renoveringar på konst och utsmyckning av byggnaderna inom det offentliga. Så man kan räkna omvänt, stora satsningar ger mer pengar till konsten som kommer alla oss till del.
Husen som byggs, de kommer förmodligen vara rivna inom 50 år.
Frågan är vilken del som är slöseri?
1% på konst som kan uppskattas i generationer?
Eller hus som rivs om 50 år?
Kanske har jag skev logik, men jag var ironisk. Alla som skriver i tråden tycker olika saker är viktigt. Vem ska avgöra, vad ska vi gemensamt finansiera?
Men slaget om akuten i Arvika hänger inte på att sluta finansiera kultur. Det är en helt separat diskussion.
Vi har överlåtit detta åt våra politiker.
Tyvärr verkar det mynna ut i prioriteringar som möjliggör fortsatt lekskola för en klick kulturarbetare, samtidigt som de som bär vårt samhälle på riktigt (vård, skola och ordningsmakt) får höra att ”det finns inte pengar”.
Det är en oerhörd arrogans hos de som på riktigt tycker att t ex Malmö kommuns slöseri med allmänna medel är en bättre prioritering än att helt enkelt styra finansiering till grundläggande samhällsfunktioner. ”Det är ju bara att ta in mer skatt”…