Jag vet inte riktigt varifrån akuten i Arvika kom in i bilden, men det är ju precis det här som är problemet - man låtsas att kulturbudgeten är nån form av vattentät och separat silo, istället för att bara inse att jo, varje krona som slängs åt allehanda slös är en krona som inte kan användas till sådant som faktiskt räddar liv.
Lite tramsigt att få det att låta som att det är 34 miljarder till kommunpoeter och opera. Tycker det framgår ganska tydligt ovan att det mesta av dessa pengar går till saker som bibliotek, muséer, musik, film, ungdomsverksamhet, kulturmiljövård osv. Men visst, vi kan lägga ner alla bibliotek och asfaltera Skansen, blir ju jättebra.
Om jag måste välja mellan Skansen och fungerande samhällsfunktioner är valet mycket enkelt.
Hade konsten sett ut som på museerna i Italien så hade jag mer än gärna höjt bidraget, nu är det väsentlig skillnad på det jag har upplevt i Sverige och andra delar av världen. Detta för mig tveksam till denna budget, ribban måste höjas.
Hade konsten hållt den kvaliten hade man kunnat ta betalt…
Menar du att bilden över skattetrycket gör att fler människor vill betala högre skatt?
Förmodar att du (likväl som jag) stödjer motion 2021/22:1092 av Edward Riedl (M) som anger:
Frivilliga skatteinbetalningar. Förslag till riksdagsbeslut
"I perioder har olika personer, ofta medialt, uttryckt att de minsann gärna betalar mer skatt. När vi politiskt sänker skatten så att människor får behålla mer av det som de jobbat ihop så måste de sedan själva avgöra vad de vill använda pengarna till. Självklart borde det för dessa personer bli möjligt att betala mer skatt än vad de är skyldiga att göra.
Den tidigare moderata riksdagsledamoten Jenny Petersson har motionerat om detta tidigare. Skattesystemet borde göras om så att den skatt den enskilde är skyldig att betala bara ska ses som lägsta skatt att betala. Helt enkelt bör man öppna upp för frivilliga skatteinbetalningar."
Mitt tillägg: Jag tycker att man vid frivilliga skatteinbetalningar ska kunna örommärka till vilket område pengarna ska gå, till exempel kultur.
Låter som ett utmärkt förslag som åskådliggör folks faktiska vilja att betala mer i skatt.
Vi kan utläsa resultatet av att Norge gjorde detsamma.
Hittills har det dock inte blivit någon succé. Från och med den 20 juni gick det att skicka in frivillig skatt och enligt uppgifter som Nettavisen hämtat in från Skattedirektoratet, den norska motsvarigheten till Skatteverket, har staten fått in drygt 11.000 kronor.
Arbeiderpartiets partiledare Jonas Gahr Støre, som är mångmiljonär och en av Norges rikaste politiker, har klagat på att regeringen sänkt hans skatt. Hittills har han dock vägrat att betala frivillig skatt.
Har inte Norrköpings kommunalråd Sophia Jarl (M) en poäng i sin debattartikel?
"Kultureliten i Norrköping (och uppenbarligen nu också nationellt) anser att en symfoniorkester där över 90 procent av biljettpriset betalas av skattekollektivet ska sitta i orubbat bo när all annan kommunal verksamhet tvingas spara.
Min prioritering är skola, vård och omsorg och tillväxt för att säkra framtiden i Norrköping."
Det är märkligt. Trodde nog även Norge skulle ha många kulturpersonligheter (liknande våra; Shyffert, Gardell, Guillou, Aschberg, Läckberg, Pascalidou, Stjärne, Timbuktu + många välbetalda journalister på Aftonbladet och DN) som var villiga att ösa in mer frivilliga skattepengar.
Allt som inte höjs årligen får mindre pengar pga inflation. Sen om 34 miljarder är mycket eller lite är svårt att uttala sig om utan att ställa det i relation till något och utan att veta mer i detalj var pengarna går.
Där kan man ju säga samma sak om skattesänkningar. Man väljer att sänka skatterna och skär ned på skola, vård osv. Jo, man skär ned om man inte varje åt åtminstone utökar budgeten i takt med de ökade kostnaderna som konstant kommer för att bibehålla status quo. Det så kallade “reformutrymmet” är pengar som behöver återföras för att bibehålla status quo och “satsningar” kan i själva verket handla om nedskärningar när man inte återför lika mycket som man behöver för att bibehålla samma nivå. Det hela är en stor charad där ingenting egentligen är som det verkar.
Lägg ner allt kulturstöd med undantag för skolbarn. Typ musikskolan om den finns kvar. Vuxna konstnärer, musiker och vad det nu är kan gott finansiera sin hobby själv. Dessutom behövs det lite umbäranden, ångest och svårigheter i allmänhet för att det ska bli någon verkshöjd på alstren som produceras.
Läst boken “De effektiva”? Antar detta, en stående rekommendation till alla i vilket fall som helst
I slutändan handlar grundfrågan kring kulturens kostnad mycket riktigt om politik, ekonomi och resursfördelning. Få sanningar och mycket åsikter. Och bara för att man är motståndare till någon del behöver man inte heller köpa hela paketet så att säga.
Själv tycker jag att skattesänkningar inte alls behöver vara synonymt med vare sig neddragningar eller minskade skatteintäkter (Lafferkurvan). Samtidigt är jag allergisk mot “satsningar” inom välfärden och tycker på rak arm Sveriges sätt att sköta offentlig verksamhet är genomgående totalusel. Så länge vi fortsätter montera ner välfärdssystemet, och dessutom utan att ersätta det med något vettigt, bör vi däremot i min mening vara extremt återhållsamma med utgifter långt från vad som rimligtvis är statens kärnuppgifter.
Jag kan absolut tycka att kultursatsningar (särskilt i kommunal regi) många gånger blivit jäkligt märkliga men jag nyttjar och uppskattar massor av kultur, och min unge ännu mer. De har ständiga samarbeten med en massa muséer, dramapedagoger, musiker och konstnärer och det är helt fantastiskt. Själv älskar jag biblioteken och är en flitig lånare då jag läser väldigt mycket. Kultur är inte bara lyx, kultur är livet.
Nej, den boken har jag inte läst. Lafferkurvan stämmer antagligen till viss del men det är rätt oklart var “sweetspot” ligger. Sen kan man ju också hävda att neddragning av kulturbudgeten inte är synonymt med mer pengar till annat utan kan också vara så att kultursatsningar faktiskt bidrar till ökade skatteintäkter.
Jag har inga kommentarer till hur mycket som ska satsas på vad. Det är inget jag är helt insatt i och det är ganska oväsentligt. Däremot tycker illa om överdrivna förenklingar av sakernas tillstånd och den oärlighet som råder politikerna.
V8a är livet. Släng lite skattemedel åt mitt håll med så blir det 1500 hästars kompresormatad 6,2 liters v8a för hela slanten:)
Vi tycker olika och det är okej. Du vill inte betala min hobby, låt då mig slippa betala din
Håller med dig. Jag utnyttjar bibliotek och gillar att gå på museum.
Men - ser inget problem att även kulturen behöver spara - om skola, vård och omsorg behöver resurser.
Vi kan inte höja världens (nästan) högsta skatter mer.
Vadå höja? De sänks ju kontinuerligt så frågan kanske borde vara om vi kan fortsätta sänka dem ännu mer?
Jag vet inte om du är ironisk eller inte. Men utgår från att du är det.
Sveriges Radio har i alla fall haft för mycket pengar…langt över 3 Miljarder.
Vad f-n har vi fatt för det?
SR har delvis spelat ut sin roll i dagens moderna samhälle.
Annat var det när man rattade in Halla Bilist i sin gamla Amazon när det begav sig…
Jag saknar för övrigt Leif Anderssons Smoke Rings…med det är annan diskussion det.