Preliminärt: Brytpunkten för statlig skatt 2026: 55025 kr (och andra belopp)

2026 är vallår, så brytpunkts indexeringen kommer säkert inte pausas:

Prisbasbelopp (PBB) 2026 = 59200 kr per månad
Grundavdrag 2026 = PBB * 0.293 = 1442kr per månad
Skiktgräns 2026 = 53583kr per månad
Brytpunkt för statlig skatt 2026 = Skiktgräns + Grundavdrag = 55025kr
Max jobbskatteavdrag (JSA) = (2.785 * PBB - Grundavdrag)*(kommunal skattesats) = 3571kr (räknat för kommunal skattesats 29.26%)

Max JSA man får med lönegolv 8.08*PBB= 39861kr eller högre per månad (JSA avtappning som rödgröna införde i 2026 har tagits bort av Tidöregerigen sen 1a Jan 2025)

Det innebär:

• 287kr skattesänkning per månad pga brytpunkt indexering
  • 254kr skattesänkning per månad pga grundavdrag och JSA indexering

Uppgifter från finansdepartement som kommer säger att JSA kommer förstärkas ännu mer, vilken innebär även högre skattesänkning! När budget kommer jag kommer uppdatera.

Källa:

9 gillningar

Du bör kanske ange “preliminärt” eller liknande i rubriken? Är ju inga beslut än.

1 gillning

Tack jag har ändrat

2026 är vallår, skulle vara politiskt självmord att inte indexera. Och de kommer men ännu förstärkt jobbskatteavdrag :slight_smile:

2 gillningar

Finansdepartementet räknar med indexering av brytpunkten i sin rapport i dag – då vet vi att brytpunkten indexeras! Grattis för alla över brytpunkten :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Det är väl inte säkert. Man måste ju göra ett antagande och då är det rimligt att göra det antagande som är den brukliga rutinen. Om de hade tänkt stoppa indexering eller till och med boostat den så hade de väl inte avslöjat det i förväg lite i förbifarten i ett dokument rörande något annat?

Du har rätt. Det vara samma förra året. Först de kom med förstäkt JSA som visade att avtrappningen av JSA behållas, men några dar senare de avskaffade avtrappnigen av JSA och alla oss inkomstmiljönärer fick vi 3% sänkt marginalskatt :heart_eyes:

Kanske de kommer med lite boost av brytpunkten att kompemsera året 2023 som de pausade indexeringen? Det skulle bli bra :smiling_face_with_three_hearts:

Tänk på att lönen måste hänga med i indexeringen annars tappar man i inbetalning av tjänstepension.

Vad betyder ‘tappar man i inbetalning av TJP”? Du blandar olika saker och olika belopp.

Brytpunkten för TJP är indexerad mot inkomstbasbeloppet IBB (det kommer i slutet av Oktober) och har ingeting att göra med brytpunkten för statlig skatt bestäms av regeringen. Titta på 2023: TJP:s brytpunkt indexerades upp pga IBB höjning, men inte brytpunkten för den statliga skatten.

Det var en gång som en regering boostade lite brytpunkten för statlig skatt, det var den gamla alliansen med Anders borg som finansminister om jag minns rätt. Men ingen tror att Elisabeth är så duktig som kungen Anders Borg var :smiley: Hon tycker att all oss inkomstmijönärer ska rösta på Tidögänget i allafal eftersom alternativet vill bara införa nya höja marginalskatter. Det finns inget värre i en bipolär politik än när den ena sidan inte gör någonting för att nyttja sina kärnväljare, eftersom de bekvämt kan hävda att den andra sidan helt enkelt är ännu sämre och skulle skada deras kärnväljare ännu mer.

@anon23957643 Finansdepartementet verkar ha lite lägre siffror, för indexering etc, än din trådstart. Räknar ni på samma saker? Och vart går gränsen för att få fullt utslag av det här? Antar att det blir om man fortfarande ligger över brytpunkten för statlig skatt 2026? Tabellen hoppar ju mellan 600 000 och 750 000 men gränsen borde gå någonstans däremellan om jag tänker rätt.

Yes, brytpunkten ska bli 660,400kr för folk under 66.

754,100kr ska bli gränsen för de över 66.

Vi hoppas på lite högre om regeringen är snäll med oss och kompenserar de pengarna som stal från oss i 2023 när brytpunkten idnexerandes inte.

Finansdepartmenet räknar också med effekten på det ny förstärkt JSA som kom i veckan. Jag räknar bara effekten av indexeringar eftersom jag gör mins räkningar varje juli som bara den gamla JSA är känd

2 gillningar

Jag passar på att rätta alla svårlästa knasigheter ovan, men skriver mest för att fråga varför allt måste handla om att staten stjäl när de inte indexerar ett enstaka år för de som tjänar sjusiffrigt ett år? Det har ju varit flera andra saker i samhället som inte indexerats och jag hör sällan dessa grupper skriva så här upprört om stöld.

Jag är bara nyfiken, även om jag unnar dig att glädjas över att det nu verkar återgå till indexering, som du vill. Glöm inte fira. :wink:

3 gillningar

Du är tillräckligt smart för att förstå att om man pausar en indexering och året därpå fortsätter indexeringen från det frusna värdet i stället för från det värde man egentligen borde ha indexerat till, så skapar man i praktiken en slags ‘negativ ränta-på-ränta-effekt’ som på längre sikt leder till minskad avkastning dvs mycket högre skatt.

Säg till om du förstår detta, annars kan jag också visa siffror på varför det som hände 2023 är en stor förlust med högre skatter och måste kompenseras. Ingeting att vara glad på utan kompensering.

Varje parti som vill kalla sig “borgerligt” måste skämmas över det som hände 2023. Inte ens att nämna hur glad V var när Tidö gjorde den. Alternativt kan de åtgärda det med en höjning av brytpunkten som kompensering nu som är vallår. Det fungerar också.

1 gillning

Kompenseras? Du kompenseras på andra sätt istället. Du har tillgång till skola och barnomsorg. Subventionerad sjukvård, mediciner osv. Ska vi plocka bort subventioner på dessa sakerna så att alla ska betala självkostnadspris så hade du förmodligen haft mer pengar ut i plånboken men större utgifter varje månad. Kom ihåg att din skatt inte är den enda inkomsten staten har.

2 gillningar

Ja, barnbidraget indexeras inte alls så där stjäls det utav bara fan från oss barnfamiljer!

Iofs kan jag till viss del hålla med där. Allt borde indexeras. Att inte indexera innebär att staten kontinuerligt försämrar och tar pengar för att använda till annat. Det är väl det som brukar kallas “budgetutrymmet”

1 gillning

Märkligt synsätt att dem bör skämmas. Kan det inte finnas andra politiska frågor som är viktigare vid ett tillfälle än att indexera upp brytpunkten?

3 gillningar

Vad menar du? Behöver man betala statlig inkomstskatt för att ha rätt till skola och barnomsorg? Det första gången jag läser :smiley: :smiley:

Att V firade beslutet väldigt högljutt betyder mycket för de borgerliga partierna. De föll i samma fälla som oppositionen ville att de skulle falla i. Hoppas du förstår mer på djupet varför den pausade indexeringen var en stor skada för borgerligheten.

Jag håller med, barnbidraget måste har indexerat. Men tråden handlar om brytpunkten :slight_smile:

1 gillning

Du svarade inte på frågan..?

Bara för att ett parti på andra sidan uppskattar ett beslut, betyder det att det är skadligt för den andra sidan? Med ditt synssätt skulle det aldrig bli några blocköverskridande överenskommelser.

jag tror inte kommer bli någon sådan i framtiden. Det kommer bli alltid Tidö vs rödgröna (C är grönt i färg).

Har du även läst vad jag skrev?

Ett parti är borgerligt när det aktivt arbetar för att skatterna i Sverige inte ska höjas. Därför är detta skadligt för borgerligheten.

Och då kvarstår min ursprungliga fråga, som tycks vara svår för dig att svara på :slight_smile:

Kan det inte finnas andra politiska frågor som är viktigare ett enskilt år än att indexera brytpunkten?

1 gillning

Det beror vem frågar du. För mig de viktigaste är skattefrågorna. Särskilt skatter på arbete. Vissa partiet tycker det är jätteviktig eftersom Sverige är landet men av världens högsta skatter på arbete. De är de borgerliga partierna.

1 gillning