Självklart, men med miljonlön så kanske det inte var ett så hårt slag trots allt. Skattesatsen vid varje givet tillfälle är ju ingen naturlag. Det bevisar ju pratet om förmögenhetsskatt som nu är på tapeten igen.
Så kan man välja att se det ja, men inte heller barnbidraget är en naturlag ju. Sedan ska vi självklart diskutera det. Men måste det bli så polariserat i diskussionerna?
Men vem sätter vad som är “rätt” nivå från borjan?
Din och min skatt hjälper dock till att subventionera dessa saker. och utan skatteintäckter så får vi inget sånt här najs subventionerat.
Jag betalar gladeligen 500kr mer i skatt i månaden om det innebär att mina grannar, syskon, barn osv har råd att gå till läkaren eller lämna barn på förskola. Utan förskola så hamnar vi i ett läge där det kanske är billigare att inte arbeta…
Du behöver inte förklara att borgerliga partier tycker om att sänka skatten. Men det är inte deras enskilt viktigaste fråga, varje år. Sverige kanske hade större problem 2023 än att höginkomsttagare saknade några hundralappar i plånboken? Om du kikar på vilka frågor Sveriges befolkning anser vara viktiga så ser du snabbt att din viktigaste fråga inte är nr 1.
Men man behöver inte alls skatt för att subventionera dessa saker, eller? Finns inte skattekrav för att har rätt till skola och omsorg. Förklara mig lite vad menar du här.
det beror på hur man definierar saker. Det kostade oss 12 000 kr extra i skatt per år (och på lång sikt mer på grund av ränta-på-ränta-effekten). Den summan kanske inte betyder något för dig, men jag har rätt att den betyder något för mig.
Därför frågar jag. Han säger att min och hans skatt subventionerar skolan och omsorg men hur säger inte hur mycket krävs Så jag frågar hur mycket exakt
Du har inte skrivit någonstans att du vill veta exakt hur mycket förens nu.
Men, vi kan ju ta nuvarande budget som exempel. Där staten behöver låna 21 miljarder om jag inte missminner mig. För att man gör ett underskott. Dvs, vi skulle egentligen behövt betala 21 miljarder i skatt till för att göra +/- resultat.
Om du inte får ihop denna enkla ekvationen så bör du nog lära dig detta först innan du fortsätter argumentera för sänkta skatter.
om du menar statlig skatt, då är vi överrens Jag tror inte statlig skatt behövs heller. Inte ens att säga den är självfinansierande!
Nej, även en ekonomiskt analfabet har rätt att argumentera. Vi har demokrati. Inte ens att säga att eftersom jag har inkomst över 1 miljon så klart jag har rätt att argumentera om sänkt skatt
Fel. Vi har rapport från Riksrevisionen som säger att den statliga skatten har stor självfinanserande grad. Och vi har bevis att staten fick högre intäkter när värnskatten avskaffades
20 miljader kr per år går till bidragfusk, 60 miljader kr per år till ränteavdraget och 55 miljader kr per år till bidtånd till korrupta länder. Jag ser ingen koppling mellan de tre och den Svenska välfärlden dvs statlig skatten bör sänkas
Vi har det inte eftersom att det inte genomförts. Riksrevisionen har bara utalat sig om värnskatten. Inte den statliga inkomstskatten. dvs, det finns åsikter om att den kanske blir självfinansierad. Men det finns inget konkret för att det blir så.
Älskar den svenska välfärden men älskar inte de tre kostnader som jag skriver ovanför. 20+60+55 → 135 miljader kr per pr. Häften räcker för att finansera den statliga skatten
Nej skolan är inte gratis. Jag betalade ca 300,000kr kommunalskatt året 2024. Hur kan de vara gratis? Skojar du, eller? Kanske de är gratis för någon som betalade inte någon kommunalskatt, men säkert det var inte gratis för mig