Mina första 3 tips skulle vara att inte pendla. men 4e är nog att köpa ett nintendo switch och spela factorio på tåg och buss.
Jag har under två somrar pendlat med Mälartåg och Movingo. Jag har fått ersättning för förseningar 20 min eller mer.
Mitt tips är att ansöka medan du är på tåget om du misstänker att det kan bli mer än 20 min sent. Det behöver inte vara framme för att du ska ansöka och om det inte skulle bli så sent får du bara avslag.
Sedan är mitt tips att vara i god tid till tågen så du får bra plats.
Måste vara Movingo-regler. Men det är ju bra i så fall. Jag har blivit nekad ersättning vid 50 minuters försening på 45-minutersresan Stockholm-Strängnäs för att “tåget du åkt med går från Uppsala till Örebro och därmed väl över 150km”
Tvivlar på det. Hälften av omsättningen cirka brukar bestå av skattemedel så drar man bort dom är det nog bara ett jättestort minus.
Månadskort ska väl alltid “blippas” och jag föreställde mig att det var för att kunna kolla vid just sådana här tillfällen också.
Jag pendlar en kort sträcka i Skåne (med månadskort) och det är LÅNGT från varje dag tågvärden kommer förbi på eftermiddagen. (Det är inte så nära Malmö eller Lund.
) Men jag har aldrig nekats ersättning varesig biljetten blivit blippad eller ej. (Söker endast ersättning när jag faktiskt blivit försenad. Jag söker inte ersättning när förra tåget råkar gå vid den tiden jag hade tänkt åka = kommer fram när jag hade planerat fast med “fel” tåg.)
Jag har ingen aning om hur de faktiskt hanterar ansökningarna men har alltid utgått från att de har en del (automatiserade) rimlighetstester typ “reste åt motsatt håll på morgonen”, “brukar resa den här sträckan vid den här tiden” osv. Prövningen är i alla fall delvis automatiserad då man ofta får beslut kl. 22, misstänker att det är någon körning som går när det är mindre belastning i systemet.
This is why we can’t have nice things.
Prövningen är sannolikt främst tillitsbaserad, eftersom det mycket riktigt i regel blir svårt för båda parterna att bevisa eller motbevisa att man rest.
I förhållande till hur många som inte betalar alls och plankar så är nog kostnaden för ersättning genom värdekoder försumbar.
640 miljoner vinst förra året för länstrafiken jag reser med, men visst ![]()
Skulle snarare säga att vi inte kan ha nice things pga oskäligt höga biljettpriser.
Jag är trött och läste titeln som “nybliven pundare”. Hahaha.
Vilken länstrafik då? Tvivlar starkt som jag skrev tidigare. Tex Västtrafik subventioneras med skattepengar till 53%. Så ingen guldgruva precis.