Bröt ut detta till en egen tråd. Vad har du för tekniska lösningar som underlättar din och familjens vardag?
Kan du berätta mer? Har också tre barn under 9 år så roliga och nyttiga tekniska lösningar är intressanta
Bröt ut detta till en egen tråd. Vad har du för tekniska lösningar som underlättar din och familjens vardag?
Kan du berätta mer? Har också tre barn under 9 år så roliga och nyttiga tekniska lösningar är intressanta
Några av de viktigaste tekniska lösningarna som underlättar vår vardag är:
Gemensam kalender - vi kör Google, men det är på nivån att står det inte i kalendern så finns det inte. Allt finns där, träningar, egen träning, barnvakt m.m.
App för gemensam inköpslista - vi använder en lastgammal app som fungerar väl för oss (tar gärna tips på bättre) “Our groceries”. Enkelt att när ketchupen tar slut lägga till det på listan och sedan i affären klicka bort. Hänt mer än en gång att det dyker upp nya saker på listan när den ene är på ICA…
Google Foto - automatisk uppladdning som sedan går till vår skärm i köket. Vår 5-åring (och jag) älskar att bilder dyker upp där.
Sedan får man ju även säga swish, bankid och sådant. Är det enklaste sättet att skicka pengar till vår 12-åring.
PS. Välkommen till forumet @MementoMori
Jag har valt att bygga större delen av mitt smarthem på Apples Homekit. Det finns många anledningar men en är att det är stabilt och har hög integritet och säkerhet. Dessutom användarvänligt för familj. Allt jag listar nedan är integrerat med Homekit, antingen native eller via Homebridge.
Därutöver samma typ av kalenderdelning och smarta inköpslistor som Jan beskriver.
Väckarklocka? Annars får man sova i skift för att se till att man kommer upp i tid. Taskigt om man är själv. Så väckarklockan är oumbärlig.
Ah, tack @anon89834999 - glömde det mest uppenbara när jag läste ditt:
Bilen - också på telefonen, inga bilnycklar.
Betalkort via Apple Pay
Spotify
Alla i familjen har en egen iPad eller iPhone. Vi använder familjedelningsfunktionerna - t.ex. gemensam backup, tidsbegränsning, säkerhetsfunktioner framförallt för barnen.
Vi kör även Hitta på iPhonen så man kan se var telefonen eller vederbörande är.
Vilket summa sumarum innebär att man inte behöver ha med sig något hemifrån mer än telefonen. Numer kan man ju även ha legitimation i BankId. Sjukt smidigt.
Några andra sådana saker som underlättat supermycket är:
Tibber för elförbrukning i realtid, smart laddning av bilen etc.
Robotgräsklippare.
Rekommenderar armband här som väcker med vibration istället för ljud om din partner inte ska upp samtidigt.
Vilken bil har ni som klarar att ha nyckel i app?
Körkortet har jag under mitt skal i telefonen, så det är alltid med telefonen, så behöver verkligen inget annat än telefonen precis som du beskriver!
Ok, känner att jag fått upp farten här nu:
Vi rekommenderar även appen Yepstr till allt och alla. Det är förmedling av små tjänster som man kan köpa av ungdomar yngre än 23 år i närområdet. Vi har använt det till:
Här är en sponsrad länk som ger dig en gratis timme och oss en timme. Ungdomen får betalt av Yepstr. Fungerar inte länken så ange 852002 vid registrering.
Enda rapporterade nackdelen från andra är att det fungerar bäst i storstad baserat på tillgänglighet.
Vi har en Tesla MY.
Man kan till och med starta den på distans… Sjukt onödigt kändes det som ända tills tillfället där det behövdes.
På jobbresa i Houston fick jag en gång en Ford som startade motorn och slog på air-conditionen via fjärrkontroll… Och detta var 10 år sedan och bensinmotor. Sjukt bekvämt med den värmen, men totalt Amerikanskt
Absolut. Så sjukt skönt att aldrig mer behöva sätta sig i en ouppvärmd bil. #vardagslyx
Homekit har nämnts så jag måste väl ta upp Home Assistant då.
Körs lokalt och har integration med hur många saker som helst. Några av mina användningsområden:
Och säkert en massa mer jag inte tänker på nu.
Hur gör ni med hantverkare som får egen kod? Tar ni bort den när de är klara eller finns det koder som tas bort med automatik?
Apropå inköpslista, om ni båda har iPhone så är det oerhört smidigt att använda anteckningar och sedan dela den till sin sambo. Uppdateras i realtid i stort sett när den andra lägger till något. Går nog även att se till att notiser kommer när listan är ändrad.
Säga vad man vill, men lapp på kylen, griffeltavla vid dörren och vanliga sms kör vi med här. Utöver detta används den förmodligen främsta tekniska grejen vi människor kommit på: det talade språket. Det är helt oslagbart som informationsbärare i realtid.
Ja, precis. Man kan tidsbestämma när koden ska gälla. Så vi kan ta t.ex. 07:30 till 16:00 under vissa dagar. Sedan när jobbet är klart så tar vi bort koden. Grannen har även en egen kod när vi är bortresta för att kunna titta till huset.
Ah, tänkte inte på det. Kan man “bocka av” saker typ som en todo?
Om man vill ha en bra list-app och ändå använder Googles övriga tjänster så kan jag tipsa om Keep. Använde our groceries för måga år sedan men tycker denna är suverän. Lätt att göra anteckningar och listor som sen går att dela och uppdatera i realtid.
Japp. Bara lägga som en punktlista så får man in det.
Vi kör en gammal version av appen “Buy me a pie” med synkronisering. Fiffigt att t.ex. automatiskt sortera matvaror i samma ordning som de kommer i affären o.s.v. även om vi numera ffa handlar med hemkörning av matvarorna från vårt lokala ICA Maxi.
Kör sen många år appen Business Calender för sammanställning av olika kontons kalendrar. Har mitt och sonens gmail och jobbets outlook i olika färger. Har även haft gemensamt konto med x för att lätt se vad som är planerat för vem.
Har just bytt till business calendar 2, enbart för mörkt tema. Men verkar lika bra den.
Kör google keep till inköpslistor, att göra, böcker, filmer och platser jag vill läsa/se. Anteckna allehanda ideer och skriva utkast till mejl, mm.
Gemensamma listor i keep för inköp, utflyktsmål, mm ingick också i det gemensamma kontot med Xet. Väldigt smidigt.
Lägger upp träningsprogram i appen Perseus.
Lite jobb att sätta upp vid hur många klarade reps den ska öka vikten och hur lång setvila man vill ha, mm. Men när det är klart startar man bara sitt pass, lyfter det som står, klickar i klarade set och vilar tills det piper. Sen får man ut grafer på utvecklingen efter tid. Det var så stronglifts 5x5 funkade, men i denna kan man köra vilka program man vill.
Har alltid en Victorinox manager, en multikontakts laddsladd och ett USB minne med usb-A i ena ändan och usb-C i andra i nyckelknippan. På så sätt kan jag alltid lysa, skära, klippa, skriva, ladda, överföra data till och från telefonen.
Eftersom jag är tankspridd har det underlättat väldigt att ha dubletter av massa saker. Headset, nyckelknippor, glasögon, mm. Och de bor alla i samma skokartong. Så fort jag hittar någon av dem läggs den där. Och så fort jag saknar något hämtar jag det där. Istället för att springa omkring och leta i panik när jag har bråttom iväg. De dyker alltid upp igen när jag inte har så bråttom.